The subjective well-being of children in times of confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.23741

Keywords:

Childhood, Subjective Well-Being, Pandemic, Children’s Rights

Abstract

The pandemic crisis motivated by COVID-19 dissemination has had a massive reach without borders, leading to feelings of vulnerability and insecurity, which cross social classes and generational groups. In the case of childhood, crisis situations are particularly impactful in the exercise of their basic rights. Aware of this reality, we consider essential to re-centre and to contribute with knowledge produced from children's voices, in order to characterize their subjective well-being in times of pandemic. In this paper we will present a reflection on childhood and the concept of subjective well-being, which will support the data analysis resulting from a research that had the aim of characterizing such subjective well-being. For this purpose, we applied an online survey – “Questionnaire on the well-being of children in a time of a pandemic” –, in order to access children's perceptions of their well-being regarding the dimensions of health, education, relationships with family and peers and satisfaction with life. We also developed several “Thematic Debates”, in collaboration with “Rádio Miúdos”, which were held with children. From the data analysis and discussion, it was possible to disseminate knowledge about their daily life, among children, in the family and in the community, and to understand their worries and hopes about health and family, their level of satisfaction with life and with relationships, in a pandemic situation.

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Author Biographies

Marlene Barra, Centro de Investigação em Estudos da Criança, IE-UMinho

Doutora em Estudos da Criança e Mestre em Sociologia da Infância pela Universidade do Minho, foi colaboradora no Centro de Recursos para a Cooperação e Desenvolvimento do IE-UMinho. Trabalhou em diversos projetos internacionais, tal como a reestruturação do Programa Educativo Nacional da Guiné-Bissau e a implementação do primeiro curso de Educação de Infância na Universidade Pública de Timor-Leste. Atualmente é consultora na UNICEF de São Tomé e Príncipe, junto das Políticas Sociais e consultora no Banco Mundial em Angola, na área da Educação de infância. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1196-2956. E-mail: marlenebarra2016@gmail.com.

Natália Fernandes, Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal

Professora Associada, do Departamento de Ciências Sociais da Educação, do Instituto de Educação, Universidade do Minho. Investigadora Interna do Centro de Investigação em Estudos da Crianças, Universidade do Minho e no Laboratório Colaborativo ProChild – Against Poverty and Social Exclusion. Investiga temas na área dos direitos da criança e metodologias de pesquisa com crianças, com publicações nacionais e internacionais na área. Fundadora e membro da direção CREAN (Children’s Rights European Academic Network).

Ciência Vitae: https://www.cienciavitae.pt/portal/F11F-1180-3A6A Email. natfs@ie.uminho.pt

Ana Isabel Sani, Universidade Fernando Pessoa

Professora Associada com Agregação da Universidade Fernando Pessoa (UFP), Portugal. Título de Agregado em Estudos da Criança. Doutorada em Psicologia da Justiça pela Universidade do Minho (UM); Coordenadora do mestrado em Psicologia da Justiça: Vítimas de Violência e de Crime; Investigadora no Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC-UM). Investiga nos temas da vitimação e proteção da criança. Autora de várias publicações nacionais e internacionais nas áreas de Vitimologia, Psicologia Forense e Criminologia (https://www.cienciavitae.pt/pt/1C1A-918D-0E61). E-mail: anasani@ufp.edu.pt

 

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Published

2022-06-30

How to Cite

Barra, M., Fernandes, N. ., & Sani, A. I. (2022). The subjective well-being of children in times of confinement. Portuguese Journal of Education, 35(1), 380–404. https://doi.org/10.21814/rpe.23741

Issue

Section

Artigos