School Education in Eastern Angola
Perceptions of Secondary School Teachers and Students of the Implementation Process of School Education
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.26119Keywords:
school education, eastern region of Angola, perception of teachers and studentsAbstract
In 2002, Angola began expanding school education in communities reopened after the civil war. This paper seeks to understand how the Angolan State has implemented that process, based on the perception of people who teach and study in the 1st and 2nd secondary education cycles in the eastern region. A questionnaire survey was carried out on a sample of 408 students from the 9th, 12th and 13th classes, and 127 teachers of 11 schools. The results allow us to highlight: reasons for the demand for school education by the population; conceptions about what school education is, its role and purposes; expectations and transformations recognized by the participants that result from the presence of school education in their lives; appreciation of the State's policies concerning the promotion of public education, and reasons that lead respondents to adopt more and less optimistic perspectives regarding the State's intervention in promoting schooling. The research allows to understand that the populations of this study adhere to school education for what it represents as a chance for improvement in their lives, and the role of the State in implementating and developing school education is by no means a closed matter, as there is the need to improve the territorial coverage of school education, school facilities, and to increase the quantity and quality of teachers.
Downloads
References
Alves, G. L. (2006). A Produção da Escola Pública Contemporânea. Campinas, São Paulo: Autores Associados.
Amado, J. (2014). Manual de investigação qualitativa em educação. (2ª Edição). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Angola, R. (2001). Lei n.º 13/01, 31 de dezembro, Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Diário da República, n.º 65. I Série.
Angola, R. (2016). Lei n.º 17/16, de 7 de outubro, Lei de bases do sistema de educação e ensino. Luanda: Diário da República, n.º 170, I Série.
Baptista, D. M. T. (2012). O Debate Sobre o Uso de Técnicas Qualitativas e Quantitativas de Pesquisa. In M. L. Martinelli (Org.), Pesquisa Qualitativa: Um Instigante Desafio (pp.33-42). São Paulo: Veras Editora.
Bardin, L. (2014). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Borsa, J. C. (2007). O papel da escola no processo de socialização infantil. Psicologia.com.pt - Portal dos psicólogos. Rio Grande do Sul, (s/n), 1-5. Retrieved 2021-10-27 from: https://www.psicologia.pt/artigos/ver_artigo.php?codigo=a0351
Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. (1ª Edição). São Paulo: Editora Cortez.
Durkheim, E. (1895). As Regras do Método Sociológico. (8ª Edição). Lisboa: Presença.
Fernandes, R. (1998). Génese e consolidação do sistema educativo nacional (1820-1919). Revista de Educação, 7(1), 35-48.
Freire, P. (1997). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo SP, Brasil: Editora Paz e Terra.
Gonçalves, A. S. (2006). Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, 1(2), 129-136.
INE, R. A. (2016a). Resultados Definitivos do Recenseamento Geral da População e da Habitação de Angola 2014. Luanda: INE. Retirado a 8 de junho de 2016 de: http://www.ine.gov.ao/xportal/xmain?xpid=ine
INE, R. A. (2016b). Projecção da população: 2014-2050. Luanda: INE. Retirado a 19 de dezembro de 2021 de: https://www.ine.gov.ao/inicio/estatisticas
INIDE, R. A. (2009). Informação sobre a implementação do novo sistema de educação. Reforma educativa do ensino primário e secundário. Luanda: INIDE.
Libâneo, J. C. (2008). Organização e gestão da escola: teoria e prática. (5ª edição revista e ampliada). Goiâ: MF Livros.
Libâneo, J. C., de Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2013). Educação escolar: políticas, estruturas e organização. (10ª Edição). São Paulo: Cortez Editora.
Nóvoa, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa.
Nóvoa, A. (2015). Escola sem escolas? In F. C. Pinto (Coord.), Educação, história e políticas. Tributo a Rogério Fernandes (pp. 221-240). Lisboa: Edições Piaget, Horizontes Pedagógicos.
Santos, R. A. N. (1999). As origens da educação escolar e a “construção social” da organização “escola”. MÁTHESIS, 8(8), 315-332. doi: 10.34632/mathesis.1999.3839
Silva, H. M. C. D., & Palhano, T. R. (2021). A escola na construção do pensamento pedagógico: teorias pedagógicas conservadora e progressista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16(3), 1860-1877. doi: 10.21723/riaee.v16i3.13750
Stake, R. E. (2013). A Arte da investigação com estudos de caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Trindade, R., & Cosme, A. (2010). Educar e aprender na escola: questões, desafios e respostas pedagógicas. V. N. Gaia: Fundação Manuel Leão.
Vieira, L. (2007). Angola: a Dimensão Ideológica da Educação, 1975-1992. Luanda, Angola: Editorial Nzila.
Vóvio, C. L., & Kleiman, A. B. (2013). Letramento e alfabetização de pessoas jovens e adultas: um balanço da produção científica. Cadernos Cedes, 33(90), 177-196. doi: 10.1590/S0101-32622013000200002
Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Young, M. (2007). Para que servem as Escolas? Educação & Sociedade, 28(101), 1287-1302. doi: 10.1590/S0101-73302007000400002
Young, M. (2010). Conhecimento e currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto Editora.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sisyphus — Journal of Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.