Secrecy, anonymity and ethics in research with children

Authors

  • Jéssica Tairâne de Moraes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Jane Felipe

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.20909

Keywords:

Childhood, Research with children, Ethic, Participatory methodologies, Gender-based violence

Abstract

This article discusses some theoretical-methodological and ethical aspects involved in the construction of a research carried out with five-year-old children, students of the municipal network of Early Childhood Education, in a city in the Metropolitan Region of Porto Alegre, located in the state of Rio Grande South / Brazil. The main objective of the investigation sought to understand how children perceived and interpreted gender-based violence experienced in the family and / or in their surroundings. Based on the theories proposed by the Sociology of Childhood and Gender Studies, strategies were used to promote this debate with children through conversation and literary reading. The results of the research pointed to the importance of children's participation in the development of research and within ethical principles, involving respect for their worldviews, enabling the recognition and identification of situations of violence and their possible consequences.

Downloads

References

Alderson, P. (2005). As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Educação e Sociedade, 26(91), 419-442.

Barbosa, M. C. S. & Canavieira, F. O. (2017). Participação infantil e debate democrático: Aproximações pelo campo da educação infantil. Revista Zero-a-Seis, 19(36), 361-378.

Carvalho, R. S. & Silva, A. P. S. (2016) A participação infantil em foco: uma entrevista com Natália Fernandes. Psicologia em Estudo, 21(1).

Costa, M. V. (2002). Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In M. V. Costa (org.) Caminhos investigativos II: outros modos de fazer e pensar em educação. (pp. 107-123). Editora Lamparina.

Crowley, P. (1998). Participación infantil: para una definición del marco conceptual. La participación de niños y adolescentes en el contexto de la Convención sobre los derechos del niño: visiones y perspectivas. UNICEF.

Demartini, Z. B. F., Prado, P. & Faria, A. L (2002). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Autores Associados.

Felipe, J. (2009). Estudos Culturais, gênero e infância: limites e possibilidades de uma metodologia em construção. Revista Textura, 11(19-20), 4-13.

Fernandes, N., & Francischini, R. (2016). Os desafios da pesquisa ética com crianças. Estudos de Psicologia, 33(1), 61-69.

Fernandes, N., & Marchi, R. (2020). A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa. Revista Brasileira de Educação, 25, e250024.

Flores, J. H. (2009). A (Re)invenção dos direitos humanos. Fundação Boiteaux.

Karlsson, L. (2008). Tecendo histórias com crianças: uma chave para ouvir e compartilhar. In S. H. V. Cruz (org.). A criança fala: a escuta de crinaças em pesquisas (pp. 139 – 156). Cortez.

Pires, S., & Branco, A. U. (2007). Protagonismo infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. Paidéia, 17(38), 331 – 320.

Santos, G. F. V. (2016). Redes de proteção à infância: ampliando a noção de cuidado na educação infantil. In J. Felipe & S. S. Albuquerque (orgs). Para pensar a educação infantil: políticas, narrativas e cotidiano. Evangraf.

Sarmento, M. J., Fernandes, N., & Tomás, C. (2005). Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances: estudos sobre educação, 12(13), 49-64.

Trevisan, G. P. (2014). Somos as pessoas que temos de escolher, não são as outras pessoas que escolhem por nós. Infância e cenários de participação: uma análise sociológica dos modos de codecisão das crianças na escola e na cidade. [Tese de Doutoramento]. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Zago, L. F. Guizzo, B. (2016). Problematizações éticas: inquietudes para a pesquisa em educação com gênero e sexualidade. Inter-Ação, 41(1), 189-212.

Zanette, J. E. (2018) Coordenação Pedagógica na Educação Infantil e as (im)possibilidades de uma rede (in)formativa sobre Gênero e sexualidade. [Dissertação de mestrado.] Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.

Zen, L. D. (2017) O lugar das experiências culturais na constituição de um ethos docente. [Tese Doutoramento], Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Published

2022-06-30

How to Cite

Moraes, J. T. de ., & Felipe, J. . (2022). Secrecy, anonymity and ethics in research with children. Portuguese Journal of Education, 35(1), 226–241. https://doi.org/10.21814/rpe.20909

Issue

Section

Artigos