The teaching of dance in school physical education: An experience report based on learner-centered theory

Authors

  • Jaqueline da Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Allana Alexandre Cardoso UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA
  • William das Neves Salles
  • Rui Resende

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.18801

Keywords:

Dance, School physical school education, Elementary school

Abstract

This study aimed to describe a dance teaching experience in school physical education based on constructivist principles of learner-centered teaching. With a descriptive qualitative nature, this study is characterized as an experience report. The experiment was carried out in 2018, in a municipal public school in the city of Blumenau (SC), Brazil, with 311 students from 6th, 7th and 8th grades of elementary school. Despite the occurrence of certain episodes of prejudice, resistance and student discomfort due to body contact with peers, it was found that the development of dance in school physical education based on the principles of learner-centered teaching favored the occurrence of challenging and innovative teaching-learning experiences in the investigated environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assis, M. D. P., & Saraiva, M. C. (2013). O feminino e o masculino na dança: Das origens do balé à contemporaneidade. Movimento, 19(2), 303-323. https://doi.org/10.22456/1982-8918.29077

Bidarra, M. G. A., & Festas, M. I. F. (2005). Construtivismo(s): Implicações e interpretações educativas. Revista Portuguesa de Pedagogia, 39(2), 177-195. https://www.fpce.uc.pt/niips/gbidarra/Bidarra2005_Construtivismo.pdf

Cachoeira, N. R., & Fiamoncini, L. (2018). Educação somática e dança na consciência corporal. Pensar a Prática, 21(3), 564-576. https://doi.org/10.5216/rpp.v21i3.47435

Cardoso, A. A., Reis, N. M., Silva, J., Borgatto, A., Folle, A., Resende, R., & Guimarães, A. C. A. (2021). Fadiga e qualidade de vida em bailarinos profissionais de dança de salão no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 26(2), 757-764. https://doi.org/10.1590/1413-81232021262.08542019

Cardoso, A. A., Silva, J., & Silva, R. M. C. S. (2021). Corpos que dançam: A significação do corpo no dançar a dois. Corpoconsciência, 25(1), 74-89. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11604

Carvalho, M. C. C., Alcântara, A. S. M., Liberali, R., Netto, M. I. A., & Mutarelli, M. C. (2012). A importância da dança nas aulas de educação física – Revisão sistemática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 11(2), 38-54. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/3310

Darido, S. C. (2012). Educação física na escola: Conteúdos, suas dimensões e significados. In UNIVESP, Caderno de formação: Formação de professores didática geral (pp. 51-75). Cultura Acadêmica.

Darido, S. C., Galvão, Z., Ferreira, L. A., & Fiorin, G. (1999). Educação física no ensino médio: Reflexões e ações. Motriz, 5(2), 138-145. https://doi.org/10.5016/8728

Darido, S. C., Rangel-Betti, I. C., Ramos, G. N. S., Galvão, Z., Ferreira, L. A., Silva, E. V. M., Rodrigues, L. H., Sanches, L., Pontes, G., & Cunha, F. (2001). A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, 15(1), 17-32. https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.2001.139482

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. Artmed.

Diniz, I. K. S., & Darido, S. C. (2019). O que ensinar sobre dança no ensino médio? Motrivivência, 31(58), 1-23. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56603

Ehrenberg, M. C. (2011). Os currículos de licenciatura em educação física: A dança em questão. Corpoconsciência, 15(1), 52. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3531/2474

Fiamoncini, L. (2003). Dança na educação: A busca de elementos na arte e na estética. Pensar a Prática, 6, 59-72. https://doi.org/10.5216/rpp.v6i0.16055

Fonseca, C. C., & Gama, E. F. (2011). A imagem corporal na dança de salão. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 19(3), 37-43. http://dx.doi.org/10.18511/rbcm.v19i3.2176

Fosnot, C. T. (2005). Constructivism: Theory, perspectives and pratice (2.ª ed.). Teachers College Press.

Mendes, R., Clemente, F., Rocha, R., & Damásio, A. S. (2012). Observação como instrumento no processo de avaliação em educação física. Exedra, 6(1), 57-70. http://exedra.esec.pt/docs/N6/04-Edu.pdf

Milstein, D., & Mendes, H. (2010). Escola, corpo e cotidiano escolar. Cortez.

Ministério da Educação do Brasil. (1998a). Parâmetros curriculares nacionais: Educação física. MEC.

Ministério da Educação do Brasil. (1998b). Parâmetros curriculares nacionais: Introdução dos parâmetros curriculares nacionais. MEC.

Ministério da Educação do Brasil. (1998c). Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – Educação física. MEC.

Ministério da Educação do Brasil. (2018). Base nacional comum curricular. MEC/SEB.

Oliveira, A. A. B. (2000). Mercado de trabalho em educação física e a formação profissional: Breves reflexões. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 8(4), 45-50. https://doi.org/10.18511/rbcm.v8i4.375

Sanchis, I. P., & Mahfoud, M. (2010). Construtivismo: Desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, 4(1), 18-33. http://dx.doi.org/10.14244/%2519827199120

Secretaria Municipal de Educação de Blumenau. (2012). Ensino fundamental. Prefeitura Municipal/SEMED.

Silva, J., Cardoso, A. A., Pereira, M. P. V. C., & Farias, G. O. (2020). Ensino das lutas na educação física escolar: Um relato de experiência fundamentado no ensino centrado no aprendiz. Revista Prática Docente, 5(2), 823-842. http://10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p823-842.id760

Sousa, R. S., & Reis, D. A. (2021). A dança como recurso no ensino da educação física escolar: Uma análise da literatura. Humanidades & Inovação, 8(38), 141-152. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4572

Volp, C. M. (2010). A dança de salão como um dos conteúdos de dança na escola. Motriz, 16(1), 215-220. https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p215

Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice (2.ª ed.). Jossey-Bass.

Published

2022-12-30

How to Cite

Silva, J. da, Cardoso, A. A., Salles, W. das N., & Resende, R. (2022). The teaching of dance in school physical education: An experience report based on learner-centered theory. Portuguese Journal of Education, 35(2), 148–166. https://doi.org/10.21814/rpe.18801

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)