Training of Portuguese Language Teachers in China: Contributions for reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.18307

Keywords:

Teacher training, globalization, teaching Portuguese in China, pedagogical practices

Abstract

In China, since 2005, there is a great demand for Portuguese education. In this context, the training of teachers of Portuguese stands out as a determining factor. However, teacher training in China has not been without question and criticism, which is related to a discourse that calls for the need to reform teaching and its pedagogical practices. Considering of the specific case of China, this question must be understood in a structural and conjunctural context of Chinese society to avoid the risk of isolating the process from society itself. This article focuses on the study of training of teachers of Portuguese in China, with the objective of contributing to the elaboration of proposals for action to promote a pedagogical practice more conscious and appropriate to the contemporaneity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cavalcanti, M. C. (1999). Implementação de pesquisa na sala de aula de línguas no contexto brasileiro. Trabalhos em Linguística Aplicada, 17, 133-144.

Cheng, Y. C. (2005). New paradigm for reengineering education: Globalization, localization & individualization. Springer.

Costa, J. J. M. (2011). Literacia ou literacias digitais? Uma reflexão no final da primeira década do século XXI. Revista Portuguesa da Pedagogia, 171-180. https://doi.org/10.14195/1647-8614_Extra-2011_14

Cunha, C. (1981). Língua, nação, alienação. Nova Fronteira.

Edleise, M. & Gilvan, M. O. (2019). Uma língua de ouro? Perspectivas político-linguísticas para o ensino e a formação de professores de PLE na China. In Y. Qiaorong & F. D. Albuquerque (Orgs.), O ensino do Português na China: parâmetros e perspectivas (pp. 97-139). Lidel.

Gao, Y. S. (2016). Situação atual e tendência de desenvolvimento do sistema de educação superior da China. In T. Dwyer, E. L. Zen, W. Weller, J. Shuguang & G. Kaiyuan (Orgs.), Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira (pp. 43-77). Ipea/SSAP.

Kuhn, T. (1991). A estrutura das revoluções científicas. Perspectiva.

Lopes, M. C. L. P. (2005). Formação tecnológica de professores e multiplicadores em ambiente digital. PUC.

Nóvoa, A. (2007). Desafios do professor no mundo contemporâneo. Sinpro.

Paquay, L. & Wagner, M. C. (2001). Les compétences professionnelles privilégiées dans les stages et en vidéo-formation (3 éd.) Editions de Boeck Université.

Soares, M. (2002). Linguagem e escola: Uma perspetiva social (17a ed.). Ática.

Schön, D. A. (2000). The reflective practioner: How professionals think in action. Avebury.

Vieira-Abrahão, M. H. (2002). Teoria e prática na formação pré-serviço do professor de língua estrangeira. In T. Gimenez (Org.), Trajetórias na formação de professores de línguas (pp. 59-76). EDUEL.

Wallace, M. J. (1991). Training foreign language teacher: A reflective approach. Cambridge University Press.

Werner, D. & Bower. B. (1984). Aprendendo e ensinando a cuidar da saúde. Paulinas.

Wolton, D. (2006). Demain la francophonie. Flammarion.

Ye, Z. L. (2014). Algumas considerações sobre a expansão do ensino da Língua Portuguesa na China. In M. J. Grosso & A. P. C. Godinho (Coords.), O Português na China: ensino e investigação (pp. 41-54). Lidel.

Zeichner, K. (1983). Alternative paradigms for teacher education. Journal of Teacher Education, 34(3), 3-9.

Zeichner, K. (1996). Novos caminhos para o practicum: Uma perspectiva para os anos 90. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (pp. 115-138). Publicações Dom Quixote.

Published

2021-07-06

How to Cite

Hu, J. (2021). Training of Portuguese Language Teachers in China: Contributions for reflection. Portuguese Journal of Education, 34(1). https://doi.org/10.21814/rpe.18307

Issue

Section

Artigos