Task design based on errors with complex numbers
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.25337Keywords:
Error, Proof in Mathematics, Modulus of a complex number, TaskAbstract
Productions of higher education students, for an individual assessment through a proof task, are considered. Taking into account the mathematical concepts associated with the assessment, to classify the errors in the productions and, based on these, to construct tasks for the classroom were intended objectives. In this sense, the qualitative research makes use of content analysis with new criteria of categorization of errors. Errors related to the comprehension of consequences of the definition of modulus of a complex number and proof strategies in mathematics are identified. The proposals, for the students to explain and to make sense of errors with complex numbers, are: concept questions; erroneous examples; completion tasks; tasks for modifying the statement.
Downloads
References
Adams, D. M., McLaren, B. M., Durkin, K., Mayer, R. E., Rittle-Johnson, B., Isotani, S., & Van Velsen, M. (2014). Using erroneous examples to improve mathematics learning with a web-based tutoring system. Computers in Human Behavior, 36, 401-411. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.03.053
Bagni, G. (2000). “Simple” rules and general rules in some high school students’ mistakes. Journal für Mathematik-Didaktik, 21(2), 124-138. https://doi.org/10.1007/BF03338913
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Barros, P. M., Fernandes, J. A., & Araújo, C. M. (2016). Perspetivas dos alunos sobre o erro como estratégia de aprendizagem. In M. H. Martinho, R. A. Tomás Ferreira, I. Vale, & H. Guimarães (Eds.), Atas do XXVII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 119-131). Associação de Professores de Matemática. http://hdl.handle.net/1822/49775
Beites, P. D. (2018). (Não) São números complexos. Gazeta de Matemática, (185), 28-32. https://gazeta.spm.pt/getArtigo?gid=1478
Beites, P. D., Branco, M. L., & Costa, C. (2020). Esquemas de demonstração para proposições de Álgebra Linear com valor lógico verdade. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 23(1), 37-78. https://doi.org/10.12802/relime.20.2312
Beites, P. D., Branco, M. L., & Costa, C. (2022). Erros em esquemas de demonstração com números complexos. Educação e Pesquisa, 48, e235587. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248235587
Beites, P. D., & Nicolás, A. P. (2016). A identidade tropical 〖(x+y)〗^2=x^2+y^2. Gazeta de Matemática, (180), 36-39. https://gazeta.spm.pt/getArtigo?gid=1382
Beites, P. D., & Romano, A. (2014). Nestas aulas é melhor falar do que estar calado!. Educação e Matemática, (129), 13-16. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2221
Cury, H. N. (2007). Análise de erros. Autêntica.
Deleuze, G. (2000). Diferença e repetição. Relógio d’Água.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2011a). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 3). Editora 34.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2011b). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 4.). Editora 34.
Gris, G., Palombarini, L. dos S., & Carmo, J. dos S. (2019). Uma revisão sistemática de variáveis relevantes na produção de erros em Matemática. Bolema, 33(64), 649-671. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a10
Guattari, F., & Rolnik, S. (1996). Micropolítica: cartografias do desejo. Vozes.
Iafelice, H. (2015). Deleuze devorador de Spinoza: Teoria dos afectos e educação. Fapesp.
Kieran, C., Doorman, M., & Ohtani, M. (2015). Frameworks and Principles for Task Design. In A. Watson & M. Ohtani (Eds.), Task design in mathematics education (pp. 19-81). Springer.
Lee, K. (2011). Students’logical reasoning and mathematical proving of implications [Tese de Doutoramento]. Michigan State University. https://doi.org/doi:10.25335/M5319R
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative social research, 1(2), Art. 20. https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
Mazur, E. (1997). Peer Instruction: a user’s manual. Prentice-Hall.
McLaren, B. M., Adams, D. M., & Mayer, R. E. (2015). Delayed learning effects with erroneous examples: a study of learning decimals with a web-based tutor. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 25, 520-542. https://doi.org/10.1007/s40593-015-0064-x
Oliveira, L. R. P. F., Duarte, L. J. A., & Peel, M. A. F. (2019). A experimentação das palavras: da imagem-percepção à imagem-relação (da transdução à alagmática). Ideia.
Peel, M. A. F., Beites, P. D., & Simões, M. F. (2021). Desterritorialização didática de erros relacionados com 〖(x+y)〗^2. Educação e Matemática, (160), 36-38. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2701
Pinheiro, A., Cunha, C., & Lúcio, P. (2008). Tarefa de leitura de palavras em voz alta: uma proposta de análise dos erros. Revista Portuguesa de Educação, 21(2), 115-138. https://doi.org/10.21814/rpe.13928
Pinto, N. B. (1998). O Erro como estratégia didática no ensino da matemática elementar [Tese de Doutoramento]. Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.1998.tde-12022015-151819
Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular (pp.11-34). Associação dos Professores de Matemática.
Ponte, J. P. (2008). Investigar a nossa própria prática: uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. PNA, 2(4), 153-180. http://hdl.handle.net/10481/4372
Ponte, J. P., Mata-Pereira, J., & Quaresma, M. (2013). Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, 22(2), 55-81. http://hdl.handle.net/10451/22627
Rico, L. (1995). Errores y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas. In J. Kilpatrick, L. Rico, & P. Gómez, (Eds.), Educación Matemática (pp. 69-108). Empresa docente. http://funes.uniandes.edu.co/486/
Rushton, S. (2018). Teaching and learning mathematics through error analysis. Fields Mathematics Education, 3(4), 1-12. https://doi.org/10.1186/s40928-018-0009-y
Torre, S. de la (2007). Aprender com os erros: O erro como estratégia de mudança. Artmed.
Watson, A., & Ohtani, M. (2015). Themes and Issues in Mathematics Education Concerning Task Design: Editorial Introduction. In A. Watson & M. Ohtani (Eds.), Task design in mathematics education (pp. 3-18). Springer.
Zhang, Y., Chen, C., Liu, H., Cui, J., & Zhou, X. (2016). Both non-symbolic and symbolic quantity processing are important for arithmetical computation but not for mathematical reasoning. Journal of Cognitive Psychology, 28(7), 807-824. https://doi.org/10.1080/20445911.2016.1205074
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Patrícia Damas Beites, Misleine Andrade Ferreira Peel, Cecília Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)