Avaliação do Ensino Superior brasileiro

Desempenho dos estudantes em formação geral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.20821

Keywords:

Performance evaluation;, Higher education, Academic achievement, Educational evaluation, Competence

Abstract

The National Student Performance Exam (ENADE) is an important assessment tool for Brazilian higher education. The test, applied annually to graduates, in different teaching areas, consists of questions of general and specific knowledge. General knowledge questions aim to address ethical, humanistic and citizenship aspects, as well as the ability to encode and decode different realities. This investigation aims to analyse the ENADE general training test in 2017, as well as the different factors related to student performance. The microdata made available by the Ministry of Education were processed using the Stata 16 software and correlated with the characteristics of the ten general training questions, considering the theme, the expected action and the base text. Data relating to 449,527 tests were analysed. The average score in the discursive questions was 53.84 and the objective was 49.93, with a final average in this component of 51.49. Data analysis revealed a superior performance among: male students; federal institutions; full shift and the country southeastern region. A higher error rate was observed among the questions that present tables and graphs. Variations in student performance in general education issues allow us to understand the diversity and plurality of factors involved in academic success in a continental-sized education system, explaining the impact of social inequality, as well as the contrast of teaching realities in the country.

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Author Biographies

Bruna CASIRAGHI, Centro Universitário de Volta Redonda

Doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade do Minho, especialidade Psicologia da Educação, Mestre em Educação - Psicologia da Educação, pós-graduada em Psicopedagogia e em Psicologia Jurídica, possui graduação em Psicologia. Atua no Centro Universitário Volta Redonda como responsável pelo Setor Pedagógico Institucional e como docente em diferentes cursos.

JULIO CESAR SOARES ARAGÃO, Centro Universitário de Volta Redonda - UniFOA

Possui graduação em Medicina, Mestrado em Saúde da Mulher e da Criança, Doutorado em Saúde Coletiva e Pós Doutorado em Educação. É Professor do Centro Universitário de Volta Redonda atuando no Curso de Medicina desde 1996 e no Mestrado em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente desde 2008. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Ginecologia e Obstetrícia e em Ensino da Saúde.

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Published

2021-07-06

How to Cite

CASIRAGHI, B., & ARAGÃO, J. C. S. . (2021). Avaliação do Ensino Superior brasileiro: Desempenho dos estudantes em formação geral . Portuguese Journal of Education, 34(1). https://doi.org/10.21814/rpe.20821

Issue

Section

Núcleo temático