Exposição ao ecrã em crianças até aos cinco anos de idade

Autores

  • Joana Ferreira Serviço de Pediatria, Hospital Senhora da Oliveira
  • Bárbara Prucha Medicina Geral e Familiar, Unidade de Saúde Familiar Navegantes, ACeS Póvoa de Varzim/Vila do Conde
  • Odete Pinto Medicina Geral e Familiar, Unidade de Saúde Familiar Navegantes, ACeS Póvoa de Varzim/Vila do Conde
  • Raquel Souto Medicina Geral e Familiar, Unidade de Saúde Familiar das Ondas, ACeS Póvoa de Varzim/Vila do Conde
  • Ricardo Peixoto Lima Medicina Geral e Familiar, Unidade de Saúde Familiar das Ondas, ACeS Póvoa de Varzim/Vila do Conde
  • Carla Morna Medicina Geral e Familiar, Unidade de Saúde Familiar das Ondas, ACeS Póvoa de Varzim/Vila do Conde

DOI:

https://doi.org/10.25753/BirthGrowthMJ.v29.i4.18378

Palavras-chave:

criança, cuidados de saúde, ecrã, pais

Resumo

Introdução: Embora o uso limitado das tecnologias com acesso a conteúdos de qualidade possa ter uma influência positiva, a exposição excessiva traz riscos à saúde das crianças e das suas famílias. Pesquisas recentes mostram que demasiado tempo de ecrã em crianças pequenas está associado a efeitos negativos, incluindo obesidade, atraso no desenvolvimento cognitivo e da linguagem e insucesso escolar. Foi objetivo deste estudo analisar os hábitos de exposição ao ecrã de uma população saudável de lactentes e crianças entre os seis meses e os cinco anos de idade de duas Unidades de Saúde Familiar de uma área urbana do norte de Portugal e realizar uma revisão da literatura acerca do uso de ecrãs e dos seus efeitos sobre a saúde das crianças.
Métodos: Estudo observacional, transversal e analítico. Selecionada uma amostra de conveniência na consulta de vigilância programada e aplicado um questionário aos pais de lactentes e crianças até aos cinco anos de idade, entre fevereiro e julho de 2018. Resultados: Foram incluídas 166 crianças. A idade média da amostra foi de 30 meses; 53% era do sexo masculino. A televisão dominou o tempo total de exposição a ecrãs. Cerca de 85% das crianças com menos de dois anos e 80% das crianças entre os seis e 12 meses de idade eram expostas a ecrãs diariamente. Destas, 79% passavam até uma hora por dia em frente ao ecrã. Na maioria das crianças com idade igual ou superior a dois anos, os pais afirmavam estar presentes e estabelecer limites de tempo para o uso de ecrã. No geral, apenas 39% dos pais afirmaram conhecer as recomendações atuais de exposição ao ecrã. Os hábitos de exposição não se relacionaram com os fatores socioeconómicos nem académicos da família (p>0,05). O conhecimento dos pais sobre as recomendações atuais também não minimizou a exposição aos ecrãs por parte dos filhos (p = 0,094).
Discussão/Conclusão: Verifica-se um tempo de exposição aos ecrãs superior ao recomendado em lactentes e crianças. Considerando que os pais desempenham um papel fundamental no desenvolvimento do comportamento dos seus filhos e que não há evidências para apoiar a introdução de ecrãs em idade precoce, são necessárias intervenções para reduzir o tempo de exposição aos ecrãs das crianças no atual ambiente digital.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Active Healthy Kids Canada. Report on Physical Activity: Is Canada in the Running? 10th ed, 2014:43. Available at www.participaction.com/sites/default/files/downloads/Participaction-2014FullReportCard-CanadaInTheRunning_0.pdf. Accessed June, 2019.

Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. Communications Monitoring Report. Ottawa, Ont., 2016:149. Available at: www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/PolicyMonitoring/2016/cmr.pdf. Accessed June, 2019.

Common Sense Media. Zero to eight: children’s media use in America 2013. Available at: https://www.commonsensemedia.org/research/zero-to-eight-childrens-media-use-in-america-2013. Accessed July 2017.

Lauricella AR, Wartella EA, Rideout VJ. Young children’s screen time: The complex role of parent and child factors. J Appl Develop Psychol 2015; 36:11–7.

Vandewater EA, Rideout VJ, Wartella EA, Huang X, Lee JH, Shim MS. Digital childhood: Electronic media and technology use among infants, toddlers, and preschoolers. Pediatrics. 2007; 119:e1006–15.

Roy R, Paradis G. Smartphone Use in the Daily Interactions Between Parents and Young Children. Philadelphia: Society for Research in Child Development (poster), 2015. Available at: www.csustan.edu/sites/default/files/groups/Child%20Development/srcd_poster_2015_-smartphones.pdf. Accessed April, 2017.

Cheung C, Bedford R, Urabain I, Karmiloff-Smith A, Smith T. Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports 2017; 7: 46104.

Lerner C, Barr R. Screen Sense: Setting the Record Straight; Research-Based Guidelines for Screen Use for Children Under 3 Years Old. Zero to Three 2014. Available at: www.zerotothree.org/resources/series/screen-sense-setting-the-record-straight. Accessed June, 2017.

Radesky JS, Schumacher J, Zuckerman B. Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics. 2015; 135:1–3.

Linebarger DL, Vaala SE. Screen media and language development in infants and toddlers: An ecological perspective. Dev Rev. 2010; 30:176–202.

Courage ML, Howe ML. To watch or not to watch: Infants and toddlers in a brave new electronic world. Dev Rev. 2010; 30:101–15.

Roseberry S, Hirsh-Pasek K, Golinkoff RM. Skype me! Socially contingent interactions help toddlers learn language. Child Dev. 2014; 85:956–70.

