Task design based on errors with complex numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.25337

Keywords:

Error, Proof in Mathematics, Modulus of a complex number, Task

Abstract

Productions of higher education students, for an individual assessment through a proof task, are considered. Taking into account the mathematical concepts associated with the assessment, to classify the errors in the productions and, based on these, to construct tasks for the classroom were intended objectives. In this sense, the qualitative research makes use of content analysis with new criteria of categorization of errors. Errors related to the comprehension of consequences of the definition of modulus of a complex number and proof strategies in mathematics are identified. The proposals, for the students to explain and to make sense of errors with complex numbers, are: concept questions; erroneous examples; completion tasks; tasks for modifying the statement.

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Author Biographies

Patrícia Damas Beites, Universidade da Beira Interior, Portugal

Patrícia Damas Beites é Doutora em Matemática e Professora Auxiliar do Departamento de Matemática da Universidade da Beira Interior (UBI), Covilhã, Portugal.  É investigadora (membro integrado) do Centro de Matemática e Aplicações da UBI (CMA-UBI), com interesses de investigação em Álgebra, predominantemente Não Associativa, e Educação Matemática, com ênfase no Ensino Superior.

Misleine Andrade Ferreira Peel, Instituto Federal do Tocantins, Brasil e Universidade da Beira Interior, Portugal

Misleine Andrade Ferreira Peel é Mestre em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais e Professora Substituta doInstituto Federal do Tocantins, Araguaína, Brasil. É também Doutoranda no Doutoramento em Educação da Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal.

Cecília Costa, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Cecília Costa é Doutora em Matemática e Professora Associada, com Agregação em Didática de Ciências e Tecnologia, da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), Vila Real, Portugal. É investigadora (membro integrado) do CIDTFF – Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (Lab-DCT na UTAD).

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Published

2023-06-01

How to Cite

Damas Beites, P., Andrade Ferreira Peel, M., & Costa, C. (2023). Task design based on errors with complex numbers. Portuguese Journal of Education, 36(1), e23017. https://doi.org/10.21814/rpe.25337