School Socioscientific-Digital Culture

Analysis of Narratives by Student-Authors of Socioscientific Podcasts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.41862

Keywords:

scientific culture, digital culture, socioscientific issues, podcasts, open schooling

Abstract

This study sought to identify indications of the construction of scientific and digital cultures in schools through students’ socioscientific podcasts production and their reflections on this experience. This is a research project in partnership with a municipal elementary school in Rio de Janeiro, involving 6th grade students (n=29). Following the CARE, KNOW, DO pedagogical approach, eight workshops were held in which students, in groups, chose to produce podcasts on Alcoholism, Prejudice, Anxiety, and Violence. Qualitative analysis of the podcast transcripts and student comments in discussion groups highlighted indications of the following categories: socioscientific exploration of the themes, scientific and digital collaboration with peers and teachers, socioscientific and digital dialogues with society, scientific and digital authorship, among others. It was concluded that involving students as authors of content of their interest contributes to critical and questioning thinking, which is essential for scientific and digital cultures in schools.

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Author Biographies

Miriam Struchiner, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Professora Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro, coordenadora do Laboratório de Tecnologias Cognitivas (LTC/NUTES), líder do grupo de pesquisa "Pesquisa e Desenvolvimento de Ambientes Construtivistas de Aprendizagem Presenciais e a Distância com o uso de Tecnologias da Informação e Comunicação". Bacharel em Design (Universidade do Estado do Rio de Janeiro), Mestre e Doutora em Educação (Boston University School of Education). Bolsista de Produtividade em Pesquisa/CNPq.  Lattes: http://lattes.cnpq.br/4637203974207161

 

Diana Ciannella, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Técnica em Assuntos Educacionais no Laboratório de Tecnologias Cognitivas do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Graduada em Ciências Biológicas, Mestre em Ciências Biológicas – modalidade Biofísica - e Doutora em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8390182692045258

Mariano Rodríguez-Malebrán, Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología, FCEFyN, Universidad Nacional de Córdoba, CONICET, Argentina

Professor de Estado em Biologia e Ciências Naturais (ULS). Mestre em Educação em Ciências Experimentais e Tecnologia (Univerdidad Nacional de Córdoba- Argentina - UNC). Candidato a Doutor em Educação em Ciências Básicas e Tecnologia (UNC) e bolsista de doutorado do CONICET (Argentina), com estágio no Laboratório de Tecnologias Cognitivas (UFRJ/Brasil). https://bicyt.conicet.gov.ar/fichas/p/mariano-eliseo-rodriguez-malebran

Sylvia Coelho Alves Sineiro, Rede Municipal de Ensino de Volta Redonda e Fundação Educacional de Volta Redonda, Prefeitura Municipal de Volta Redonda, Brazil

Professora de Ciências na Rede Municipal de Educação de Volta Redonda e na Fundação Educacional de Volta Redonda.  Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Lattes:  http://lattes.cnpq.br/5188315111572851

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Published

2025-10-31