Overcoming strategies: Paths taken by beginning teachers for survival and stability in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.29699

Keywords:

Beginner teacher, Teacher induction, Research-Training, Teaching strategies, Teacher training

Abstract

The article presents findings resulting from research in the field of teacher training, which sought to analyze the possibilities and challenges of inducing peers to act and react by teachers who are in their first years of professional practice. The investigative problem was outlined around the following question: How does the induction among peers mediated by doing the research contribute to the action and reaction of teachers about the difficulties that affect teaching in their first years of professional practice? Theoretically and methodologically, the study was based on narrative research from the perspective of narrative as an (auto)biographical activity, which translates into training research. The research was conducted in such a way that the narratives constructed by the participating teachers about their experience during their professional insertion period were constituted as a research-training device. Based on the analyses, the paths taken by the participants for survival and stability in teaching are discussed, which point to the importance of exercising mutuality and sharing among peers; continuing education; reflective practice articulated with narrative practice; careful planning of pedagogical practice; and shared teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ingrid Cristina Barbosa Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

Professora da Prefeitura Municipal de Queimados-RJ, desde 2013, atuando junto à turmas de Ensino Fundamental e de Educação Infantil. Orientadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Maricá-RJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Formada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutoranda em Educação (UFRJ). Mestre em Educação na linha de Currículo, Docência e Linguagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro do Grupo de Estudose Pesquisas em Didática e Formação de Professores (Geped).

References

Alarcão, I., & Roldão, M. do C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de indução. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(11), 109-126. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/108

André, M. (2012). Políticas e programas de apoio ao professor iniciante no Brasil. Caderno de Pesquisas, 42(145), 112-129. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/50

Ávalos, B. (2012). Hacia la configuración de políticas de inducción para profesores principiantes [Comunicación en conferencias]. In Anais do III Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Santiago, Chile, 29 feb.-3 mar. 2012. https://www.oas.org/cotep/GetAttach.aspx?lang=es&cId=316&aid=517

Ávalos, B. (2016). Learning from research on beginning teachers. In J. Loughran & M. L. Hamilton (Eds.), International handbook of teacher education (pp. 487-522). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0366-0

Bickmore, D. L., & Bickmore, S. T. (2010). A multifaceted approach to teacher induction. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1006-1014. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.043

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24(1), 249-305. https://doi.org/10.3102/0091732X024001249

Cruz, G. B. (2020). Didática e docência na visão de professores iniciantes. Revista Cocar, (8), 45-66. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3046

Cruz, G. B., & Ávalos, B. (2024). Indução docente: Formação de professores iniciantes em perspectiva. Revista Eletrônica de Educação, 18, e6475003. https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6475

Cruz, G. B., Batalha, C. S., & Campelo, T. da S. (2023a). Sentimentos que atravessam a inserção profissional docente: Da frustração à ação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 18(00), e023133. https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17795

Cruz, G. B., Costa, E. C. dos S., Paiva, M. M. de S., & Abreu, T. B. (2022). Indução docente em revisão: Sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cadernos de Pesquisa, 52, e09072. https://doi.org/10.1590/198053149072

Cruz, G. B., Farias, I. M. S., & Hobold, M. de S. (2020). Indução profissional e o início do trabalho docente: Debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, 14, e4149114. http://dx.doi.org/10.14244/198271994149

Cruz, G. B., Paiva, M. M. de S., & Lontra, V. (2021). A narrativa (auto)biográfica como dispositivo de pesquisa-formação na indução profissional docente. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 6(19), 956-972. https://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p956-972

Cruz, G. B., Paiva, M. M. de S., & Lontra, V. (2023b). Recordar é preciso: Memórias dos afetamentos de uma pesquisa-formação com professores iniciantes. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 20, 1-24. https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11054

Darling-Hammond, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice?. European Journal of Teacher Education, 40(3), 291-309. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1315399

Delory-Momberger, C. (2012). Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, 17(51), 523-536. https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

Delory-Momberger, C. (2016). A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 1(1), 133-147. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147

Feiman-Nemser, S., Schwille, S., Carver, C., & Yusko, B. (1999). A conceptual review of literature on new teacher induction [Information analysis]. National Partnership for Excellence and Accountability in Teaching. https://eric.ed.gov/?id=ED449147

Flores, M. A. (2021) Necessary but non-existent: The paradox of teacher induction in Portugal. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2), 123-144. https://hdl.handle.net/1822/75879

Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org.), Vida de professores (pp. 31-61). Porto Editora.

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: Novas tendências. Cortez.

Josso, M. C. (2006). As figuras de ligação nos relatos de formação: Ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, 32(2), 373-383. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

Kaplan, H. (2021). Promoting optimal induction to beginning teachers using self-determination theory. SAGE Open, 11(2). https://doi.org/10.1177/21582440211015680

Kearney, S. (2019). The challenges of beginning teacher induction: A collective case study. Teaching Education, 32(2), 142-158. https://doi.org/10.1080/10476210.2019.1679109

Marcel, J., & Cruz, G. B. (2018). Êthos docente de professores referenciais. Educação & Realidade, 43(1), 363-380. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68903

Marcelo, C., & Vaillant, D. (2017). Políticas y programas de inducción em la docência em latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1224-1249. https://doi.org/10.1590/198053144322

Napolitano, K. V., Marrero, M. E., Gunning, A. M., Brandon, L. T., & Riccio, J. F. (2022). What happens after edTPA?. Education Policy Analysis Archives, 30(80), 1-30. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6988

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843

Pessoa, A. R. R., Cavalcante, M. M. da S., Oliveira, W. S., & Farias, I. M. S. (2022). Sensibilidade analítica em educação: Sobre as potências das (auto)biografias na pesquisa-formação com professoras/es iniciantes. Revista Brasileira de Educação, 27, e270003, https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270003

Rabelo, A. O., & Monteiro, A. M. (2021). Apoio ao docente em início de carreira: Impactos na indução profissional de professores do programa residência docente do Colégio Pedro II. Educação em Revista, 37, e32723. https://doi.org/10.1590/0102-469832723

Rippon, J. H., & Martin, M. (2006). What makes a good induction supporter? Using the voices of student teachers. Teaching and Teacher Education, 22(1), 84-99. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.07.004

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem (R. C. Costa, Trad.). Artes Médicas Sul.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Smith, T. M., & Ingersoll, R. M. (2004). What are the effects of induction and mentoring on beginning teacher turnover?. American Educational Research Journal, 41(3), 681-714. https://doi.org/10.3102/00028312041003681

Totterdell, M., Woodroffe, L., Bubb, S., & Hanrahan, K. (2004). The impact of NQT induction programmes on the enhancement of teacher expertise, professional development, job satisfaction or retention rates: A systematic review of research on induction [Report]. University of London. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1546927/

Wong, H. K. (2004) Induction programs that keep new teachers teaching and improving. NASSP Bulletin, 88(638), 41-58. https://doi.org/10.1177/019263650408863804

Zabalza, M. A. (2004). Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional (E. Rosa, Trad.). ArtMed.

Published

2024-08-08

How to Cite

Barreto da Cruz, G., & Barbosa Fernandes, I. C. (2024). Overcoming strategies: Paths taken by beginning teachers for survival and stability in teaching. Portuguese Journal of Education, 37(2), e24027. https://doi.org/10.21814/rpe.29699

Most read articles by the same author(s)