"Hacer más y mejor con lo que tenemos": Sentidos de performatividad que cuestionan el significante "calidad de la educación" en el Plan Estratégico de Educación de Mozambique (PEE/2012-2016)

Autores/as

  • Talita Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil.
  • Hermínio Ernesto Nhantumbo Universidade São Tomás, Moçambique.

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.24224

Palabras clave:

Calidad de la educación, Mozambique, Performatividad, Plan Estratégico de Educación

Resumen

The current study was based on post-structural and post-foundational contributions that enabled interpreting disputes on attempts to establish performativity meanings to signify quality of education in the Strategic Education Plan of Mozambique (PEE / 2012-2016). Theoretical contributions from the Discourse Theory have substantiated the argument that quality of education meanings is produced in contingent, precarious, and provisional contexts marked by disputes over what can be understood as quality of education in Mozambique. On the other hand, Derridean reflections about the fluidity and precariousness of any discursive formation enabled understanding meaning production, dispute, and negotiation processes as acts of language that arbitrarily and contingently produce what they enunciate. Based on this perspective, it was possible to interpret that these utterances enable the circulation of quality meanings that hold a performative dimension within the scope of PEE/2012-2016.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Hermínio Ernesto Nhantumbo, Universidade São Tomás, Moçambique.

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação - ProPEd na Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ, bolsista do CNPq através do Programa de Estudante-Convénio de Pós-Graduação - PEC-PG. Possui mestrado em Educação pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2015) e Graduação em Ensino de Filosofia pela mesma universidade. Atualmente é Investigador/Pesquisador Assistente da Escola Superior de Jornalismo. Tem experiência na área de Educação, Filosofia e Comunicação Social

Citas

Araújo, S. A. (2008). Contributos para uma Educação para a Cidadania: Professores e alunos em contexto intercultural. Alto-Comissariado Para A Imigração E Diálogo Intercultural (Acidi, I.P.). https://www.om.acm.gov.pt/documents/58428/179891/tese_17.pdf/eb3c4d34-e215-46f2-9799-8a2e295070a6

Derrida, J. (2011). A escritura e a diferença. Perspectiva.

Derrida, J. (2010). Força da lei: Liberalismo, capital humano e políticas de austeridade. WMF Martins Fontes.

Derrida, J. (2005). Notas sobre desconstrucción y pragmatismo. In C. Mouffe (Org.), Desconstrução e Pragmatismo (pp. 151-170). Paidós.

Derrida, J. (1999). O olho da universidade. Estação Liberdade.

Derrida, J. (1991). Margens da Filosofia. Papirus.

Gentili, P. (1995). O discurso da qualidade como nova retórica conservadora no campo educacional. In P. Gentili & T. T. da Silva (Orgs.), Neoliberalismo, qualidade total e educação: Visões críticas (pp. 111-177). Vozes.

Hypolito, Á. M. (2012). Políticas educativas, currículo e didática. In J. C. Libâneo & N. Alves (Orgs.), Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo (pp. 534- 551). Cortez.

Laclau, E. (1996). Emancipation(s). Verso.

Laclau, E., & Mouffe, C. (2015). Pós-marxismo sem pedido de desculpas. In A. Lopes & D. de Mendonça (Orgs.), A teoria do discurso de Ernesto Laclau: Ensaios críticos e entrevistas (pp. 35-72). Annablume.

Laclau, E., & Mouffe, C. (2001). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical democratic politics (2.ª Ed.). Verso.

Lopes, A. C. (2013). Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedades e Culturas, (39), 07-23. http://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf

Lopes, A. C. (2012). A qualidade da escola pública: uma questão de currículo? In M. A. T. de Oliveira, C. M. Maciel de Melo, J. A. Gariglio, J. C. Hamdan, L. Mendes de Faria Filho, M. V. Corrêa Carvalho, M. C. Xavier, R. A. de Carvalho & T. M. Vago (Orgs.), A qualidade da escola pública no Brasil (pp. 13-29). Mazza. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxwb3NlbnNpbm9hbHVub3N8Z3g6MmUwMzMzNDgyNTJmYzEyOQ

Lopes, A. C., & Siscar M. (2018). Pensando políticas com Jacques Derrida. In A. C. Lopes & M. Siscar (Orgs.), Pensando a política com Derrida: Responsabilidade, tradução, porvir (pp. 07-12). Cortez.

Macedo, E. (2015). Base nacional comum para currículos: direito de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade, 36(133), 891-908. https://www.scielo.br/pdf/es/v36n133/1678-4626-es-36-133-00891.pdf

Macedo, E. (2014). Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, 12(3), 1530-1555. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666/15916

Macedo, E. (2012). Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 716-737. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000300004

Matheus, D. S., & Lopes, A. C. Sentidos de qualidade na política de currículo (2003-2012).

Educação & Realidade, 39(2), 337-357.

https://www.scielo.br/j/edreal/a/4JCT7CZHzYpmbn4nKv5gQdc/?lang=pt

Mazula, B. (1995). Educação, cultura e ideologia em Moçambique: 1975-1985. Afrontamento.

Ministério de Educação de Moçambique (2012). Plano Estratégico da Educação 2012-2016. https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/mozambique_pee_2012-2016_po.pdf

Ministério da Educação e da Cultura de Moçambique (2006). Avaliação do Plano Estratégico para a Educação e Cultura 2006-2010/11. https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/mozambique_peec_por.pdf

República Popular de Moçambique (1983). Lei n.º 4 de 23 de março de 1983 - Aprova a Lei do Sistema Nacional de Educação e define os princípios fundamentais na sua aplicação. https://gazettes.africa/archive/mz/1983/mz-government-gazette-series-i-supplement-no-3-dated-1983-03-23-no-12.pdf

Nhantumbo, H. E. (2020). Matar a tribo para fazer nascer a nação: A (in)visibilização da diferença na formação de professores moçambicanos. Formação em Movimento, 2(4), 597-619. https://doi.org/10.38117/2675-181X.formov2020.v2i2n4.597-619

Ortigão, M. I. R., & Pereira, T. V. (2016). Homogeneização curricular e o sistema de avaliação nacional brasileiro: O caso do Estado do Rio de Janeiro. Educação, Sociedade & Culturas, (47), 157-173. https://doi.org/10.34626/esc.vi47.192

Pereira, T. V. (2017). Gramática e Lógica: Jogo de linguagem que favorece sentidos de conhecimento como coisa. Currículo sem Fronteiras, 17(3), 600-616. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/pereira.pdf

Pereira, T. V., & Nhantumbo, H. E. (2018). When the Nation Kills the Tribe: The paradox of a School Curriculum Suitable for All. Transnational Curriculum Inquiry, 15(1), 3-12. https://doi.org/10.14288/tci.v15i1.191046

Ravitch, D. (2011). O problema com a responsabilização. In Vida e morte no grande sistema escolar americano – como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a Educação (pp. 171-190). Editora Sulina.

Wendy, B. (2018). Cidadania sacrificial: Neoliberalismo, capital humano e políticas de austeridade. Zazie.

Publicado

2023-04-21

Cómo citar

Pereira, T., & Nhantumbo, H. E. . (2023). "Hacer más y mejor con lo que tenemos": Sentidos de performatividad que cuestionan el significante "calidad de la educación" en el Plan Estratégico de Educación de Mozambique (PEE/2012-2016). Revista Portuguesa De Educación, 36(1), e23009. https://doi.org/10.21814/rpe.24224