Food and nutrition education: A possibility for teamwork
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.26059Keywords:
Formative process, Child, school curriculum, problematization, interdisciplinary practicesAbstract
The objective of this article is to analyze a formative process from the perspective of the development of a teamwork aimed at food and nutrition education – EAN - of children from two public schools. The intention was to deepen the debate on the thematic, as well as to assist in the process of understanding the issue and develop alternative pedagogical practices in the early years, including EAN as part of the school curriculum. The process involved teachers, school management team, staff and family members of a Preschool and of an Elementary School of a small town in the interior of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. The methodology is qualitative, and data were obtained from formative meetings and interviews with teachers of basic education, which were audio recorded, transcribed and analyzed based on textual discourse analysis. From the corpus analysis, three categories emerged: a) school meals articulated to disciplinary content; b) imitation as a way of learning; c) formation of concepts of EAN. This study demonstrates that EAN actions need to be systematic and that teamwork enables the articulation of knowledge from different areas of knowledge. It is considered that the teacher influences the children’s eating habits, but it is important that the theme is articulated with scientific knowledge from the context of knowledge of children's experiences.
Downloads
References
Bezerra, J. A. B. (2018). Educação alimentar e nutricional: Articulação de saberes. Edições UFC. https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/116-alimentacao-escolar?download=12042:educa%C3%A7%C3%A3o-alimentar-nutricional-articulacao-de-saberes
Boff, E. T. O. (2011). Processo interativo: uma possibilidade de produção de um currículo integrado e constituição de um docente pesquisador – autor e ator – de seu fazer cotidiano escolar. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital LUME. http://hdl.handle.net/10183/31787
Brasil. (2009). Lei n.° 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; altera as Leis nos 10.880, de 9 de junho de 2004, 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, 11.507, de 20 de julho de 2007; revoga dispositivos da Medida Provisória no 2.178-36, de 24 de agosto de 2001, e a Lei no 8.913, de 12 de julho de 1994; e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm
Conselho Nacional de Saúde do Brasil. (2012). Resolução n.º 466 de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras estabelecidas na resolução devem ser cumpridas nos projetos de pesquisa envolvendo seres humanos que devem ainda atender aos fundamentos éticos e científicos também elencados na resolução nº 466/ 2012 do CNS. https://conselho.saude.gov.br/ultimas_noticias/2013/06_jun_14_publicada_resolucao.html
Carvalho, A., Matos, C., Minderico, C., Tavares de Almeida, C., Abrantes, E., Mota, E. A., Nunes, E., Paixão von Amann, G., Lopes, I., Bettencourt, J., Ribeiro, J. P., Ladeiras, L., Durval, M., Martins, M., Narigão, M., Frango, P., Leal, P., Graça, P., Melo, R., & Matias Lima, R. (2017). Referencial de Educação para a Saúde. Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Esaude/referencial_educacao_saude_vf_junho2017.pdf
Dugnani, P. (2003). Beleléu. Paulinas.
Dugnani, P. (2010). Beleléu e as Cores. Paulinas.
Dugnani, P. (2011). Beleléu e as Formas. Paulinas.
Juzwiak, C. R. (2013). Era uma vez... um olhar sobre o uso dos contos de fada como ferramenta de educação alimentar e nutricional. Revista Interface: Comunicação Saúde Educação, 17(45), 473-484. https://doi.org/10.1590/S1414-32832013000200019
Kapim, G., & Abreu, A. (2014). Socorro, meu filho come mal. LeYa.
Longo-Silva, G., Taddei, J. A. de A. C., Konstantyner, T., & Toloni, M. H. de A. (2013). Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Revista Ciência & Saúde Coletiva, 18(2), 545-552. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000200026
Ministério da Educação do Brasil (2018) Base Nacional Comum Curricular (3.ª Ed.). MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ministério da Saúde do Brasil (2014). Guia alimentar para a população brasileira (2 ª Ed.). https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf
Ministério da Educação do Brasil (2013). Resolução n.º 26 de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/4620-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-26,-de-17-de-junho-de-2013
Ministério do Desenvolvimento Social do Brasil (2018) Princípios e práticas para educação alimentar e nutricional. https://www.mds.gov.br/webarquivos/arquivo/seguranca_alimentar/caisan/Publicacao/Educacao_Alimentar_Nutricional/Princ%C3%ADpios%20e%20Pr%C3%A1ticas%20para%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Alimentar%20e%20Nutricional_impress%C3%A3o.pdf
Montano, D., Kasprzyk, D., Glanz, K., Rimer, B., & Viswanath, K. (2008). Theory of reasoned action, theory of planned behavior, and the integrated behavior model (4th Ed.). Jossey Bass. https://www.researchgate.net/publication/233894824
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2020). Análise textual discursiva. Editora Unijuí.
Wills, J. (2009). Foundations for Health Promotion. Elsevier Health Sciences.
Silva, R. P. N. da, Lara, S., Copetti, J., Lanes, K. G., & Soares, M. C. (2017). Concepções de professores sobre os processos de educação em saúde no contexto escolar. Revista Contexto e Educação, 32 (103), 146-164. http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.146-164
Silva, S. U. da, Monego, E. T., Sousa, L. M. de, & Almeida, G. M. de. (2018). As ações de educação alimentar e nutricional e o nutricionista no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar. Ciência & Saúde Coletiva, 23(8), 2671-2681. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018238.19642016
Sousa, F. (2010). João e o pé de feijão. FTD Educação.
Vigotsky, L. S. (2008). In K. L. Camargo (Trad). Pensamento e linguagem (K. L. Camargo, Trad.; 4.ª Ed.). Martins Fontes Editora.
Vigotsky, L. S. (2007). In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (Orgs.), A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (J. Cipolla Neto, L. Silveira Menna Barreto & S. Castro Afeche, Trads.; 7.ª Ed.).Martins Fontes Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cláudia Thomé da Rosa Piasetzki, Eva Teresinha de Oliveira Boff, Zélia Ferreira Caçador Anastácio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)