Collaboration as an Initial Teacher Education Methodology in Teaching Spaces
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.21283Keywords:
collaboration, teaching practicum, initial teacher training, higher education, mathematics degreeAbstract
This article aims to highlight and understand movements in the collaboration process as a methodology for the initial education of mathematics teachers in teaching initiation spaces. To this end, a qualitative interpretative investigation was carried out using the triangulation of national documents and studies and a training action of a Brazilian federal university (UFSCar) on mathematics teachers and the beginning of teaching. The analysis appropriated concepts that involve processes of reflection, investigation, partnership and collaboration for the professional development of teachers. The results showed that the collaborative movements became a methodology for initial teacher training when considering and valuing a longitudinal process of: co-education among all involved; dialogues and negotiations in planning, developing and evaluating teaching practices; institutional intentions and engagements and reflective and investigative practices and writings in/from the lived education process.
Downloads
References
Alarcão, I. A. (2005). Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Editora Cortez.
André, M. (1995). O papel da pesquisa na articulação entre saber e prática docente. Revista Psicologia da Educação, 1. Retirado de: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/43015/28615
André, M. (2018). Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, 23. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230095
Barbosa, D., & Dutra, N. (2019). Residência pedagógica na formação de professores: uma história de avanços e resistências. Revista Gepesvida, 12(5), 2447-3545. Retirado de: http://www.icepsc.com.br/ojs/index.php/gepesvida/article/view/361
Barbosa, C. F., & Silva, K. A. O. (2018). O PIBID na formação docente na gestão escolar participativa. Revista de Iniciação à Docência, 3(2), 55-74. https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v3i2.5540
Bierhalz, C. D. K., & Fonseca, E. M. (2018). Potencial formativo do pibid a partir da avaliação dos egressos. Revista de Iniciação à Docência, 3(2), 5-21. https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v3i2.5532
Bolzan, D. (2002). Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação.
Brasil (2007). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/edital-pibid-pdf
Brasil (2009). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid
Brasil (2010). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid
Brasil (2011). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/editais-e-selecoes
Brasil (2012). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid
Brasil (2013). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/novo-edital-do-pibid-recebe-propostas-ate-maio
Brasil (2014). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/editais-e-selecoes
Brasil (2017). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/residencia-pedagogica
Brasil (2018a). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/editais-e-selecoes
Brasil (2018b). Edital do Programa de Residência Pedagógica. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica
Brasil (2020a). Edital do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência. Retirado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/editais-e-selecoes
Brasil. (2020b). Edital do Programa de Residência Pedagógica. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/residencia-pedagogica
Candau, V. M. (1987). A didática em questão. Petrópolis: Vozes.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 251-307. https://doi.org/10.2307/1167272
Conselho Nacional de Educação. (CNE) (2002a). Resolução CNE/CP No 1/2002. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf
Conselho Nacional de Educação. (CNE) (2002b). Resolução CNE/CP 2/2002. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf
Conselho Nacional de Educação. (CNE) (2015). Resolução Nº 2/ 2015. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
Day, C. (1999). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.
Dias, E., & Pinto, F. C. F. (2020). A Educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Política Públicas em Educação, 28(108), 545-554. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002801080001
Diniz-Pereira, J. E. (2006). Formação de Professores: Pesquisas, representações e poder (2ª Edição). Belo Horizonte: Autêntica.
Diniz-Pereira, J. E. (2008). A Pesquisa dos Educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In J. E. Pereira & K. Zeichner (Eds.), A pesquisa na formação e no trabalho docente (pp. 11-42). Belo Horizonte: Autêntica.
Faria, J. B., & Diniz-Pereira, J. E. (2019). Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista Educação Pública, 28(68), 333-356.
Ferreira, A. C. (2003). Um olhar retrospectivo sobre a pesquisa brasileira em formação de professores de matemática. In D. Fiorentini (Ed.), Formação de professores de Matemática: explorando novos caminhos com novos olhares (pp. 19-50). Campinas, SP: Mercado das Letras.
Fiorentini, D., & Crecci, V. (2016). Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 515-524. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216526
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2007). Investigação em Educação Matemática: percurso teóricos e metodológicos. (3ª Edição). Campinas: Autores Associados.
Fiorentini, D., Passos, C. L. B., & Lima, R. C. R. (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 – 2012. Campinas, SP: FE/UNICAMP. Retirado de: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pagina_basica/58/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf
Foerste, E. (2005). Parceria na formação de professores. São Paulo: Editora Cortez.
