School Socioscientific-Digital Culture
Analysis of Narratives by Student-Authors of Socioscientific Podcasts
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.41862Keywords:
scientific culture, digital culture, socioscientific issues, podcasts, open schoolingAbstract
This study sought to identify indications of the construction of scientific and digital cultures in schools through students’ socioscientific podcasts production and their reflections on this experience. This is a research project in partnership with a municipal elementary school in Rio de Janeiro, involving 6th grade students (n=29). Following the CARE, KNOW, DO pedagogical approach, eight workshops were held in which students, in groups, chose to produce podcasts on Alcoholism, Prejudice, Anxiety, and Violence. Qualitative analysis of the podcast transcripts and student comments in discussion groups highlighted indications of the following categories: socioscientific exploration of the themes, scientific and digital collaboration with peers and teachers, socioscientific and digital dialogues with society, scientific and digital authorship, among others. It was concluded that involving students as authors of content of their interest contributes to critical and questioning thinking, which is essential for scientific and digital cultures in schools.
Downloads
References
Aragão, C., Brunet, K. S., & Pretto, N. D. L. (2021). Hackear a educação por dentro. Perspectiva, 39(3), 1-17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e73348
Behrens, M. A., & Torres, P. L. (2022). A educação dialógica transformadora aliada à visão da complexidade: A experiência de escolarização aberta no Projeto CONNECT. Diálogo Educacional, 22(72), 9-33. https://doi.org/10.7213/1981-416x.22.072.ds01
Berruezo, L. G., Santos, R. F., & Giannella, T. R. (2025). Tecnologias Digitais no Ensino de Ciências em Tempos de Pandemia: por uma leitura crítica das/com as mídias na educação científica. Revista Cocar, 22(40). https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/8842
Buckingham, D. (2020). A educação midiática não deve apenas lidar com o mundo digital, mas sim exigir algo diferente [Entrevista por D. Calixto, T. Luz-Carvalho & A. Citelli]. Comunicação & Educação, 25(2), 127-137. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p127-137
Daniela, L., & Zãlite-Supe, Z. (2025). Searching for Scientific Culture in Professional Development Programs for In-Service Teachers: Case of Latvia. Education Sciences, 15, 784-803. https://doi.org/10.3390/educsci15060784
De-Carvalho, R., & Garcia, I. A. (2020). Autoria tecnocientífica no Ensino Fundamental: a investigação-ação-participativa no ensino de ciências. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza, 4, 1-9. https://doi.org/10.29215/pecen.v4i0.1587
Dionor, G. A., Conrado, D. M., Martins, L., & Nunes-Neto, N. F. (2020). Avaliando propostas de ensino baseadas em questões sociocientíficas: Reflexões e perspectivas para ciências no ensino fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 429-464. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u429464
Duré, R. C., Andrade, M. J. D., & Abílio, F. J. P. (2018). Ensino de biologia e contextualização do conteúdo: Quais temas o aluno do ensino médio relaciona com seu cotidiano? Experiências em Ensino de Ciências, 13(1), 259-272. https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/231/209
EC. (2015). Science education for responsible citizenship. Publ. Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/12626
Freitas, F. M. de, & Rodrigues, J. A. D. R. (2022). Letramento digital, multimodalidade e multiletramentos: Desafios e caminhos possíveis para a educação. Revista Linhas, 23(52), 304-323. https://doi.org/10.5965/1984723823522022304
Graesser, A. C., Sabatini, J. P., & Li, H. (2022). Educational psychology is evolving to accommodate technology, multiple disciplines, and twenty-first-century skills. Annual Review of Psychology, 73, 547-574. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-020821-113042
Hall, S. (2016). Cultura e Representação. Ed. PUC-Rio / Apicuri.
