Teacher Training for the Practice of Sexual Education in Schools

A Reflection Through the Teacher's Thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.17824

Keywords:

sex education, teacher training, dialectical hermeneutic

Abstract

The discussions about Sex Education have been included in the educational public policies in many countries of western culture. However, researches have demonstrated that the training of teachers has not been preparing them to address the sexuality matters in the school environment, thus increasing their feelings of insecurity and concern. This research aims to discuss teachers’ formation needs in regards to sexuality education based on interviews of 15 teachers and 1 educational coordinator from elementary school (2° e 3° cycles) and high school (secondary) in a Brazilian public school. The results were obtained from the data acquired by focus group and analysed from a hermeneutic-dialectic approach. Among many suggestions from the teachers, we emphasize changes in the teachers’ initial and continued training courses, advocating group dynamics, discussions about the theme and exchange of experiences between teachers. The reflections in this paper can support the educators preparing those teachers responsible for sex education’s training.

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Author Biographies

Daniela Maria Manna Bartasevicius, Universidade Federal do ABC, Brazil

Doutoranda em formação de professores e supervisores no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa desde 2018. Mestre em Ensino, História e Filosofias das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC - Brasil. Graduada em Ciências Biológicas com ênfase em Biologia Marinha pela Universidade Santa Cecilia (Licenciatura e Bacharelado). Atua na área de ensino de Ciências e Biologia, com ênfase em programas de Educação Sexual em contexto escolar.

Meiri Aparecida Gurgel de Campos Miranda, Universidade Federal do ABC, Brazil

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas, com Mestrado e Doutorado em Ciências, pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é Professora Associada na Universidade Federal do ABC, na área de Ensino de Biologia. Lecionou Ciências e Biologia em escolas da rede pública de ensino do Estado de São Paulo e da rede privada. Atua no ensino, pesquisa e extensão na área de Ensino de Ciências, mais especificamente em Ensino de Biologia, Educação em Sexualidade e formação inicial e continuada de professores.

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Published

2019-10-31