Contributions of Role-play in Environmental Education to Integral Education

Authors

  • Thaisa Cristina Diniz Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Câmpus Sertãozinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Brazil https://orcid.org/0000-0001-9662-1351
  • Paulo Sérgio Calefi Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Câmpus Sertãozinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Brazil https://orcid.org/0000-0002-4455-6030

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.25512

Keywords:

role-play, environmental education, integral education, school assembly, professional and technological education

Abstract

This article aims to present and discuss the contributions of the use of role-play in the introduction of Environmental Education issues for the promotion of critical and reflexive education. For this purpose, a School Assembly simulation activity was developed and applied to nine students from High School and College Education enrolled in the IFSP (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo) unit, search locus, to discuss the disposal of solid waste and the relationship between production, consumption and society. A qualitative investigation was conducted with action research characteristics. For data collection, participant observation, recording of the meetings and analysis of the proposals elaborated by research subjects were used. These data were analysed based on prose analysis and the results suggest that the use of role-play contributes to integral education by encouraging critical and reflective thinking, argumentation and respect for other colleagues’ opinions.

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Author Biographies

Thaisa Cristina Diniz, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Câmpus Sertãozinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Brazil

Bacharela em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Especialista em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Senac e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Atualmente é Técnica Administrativa no câmpus Matão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Nesta instituição, além das rotinas administrativas, contribui em atividades relacionadas à Educação Ambiental, Feira de Ciências e integração dos estudantes.

Paulo Sérgio Calefi, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Câmpus Sertãozinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Brazil

Doutor em Química, Licenciado em Física, Química e Pedagogia. Professor do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (PROFEPT) e Diretor do Câmpus Sertãozinho do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Desenvolve pesquisa envolvendo as temáticas: 1) Aprendizagem Integrada e Formação Integral, 2) Elaboração de Unidades Didáticas Integradas em Grupos Colaborativos para a Aplicação no Ensino de Ciências da Natureza e na Educação Profissional e Tecnológica e 3) Inclusão Científica, Artística e Social através de Projetos de Extensão.

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Published

2022-02-28