ACTIVE METHODOLOGIES IN A PROFESSIONAL TECHNICAL SCHOOL

Active methodologies in a professional technical school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.18473

Keywords:

Robotics, Education 4.0, Industry 4.0, Active Methodologies

Abstract

The fourth industrial revolution has grown exponentially and it is visualized through additive manufacturing (3D and 4D printings), big data, the Internet of Things (IoT), intelligent sensors, augmented reality, digitalization, artificial intelligence, advanced robotics, among other advances in the so-called Industry 4.0. Thus, this research aims to investigate how the methodology of Education 4.0 can support pedagogical strategies in a technical school, offering new teaching resources and practices to train professionals for this advent. A descriptive case study of a qualitative nature was carried out through the implementation of a methodology based on the foundations of Education 4.0, in a mechatronics class in a technical school, in the context of the subject of Robotics, and a field journal and participant observation were used to describe the effects of the new application format of the classes. This new methodology demonstrated that the participating student in these classes was able to understand, identify, hone and act within the fourth industrial revolution, obtaining the necessary skills that this market demands.  Change appears to be unavoidable with the Industry 4.0, even within the educational environment, making Education 4.0 the watchword among educators who want to prepare effective professionals for the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aires, R. W. A.; Moreira, F. K.; Freire, P. S. Indústria 4.0: Competências requeridas aos profissionais da quarta revolução industrial. CIKI VII Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação. Foz do Iguaçu, Paraná. Setembro, 2017.
Andrade, K. Guia Definitivo da educação 4.0: Uma rede de conexões interligando pessoas e saberes. Planeta Educação. Disponível em: http://www.plannetaeducacao.com.br/portal/arquivo/editor/file/ebook-educacao4.0-planneta.pdf , acessado em março de 2019.
Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Plano de Curso para Habilitação Profissional de Técnico em Mecatrônica Integrado ao Ensino Médio. Número de Plano: 089. Eixo Tecnológico: Controle e Processos Industriais. São Paulo, 2009.
Coutinho, C. P. A influência das teorias cognitivas na investigação em Tecnologia Educativa.
Pressupostos teóricos e metodológicos, expectativas e resultados. Revista Portuguesa de Educação, 2008, 21(1), pp. 101-127. https://doi.org/10.21814/rpe.13921
Ensslin, L.; Vianna W. B. O design na pesquisa quali-quantitativa em engenharia de produção – questões epistemológicas. Revista Produção Online. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2008.
Hatch, M. The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation. USA: Editora Mcgraw-Hill Professi, 2013.
Kloc, A. E.; Koscianki, A.; Pilatti, L. A. Robótica: uma ferramenta pedagógica no campo da computação. Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR. I Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, p. 1394-1403, 2009.
Leontiev, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires, Editora Ciencias del Hombre, 1978.
Prause, Martin, & Weigand, Juergen. (2016). Industry 4.0 and Object-Oriented Development: Incremental and Architectural Change. Journal of technology management & innovation, 11(2), 104-110. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242016000200010
Ministério da Indústria, Comércio Exterior e Serviços e Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Perspectivas de Especialistas Brasileiros sobre a Manufatura Avançada no Brasil. Brasília, novembro de 2016.
Morán, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Volume II. 2015.
Piaget, J. A construção do real na criança. São Paulo: Ática, 1996.
Schwab, K. A Quarta Revolução Industrial. São Paulo: Edipro, 2016.
SiemenS, G. Conectivismo: Uma teoria de Aprendizagem para a Idade Digital. 2004. Disponível em: http://docplayer.com.br/53538608-Conectivismo-uma-teoria-da-aprendizagem-para-a-era-digital.html acessado em junho de 2019.
Silveira, C. B. O que é Indústria 4.0 e como ela vai impactar o mundo. Disponível em: http://www.citisystems.com.br/industria-4-0/ acessado em junho de 2019.
Silva, S. P. Metodologias Ativas: Relatos de Experiências do Centro Paula Souza. Volume 1. Edições Brasil / Editora Fibra, Jundiaí, São Paulo, 2019.
SISTEMA FIRJAN. Panorama da Inovação. Indústria 4.0. Cadernos SENAI de Inovação. Abril, 2016a.
SISTEMA FIRJAN. Panorama da Inovação. Indústria 4.0: Internet das Coisas. Cadernos SENAI de Inovação. Junho, 2016b.
Thompson, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
Vygotsky, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2020-06-29

How to Cite

Silva, E. C., Viana, H. B., & Vilela Jr., G. de B. . (2020). ACTIVE METHODOLOGIES IN A PROFESSIONAL TECHNICAL SCHOOL: Active methodologies in a professional technical school. Portuguese Journal of Education, 33(1), 158–173. https://doi.org/10.21814/rpe.18473

Issue

Section

Artigos