Foerste, E. (2013). Parceria na formação de professores. Revista Iberoamericana de Educación, 34(3), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie36133547
Gama, R. P. (2007). Desenvolvimento profissional com apoio de grupos colaborativos: o caso de professores de matemática em início de carreira. (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil. Retirado de: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252052
Gama, R. P. (2020). O movimento do estágio supervisionado compartilhado da Licenciatura em Matemática na UFSCar: políticas, programas, práticas e pesquisas. In A. Traldi, D. S. Tinti & R. Ribeiro (Eds.), Formação de professores que ensinam matemática: processos, desafios e articulações com a educação básica (pp. 153-169). São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Gama, R. P., & Sousa, M. C. (2015). Elementos estruturantes que podem promover a construção do estágio compartilhado na licenciatura em Matemática. In C. E. Lopes, A. Traldi & A. C. Ferreira (Eds.), O Estágio na formação inicial do professor que ensina matemática (pp. 11-42). Campinas-SP: Mercado das Letras.
Gatti, B. A., Barreto, E. S. S., & André, M. E. D. A. (2011). Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO.
Gatti, B. A., Barreto, E. S. S., André, M. E. D. A., & Almeida, P. C. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO. Retirado de: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf
Giroux, H. A. (1988). Teachers as intellectuals: toward a critical pedagogy of learning. Massachusetts: Bering & Garvey.
Honorato, T., & Nery, A. C. B. (2020). História da Educação e Covid-19: crise da escola segundo pesquisadores africanos (Akanbi, Chisholm), americanos (Boto, Cerecedo, Cunha, Kinne, Rocha, Romano, Rousmaniere, Southwell, Souza, Taborda, Veiga, Vidal) e europeus (Depaepe, Escolano, Magalhães, Nóvoa). Acta Scientutiarum Education, 42, 1-6. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.54998
Jesus, J. S., & Santos, N. S. (2018). O papel do pibid para a formação do futuro professor: um recorte da realidade de uma instituição situada no interior da Bahia. Revista de Iniciação à Docência, 3(2), 42-54. https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v3i2.5538
Johnston, M., & Kirschner, B. (1996). This issue. Theory into the Practice, 3, 146-148.
Locatelli, C. (2018). A Política Nacional de Formação Docente: o programa de iniciação à docência no contexto brasileiro atual. Revista Eletrônica de Educação, 12(2), 308-318. https://doi.org/10.14244/198271992432
Malta, D. C., Szwarcwald, C. L., Barros, M. B. A., Gomes, C. S., Machado, I. E. et al. (2020). A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(4). https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400026
Ministério da Educação e Cultura. (MEC) (2018). PIBID e Residência Pedagógica fazem chamada para inscrições. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/222-537011943/64421-pibid-e-residencia-pedagogica-fazem-chamada-para-habilitar-as-inscricoes
OCDE (2006). Professores são importantes: atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes; relatório de pesquisa. São Paulo: Moderna.
Passos, C. L. B., Nacarato, A., Fiorentini, D., Miskulin, R. G., Grando, R. C. et al. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, 15(1,2), 193-216. https://doi.org/10.48489/quadrante.22800
Rondini, C. A., Pedro, K. M., & Duarte, C. S. (2020). Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, 10(1), 41-57. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. Aldershot, England: Ashgate.
Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Schön, D. (1988). Coaching reflective teaching. In P. P. Grimmett & G. L. Erickson (Eds.), Reflection in Teacher Education (pp. 19-29). New York: Teachers College Press.
Schön, D. (1997). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (pp. 79-91). Lisboa: Dom Quixote.
Silva, K. A. C. P., & Cruz, S. P. (2018). A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: Diálogos em Educação, 27(2), 227-247. https://doi.org/10.14295/momento.v27i2.8062
Silveira, H. E. (2017). Memórias sobre o PIBID: concepções, criação e dinâmica de funcionamento. Revista crítica educativa, 3(2), 50-62. https://doi.org/10.22476/revcted.v3i2.215
Souza, M. A. S., & Almouloud, S. A. (2019). Contribuições do PIBID na formação inicial do professor de matemática: saberes da docência. Educação Matemática Pesquisa, 21(5), 589-603. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i5p589-603
Sztajn, P. (2013). Pesquisadores de desenvolvimento profissional em Matemática como partes interessadas. Sisyphus – Journal of Education, 1(3), 246-269. https://doi.org/10.25749/sis.3713
UFSCar (2018a). Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação à docência: Parceria colaborativa Universidade-Escola: contribuições à iniciação docente. São Carlos/SP, Brasil.
UFSCar (2018b). Projeto Institucional Residência Pedagógica: Estágio compartilhado entre universidade e escola: contribuições para a identidade docente. São Carlos/SP, Brasil.
UFSCar (2020a). Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação à docência: Iniciação à docência colaborativa: desafios e possibilidades da profissão na perspectiva colaborativa e interdisciplinar. São Carlos/SP, Brasil.
UFSCar (2020b). Projeto Institucional Residência Pedagógica Estágio compartilhado entre universidade e escola: contribuições para as práticas docentes. São Carlos/SP Brasil.
UNESCO (2020). A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco. Retirado de: https://pt.unesco.org/news/comissao-futuros-da-educacao-da-unesco-apela-ao-planejamento-antecipado-o-aumento-das
Zeichner, K. M. (2008). Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Revista Educação e Sociedade, 29(103), 535-554. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000200012
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sisyphus — Journal of Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.