The Digital Platform of the National Olympiad in Brazilian History used as an Act to Enhance Learning
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.41680Keywords:
digital literacy, national olympiad in Brazilian history, digital platform, teaching historyAbstract
The daily routine of Basic Education reveals how Digital Information and Communication Technologies (DICT) can be used in the construction of knowledge. This article analysed how the digital platform of the National Olympiad in Brazilian History (ONHB) can be used in the meaningful learning of public-school students in the state of Sergipe, Brazil. The research followed the procedures of a case study, with a qualitative approach, based on the research diary kept during the Olympiad. The results showed that the students involved redefined the construction of historical and scientific knowledge with the support of the digital platform. The students identified potential avenues for reflection on learning, namely: i) the use of computers to carry out activities and ii) a leading role in researching scientific information, reading, understanding, and collectively debating topics and issues, in order to fulfil the proposed objective.
Downloads
References
Andersen, L. B., Basballe, D. A., Buus, L., Dindler, C., Hansen, T. I., Hjorth, M., Iversen, O. S., Johannessen, C. M., Kanstrup, K. H., & Lorentzen, R. F. (2024). Infrastructuring digital literacy in K-12 education: A national case study. International Journal of Child-Computer Interaction, 42. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2024.100697
Aparicio-Gómez, O. Y., Ostos-Ortiz, O. L., & Abadía-García, C. (2024). Convergence between emerging technologies and active methodologies in the university. Journal of Technology and Science Education, 14(1), 31-44. https://doi.org/10.3926/jotse.2508
Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Grune and Stratton.
Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rienehart and Winston.
Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Kluwer Academic Publishers.
Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Plátano.
Barbosa, J. (2010). O diário de pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. Liberlivro.
Bernardes, G. (2017). Prefácio. In V. L. S. Pessôa, A. A. Rückert & J. C. L. Ramires (Orgs.), Pesquisa qualitativa: aplicações em geografia (pp. 20-23). Imprensa Livre. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172820
Brasil. (1996). Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Diário Oficial da União, Brasília, DF. (Alterada pela Lei n. 14.533, de 11 de janeiro de 2023). https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Brasil. (2025). Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Dispõe sobre a valorização do magistério nos sistemas de ensino da educação básica. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2025/lei/l15100.htm
Brighente, M. F., & Mesquida, P. (2016). Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, 27(1), 155-177. https://doi.org/10.1590/0103-7307201607909
Buchan, M. C., Bhawra, J., & Katapally, T. R. (2024). Navigating the digital world: development of an evidence-based digital literacy program and assessment tool for youth. Smart Learning Environments, 11(1). https://doi.org/10.1186/s40561-024-00293-x
Buckingham, D. (2010). Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, 35(3), 37-58. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/13077
Chen, X., & Xiao, Y. (2024). Pathways to digital reading literacy among secondary school students: A multilevel analysis using data from 31 economies. Computers and Education, 218. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105090
Chopra, K. (2025). Beyond the classroom: A retail store based experiential learning approach to business education. International Journal of Management Education, 23(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2025.101236
Ezquerro, L., Coimbra, R., Bauluz, B., Núñez-Lahuerta, C., Román-Berdiel, T., & Moreno-Azanza, M. (2024). Large dinosaur egg accumulations and their significance for understanding nesting behaviour. Geoscience Frontiers, 15(5). https://doi.org/10.1016/j.gsf.2024.101872
Farias, G. B. de. (2022). Contributos da aprendizagem significativa de David Ausubel para o desenvolvimento da Competência em Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, 27(2), 58-76. https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/39999
Fernandes, J. M. V., Cezaro, P., Oliveira, C. K., & Moura, L. M. D. (2024). Aprendizagem ativa e tecnologias digitais na educação. Revista de Ubiquidade, 7(1), 6-12. https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaUbiquidade/article/view/2165
Filho, J. B. (2019). Michel de Montaigne e as diretrizes de uma educação para a autonomia. REFilo – Revista Digital de Ensino de Filosofia, 5(1), 22-32. https://doi.org/10.5902/2448065737966
Freire, P. (1989). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. (23a Edição). Autores Associados / Cortez.
Freitas, M. (2010). Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, 26(3), 335-352. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300017
Getenet, S., Cantle, R., Redmond, P., & Albion, P. (2024). Students’ digital technology attitude, literacy and self-efficacy and their effect on online learning engagement. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00437-y
Hasanah, U., Santoso, A., Pratiwi, Y., & Farid, M. (2024). Exploring the correlation of self-perception on the use of digital literacy in learning. International Journal of Evaluation and Research in Education, 13(6), 4354-4364. https://doi.org/10.11591/ijere.v13i6.27114
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2024). PNAD contínua: rendimento de todas as fontes 2023. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/32c7fd77cb1b91b74c2b2a9171febd8b.pdf
Khamidullaevna, K. F., & Muhabbat, H. (2024). Methodology of Formation of students’ Professional Competence Based on Innovative Approach. ASEAN Journal of Educational Research and Technology, 3(2), 111-124. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-105011185847&partnerID=40&md5=ee162e016d2743a1f956235762df4650
Lima, M. E. F., Antunes da Silva, H. M., & Soares Martins, C. (2021). Adicção por internet e suas implicações para o transtorno de ansiedade social. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 8, e021032. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/496
Lipovetsky, G. (2016). Da leveza: para uma civilização do ligeiro. (Tradução de P. E. Duarte). Extra Colecção.
Lubachewski, C. G., & Cerutti, E. (2020). Tecnologias digitais: uma metodologia ativa no processo ensino-aprendizagem. In Anais da 8ª Jornada Nacional de Educação Matemática (pp. 1-11). UPF. https://www.upf.br/_uploads/Conteudo/jem/2020/Anais%202020%20-%20eixo%205/JEM2020_paper_50.pdf
Luckin, R. (2025). Nurturing human intelligence in the age of AI: rethinking education for the future. Development and Learning in Organizations, 39(1), 1-4. https://doi.org/10.1108/DLO-04-2024-0108
Maněnová, M., Wolf, J., Skutil, M., & Vítová, J. (2024). Communication and Interaction Practices in Czech Classrooms with a Teaching Assistant. Sustainability (Switzerland), 16(3). https://doi.org/10.3390/su16030989
Melo, J. P. C. de. (2025). Educação bancária versus educação problematizadora em Paulo Freire. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Maranhão, Brasil. https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/8922
Minayo, M. (Org.). (2001). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. (18a Edição). Vozes.
Minayo, M., & Costa, A. P. (2018). Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, 40(40), 139-153. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle40.01
Montaigne, M. de. (1850). Les Essais. Librairie de Firmin Didot Frères.
Morandi, F. (2002). Filosofia da educação. EDUSC.
Serres, M. (2013). Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia e pensar as instituições, de ser e de saber. Bertrand Brasil.
Silva, M. L. da. (2022). Aprendizagem ativa: a educação STEAM e o uso das tecnologias digitais. (Dissertação de mestrado). Universidade do Estado do Amazonas, Brasil. https://pos.uea.edu.br/data/area/titulado/download/127-7.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.



