School Education in Eastern Angola

Perceptions of Secondary School Teachers and Students of the Implementation Process of School Education

Authors

  • Paulo Carlos Lopes CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-7454-492X
  • João Carlos Caramelo CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-8345-3915
  • Luís Grosso Correia CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-2370-4436

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.26119

Keywords:

school education, eastern region of Angola, perception of teachers and students

Abstract

In 2002, Angola began expanding school education in communities reopened after the civil war. This paper seeks to understand how the Angolan State has implemented that process, based on the perception of people who teach and study in the 1st and 2nd secondary education cycles in the eastern region. A questionnaire survey was carried out on a sample of 408 students from the 9th, 12th and 13th classes, and 127 teachers of 11 schools. The results allow us to highlight: reasons for the demand for school education by the population; conceptions about what school education is, its role and purposes; expectations and transformations recognized by the participants that result from the presence of school education in their lives; appreciation of the State's policies concerning the promotion of public education, and reasons that lead respondents to adopt more and less optimistic perspectives regarding the State's intervention in promoting schooling. The research allows to understand that the populations of this study adhere to school education for what it represents as a chance for improvement in their lives, and the role of the State in implementating and developing school education is by no means a closed matter, as there is the need to improve the territorial coverage of school education, school facilities, and to increase the quantity and quality of teachers.

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Author Biographies

Paulo Carlos Lopes, CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal

Docente do Ensino Secundário em Cazombo, Moxico – Angola. Estudante do Programa Doutoral em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal. Mestrado em Ciências da Educação, pela Universidade do Porto; Mestrado em Intervenção Social na Infância e Juventude em Risco de Exclusão Social, pelo Instituto Superior de Serviço Social do Porto; Detentor do Curso Superior de Teologia, pelo Seminário Maior Arquidiocesano do Sagrado Coração de Jesus de Luanda; e do Curso Superior de Filosofia, pelo Seminário Maior Diocesano de São José de Malanje, em Angola.

João Carlos Caramelo, CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade do Porto e Mestre em Educação de Adultos pela FPCEUL, Professor Auxiliar na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (FPCE) da Universidade do Porto. Membro integrado do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) onde participa da Comunidade de Prática de Investigação “Trabalho, Educação, Desenvolvimento e Movimentos Sociais”. Investiga e leciona na área de Educação de adultos, com particular enfoque nas relações entre educação e desenvolvimento local.

Luís Grosso Correia, CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal

Doutor em História pela Universidade do Porto, Professor Auxiliar da Faculdade de Letras da mesma universidade, Investigador Integrado do CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas, albergado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da referida universidade, e Diretor do Mestrado em História, Relações Internacionais e Cooperação da FLUP. Investiga e leciona nos domínios de história da educação, educação comparada, formação de professores, educação histórica, políticas educativas e histórias de vida, entre outros. É investigador responsável pelo projeto HistoMap – Mapeamento da Educação Histórica em Portugal / Mapping the History Education in Portugal e investigador do projeto Cinquenta Anos de Docência: Fatores de Mudança e Diálogos Intergeracionais / Fifty Years of Teaching: Factors of Change and Intergenerational Dialogues (FYT-ID) (ref.ª FCT: PTDC/CED-EDG/1039/2021).

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Published

2022-02-28