Razões oprimidas
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.13985Abstract
Paulo Freire, em vida, instava sempre a seus mais próximos colaboradores que não o repetissem, mas que o reinventassem, em cada novo contexto. A abordagem das "razões oprimidas" é uma tentativa de reinvenção do legado freiriano no campo epistemológico. Assim, este texto retoma o princípio que Paulo Freire desenvolveu em Pedagogia do oprimido – o de que somente os oprimidos podem se libertar e libertar, também seus opressores –, estendendo-o ao campo da teoria do conhecimento e, portanto, demonstrando a vantagem epistemológica dos oprimidos e das oprimidas.
Palavras-chave: Conscientização; Epistemologia; Libertação; Opressão
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)