Creation of Digital Educational Technologies by School Subjects
A Process of Emancipation
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.25417Keywords:
educational technology, teacher participation, teaching practice, critical thinking, curriculum designAbstract
This article analyses whether, and how, the creation of digital technologies by basic education teachers subsidizes the process of critical appropriation of digital technologies towards their professional emancipation. The research is based on materials produced during meetings with teachers from three schools. The content analysis resulted in the emergence of the following categories: 1 - lack of autonomy in relation to educational technologies; 2 - development of a critical perspective of technologies; and 3 - paths for critical integration of technology in the school – which resulted in two subcategories: 3.1 - Critical adaptation of technologies; and 3.2 - Creation of new technologies in alignment with school needs. It becomes clear that the school is a privileged space for the production of educational technologies based on the real needs of its actors, to contribute to overcoming historical challenges and the effective transformation of contemporary education.
Downloads
References
Abreu, J. C. A., & Tibiriçá, L. V. (2017). Tecnologia Social como Mecanismo de Emancipação Social? Uma Análise Empírica. Revista Brasileira de Tecnologias Sociais, 4(2), 135-148. doi: 10.14210/rbts.v4n2.p135-148
Almeida, M. E. B. de, & Silva, M. G. M. da (2011). Currículo, Tecnologia e Cultura Digital: espaços e tempos de Web Currículo. Revista e-curriculum - São Paulo, 7(1, Abril). Retrieved from: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/5676/4002
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. (Tradução de Luís Antero Reto & Augusto Pinheiro). São Paulo: Edições 70.
Blikstein, P. (2016). Viagens em Tróia com Freire: a tecnologia como um agente de emancipação. Educação e Pesquisa, 42(3, Julho-Setembro), 837-856.
Borges, M. A. F. (2009). Apropriação das tecnologias de informação e comunicação pelos gestores educacionais. (Tese de Doutorado em Educação: Currículo). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Buckingham, D. (2010). Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, 35(3), 37-58. Retrieved from: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077
Busko, P. S. (2020). Relato de experiência: tecnologias sociais e práticas freireanas aplicadas na educação CTS . Revista Extensão & Cidadania, 8(14), 191-202. doi: 10.22481/recuesb.v8i14.7829
Cerny, R. Z., Espíndola, M. B. de, Ritta, S. B., Vieira, D. F., Amaral, A. L. O. do, & Ladvig, A. (2019). Pesquisa Educativa como espaço formativo e de co-criação nas comunidades escolares: possibilidades metodológicas a partir da Teoria Crítica da Tecnologia e do Design Participativo. Apresentado na 1st International Conference “Education 2019: challenges, trends, commitments” – IREDU, Barcelona.
Cober, R., Tan, E., Slotta, J. S. H., Hyo-Jeong, S., & Könings, K. D. (2015). Teachers as participatory designers: two case studies with technology-enhanced learning environments. Instr Sci, 43(2), 203-228. doi: 10.1007/s11251-014-9339-0
Costa, R. D. A., & Weber, C. G. (2019). Constructos orientativos para o desenvolvimento de tecnologias por professores. 24º Seminário Internacional de educação, tecnologia e sociedade: ensino híbrido – FACCAT. Online. Retrieved from: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1529https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1529
Dagnino, R. (Org.) (2009). Tecnologia Social: ferramenta para construir outra sociedade. Retrieved from: http://hdl.handle.net/10625/47974
Dagnino, R. (2014). Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. Campina Grande-PB: EDUEPB. doi: 10.7476/9788578793272
Dagnino, R. P., Brandão, F. C., & Novaes, H. T. (2004). Sobre o marco analítico-conceitual da Tecnologia Social. In A. E. Lassance Jr, Tecnologia Social: uma estratégia para o desenvolvimento (pp. 15-64). Rio de Janeiro: Fundação Banco do Brasil.
Espíndola, M. B., Cerny, R. Z., & Xavier, R. S. (2020). As perspectivas de tecnologia dos educadores em formação: valores em disputa. Revista Eletrônica de educação - São Carlos SP, 14(jan./dez.). Retrieved from: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3833
Feenberg, A. (2015). O que é a Filosofia da Tecnologia? Conferência pronunciada para os estudantes universitários de Komaba, em junho de 2003, sob o título de “What is Philosophy of Technology?”. (Tradução de Agustín Apaza, com revisão de Newton Ramos-de-Oliveira). Retrieved from: https://www.sfu.ca/~andrewf/books/Portug_O_que_e_a_Filosofia_da_Tecnologia.pdf
Kali, Y., McKenney, S., & Sagy, O. (2015). Teachers as designers of technology enhanced learning. Instructional Science, 43(2), 173-179.
Linsingen, I. V., & Corrêa, R. F. (2015). Perspectivas educacionais em tecnologias sociais: autoria, inclusão e cidadania sociotécnica. Oficina do CES, v. u, 01-27.
Marx, K. (1983). O capital. (V. I, tomo 1). São Paulo: Abril Cultural.
Medeiros, G. A. e S., Wangenheim, C. G V., & Hauck, J. C. R. (2021). O protagonismo de estudantes da educação básica a partir do desenvolvimento de aplicativos para smartphone. Perspectiva, 39(1, jan./mar), 01-18.
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2005). Design de Interação: Além da Interação Humano-Computador. São Paulo: Bookman.
Silva, L. T. (2013). O Sentido e o Significado de Emancipação. Revista e-Curriculum, 3(11, set./dez.), 751-765. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/8924
Sossai, F. C., Mendes, G. M. L., & Pacheco, J. A. (2009). Currículo e “Novas Tecnologias” em tempos de globalização. Perspectiva, 27(1), 19-46.
Teitelbaum, K. (2011). Recuperando a memória coletiva: os passados da educação crítica. In M. W. Apple, W. Au & L. A. Gandin, Educação crítica: análise internacional (pp. 349-364). Porto Alegre: Artmed.
Tuhkala, A. (2019). Participatory Design: An Approach for Involving Teachers as Design Partners. (JYU DISSERTATIONS 92). University of Jyväskylä, Finland. Retrieved from: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/64300/1/978-951-39-7782-5_vaitos14062019.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sisyphus — Journal of Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.