Knowledge taught, target students and intentionalities in the early days of evening school (Rio Grande do Sul, Brazil, 1884-1937)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.24717

Keywords:

Evening schools, Poor students, Schooling, Periodical press

Abstract

This article presents the analysis of the mentions to the evening schools located in the newspaper A Federação, a republican and abolitionist periodical that circulated in Rio Grande do Sul, Brazil, between 1884 and 1937. The research develops dialogues with other studies of the History of Education and mobilizes theoretical contributions of the History of Concepts, as proposed by Koselleck (2006), in order to identify the purposes of the classes offered at night, the knowledge taught and the intended public. The analysis pointed the coexistence of different scopes in the same period, so that, in some cases, the evening adjective referred to the provision of preparation and improvement courses for work, such as market bookkeeping or topographical design, whereas, in other cases, it dealt with elementary education for poor kids, women, and adult and child workers.

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Author Biographies

Natália Gil, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Natália Gil é Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (Brasil). Pedagoga e historiadora, atua como professora e pesquisadora na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil) e coordenadora do projeto de pesquisa interinstitucional “Exclusão escolar na história brasileira: persistências e resistências (1920-2020)”, financiado pelo CNPq (processo nº 420799/2018-4).

Luísa Grando, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Luísa Grando é bolsista de Iniciação Científica na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil) e integrante da equipe de pesquisa que desevolve atualmente o projeto "Exclusão escolar na história brasileira: persistências e resistências (1920-2020)"

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Published

2023-06-27

How to Cite

Gil, N., & Grando, L. (2023). Knowledge taught, target students and intentionalities in the early days of evening school (Rio Grande do Sul, Brazil, 1884-1937). Portuguese Journal of Education, 36(1), e23024. https://doi.org/10.21814/rpe.24717