Thakkar RR, Garrison MM, Christakis DA. A systematic review for the effects of television viewing by infants and pre-schoolers. Pediatrics. 2006; 118:2025–31.

Moody AK, Justice LM, Cabell SQ. Electronic versus traditional storybooks: Relative influence on preschool children’s engagement and communication. J Early Childhood Literacy 2010; 10:294–313.

American Academy of Pediatrics: Council on Communications and Media. Media and Young Minds. Pediatrics. 2016; 138:e20162591.

Chonchaiya W, Pruksananonda C. Television viewing associates with delayed language development. Acta Paediatr 2008; 97: 977–82.

Tomopoulos S, Dreyer BP, Berkule S, Fierman AH, Brockmeyer C, Mendelsohn AL. Infant media exposure and toddler development. Arch Pediatr Adolesc Med. 2010; 164:1105–11.

Duch H, Fisher EM, Ensari I, Font M, Harrington A, Taromino C, et al. Association of screen time use and language development in Hispanic toddlers: a cross-sectional and longitudinal study. Clin Pediatr (Phila). 2013; 52:857–65.

Christakis DA, Gilkerson J, Richards JA, Zimmerman FJ, Garrison MM, Xu D, et al. Audible television and decreased adult words, infant vocalizations, and conversational turns: a population based study. Arch Pediatr Adolesc Med. 2009; 163:554–8.

Casey BJ, Cannonier T, Conley M, O.Cohen A, Barch D, Heitzeg M et al. The Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study: Imaging acquisition across 21 sites. Developmental Cognitive Neuroscience. 2018;43-54.

Bel-Serrat S, Mouratidou T, Santaliestra-Pasías AM, Iacoviello L, Kourides YA, Marild S, et al. Clustering of multiple lifestyle behaviours and its association to cardiovascular risk factors in children: the IDEFICS study. Eur J Clin Nutr. 2013; 67:848–54.

Bruni O, Sette S, Fontanesi L, Baiocco R, Laghi F, Baumgartner E. Technology use and sleep quality in preadolescence and adolescence. J Clin Sleep Med. 2015; 11:1433–41.

Garrison MM, Christakis DA. The impact of a healthy media use intervention on sleep in preschool children. Pediatrics. 2012; 130:492–9.

Carter B, Rees P, Hale L, Bhattacharjee D, Paradkar MS.. Association Between Portable Screen-Based Media Device Access or Use and Sleep Outcomes: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. 2016; 170:1202-8.

Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization. 2019. Available at: https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664.

Mazur A, Caroli M, Radziewicz-Winnicki I, Nowicka P, Weghuber D, Neubauer D, et al. Committee Report. Reviewing and addressing the link between mass media and the increase in obesity among European children: The European Academy of Paediatrics (EAP) and The European Childhood Obesity Group (ECOG) consensus statement. Acta Pædiatrica 107 (Suppl. 2). 2017.

Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force. Position Statement. Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Paediatrics & Child Health, 2017:461–8.

American Academy of Pediatrics: Council on Communications and Media. Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics. 2016; 138:e20162593.

Chen W, Adler JL. Assessment of Screen Exposure in Young Children, 1997 to 2014. JAMA Pediatr. 2019; 173:391-3.

Radesky JS, Kistin C, Eisenberg S, Gross J, Block G, Zuckerman B, et al. Parent perspectives on their mobile technology use: The excitement and exhaustion of parenting while connected. J Dev Behav Pediatr. 2016; 37:694–701.

Courage ML, Setliff A. When babies watch television: Attention-getting, attention-holding, and the implications for learning from video material. Dev Rev. 2010; 30:220–38.

Ford C, Ward D, White M. Television viewing associated with adverse dietary outcomes in children ages 2-6. Obes Rev. 2012; 13:1139-47.

Lapierre MA, Piotrowski JT, Linebarger DL. Background television in the homes of US children. Pediatrics. 2012; 130:839–46.

Lillard AS, Li H, Boguszewski K. Television and children’s executive function. Adv Child Dev Behav. 2015; 48:219–48.

Lin LY, Cherng RJ, Chen YJ, Chen YJ, Yang HM. Effects of television exposure on developmental skills among young children. Infant Behav Dev. 2015; 38:20–6.

Gentile DA, Reimer RA, Nathanson AI, Walsh DA, Eisenmann JC. Protective effects of parental monitoring of children’s media use: A prospective study. JAMA Pediatr.2014; 168:479–84.

Hamilton K, Spinks T, White KM, Kavanagh DJ, Walsh AM. A psychosocial analysis of parents’ decisions for limiting their young child’s screen time: An examination of attitudes, social norms and roles, and control perceptions. Br J Health Psychol. 2016; 21:285–301.

Hinkley T, Salmon J, Okely AD, Crawford D. The correlates of preschoolers’ compliance with screen recommendations exist across multiple domains. Prev Med. 2013; 57:212–9.

Royal College of Paediatrics and Child Health. The health impacts of screen time: a guide for clinicians and parents.https://www.rcpch.ac.uk/sites/default/files/2018-12/rcpch_screen_time_guide_-_final.pdf Date accessed: January 30, 2019.

Downloads

Publicado

2020-12-09

Como Citar

1.
Ferreira J, Prucha B, Pinto O, Souto R, Lima RP, Morna C. Exposição ao ecrã em crianças até aos cinco anos de idade. REVNEC [Internet]. 9 de Dezembro de 2020 [citado 19 de Setembro de 2024];29(4):188-95. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/nascercrescer/article/view/18378

Edição

Secção

Artigos Originais

Artigos mais lidos do(s) mesmo(s) autor(es)