Heinsfeld, B. D., & Pischetola, M. (2017). Cultura digital e educação – uma leitura dos estudos culturais sobre os desafios da contemporaneidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(2), 1349-1371. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10301
Henderson, S., Tomas, L., & King, D. (2025). Does Topic Matter? Investigating Students’ Interest, Emotions and Learning when Writing Stories About Socioscientific Issues. Research in Science Education, 1-19. https://doi.org/10.1007/s11165-025-10239-z
Karat, M. T., Giraldi, P. M., & Cassiani, S. (2020). Autoria em discursos sobre resíduos sólidos em dois audiovisuais produzidos por estudantes de ensino médio. Commons: Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 9(1), 89-118. http://doi.org/10.25267/COMMONS.2020.v9.i1.4
Kato, D. S., & Kawasaki, C. S. (2011). As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais de professores de ciências. Revista Ciência & Educação, 17(1), 35-50. http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v17n01/v17n01a03.pdf
Lee, H., Lee, H., & Zeidler, D. (2020). Examining tensions in the socioscientific issues classroom: Students' border crossings into a new culture of science. J Res Sci Teach. 57(5), 672-694. https://doi.org/10.1002/tea.21600
Levinson, R. (2018). Introducing socio-scientific inquiry-based learning (SSIBL). Science and Society Research, 100(371), 1-5.
Li, F., Cheng, L., Wang, X., Shen, L., Ma, Y., & Atiquil Islam, A. Y. M. (2025). The causal relationship between digital literacy and students’ academic achievement: a meta-analysis. Humanities and Social Sciences Communications, 12(108), 1-12. https://doi.org/10.1057/s41599-025-04399-6
Lima, D. A. T. V., Silva, E. S., Oliveira, J. G., Senff, J. R. G., & Silva, S. S. C. (2024). Trabalho colaborativo: Reorganização das práticas escolares numa perspectiva inclusiva. Ensino & Pesquisa, 22(1), 142-154. https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.1.9109
Litina, S., & Rubene, Z. (2024). The Effect of Digital School Culture on Science Education and Scientific Literacy: A Scoping Review. The Journal of Education Culture and Society, 1, 41-55. https://doi.org/10.15503/jecs2024.1.41.55
Lloyd, C., Apputhurai, P., & Al-Rubale, A. (2023). Students’ perspectives on a podcast-based assignment exercise, while learning to communicate about infections and vaccines. Microbiology Australia, 44(3), 156-161. https://doi.org/10.1071/MA23038
Lopes-Scarpa, D., & Frateschi-Trivelato, S. L. (2013). Movimentos entre a cultura escolar e cultura científica: análise de argumentos em diferentes contextos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(12), 69-85.
Lorenzetti, L. (2021). A alfabetização científica e tecnológica: pressupostos, promoção e avaliação na Educação em Ciências. In T. Milaré et al., Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências. Fundamentos e Práticas (pp. 47-71). LF Editorial.
Maisyaroh, M., Juharyanto, J., Wiyono, B. B., Nawi, A. M., Adha, M. A., & Lesmana, I. (2024). Unveiling the nexus of leadership, culture, learning independence, passion trend-based learning, and teacher creativity in shaping digital student skills. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100884. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100884
Marôpo, L., Torres, J., Grácio, J., Senos, S., Loureiro, M. J., & Kubrusly, A. (2024). As culturas digitais infantojuvenis ocupam a escola: a visão dos professores. Estudos em Comunicação, 2(39), 60-77. https://doi.org/10.25768/1646-4974n39v2a04
Moraes, R. (2020). Avalanches reconstrutivas: movimentos dialéticos e hermenêuticos de transformação no envolvimento com a análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, 8(19), 595-609. http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.19.372
Moraes, R., & Galliazzi, M. do C. (2020). Análise textual discursiva [E-book]. Editora Unijuí. https://www.editoraunijui.com.br/produto/2250
Ogbo, E., Brown, T., Gant, J., & Sicker, D. (2021). When being connected is not enough: An Analysis of the Second and Third Levels of the Digital Divide in a Developing Country. Journal of Information Policy, 11, 104-146. https://doi.org/10.5325/jinfopoli.11.2021.0104
Okada, A., & Gray, P. (2023). A Climate Change and Sustainability Education Movement: Networks, Open Schooling, and the ‘CARE-KNOW-DO’ Framework. Sustainability, 15(3), 2356. https://doi.org/10.3390/su15032356
Oliveira, R. D. V. L., & Queiroz, G. R. P. C. (2016). O cotidiano, o contextualizado e a Educação em Direitos Humanos: a escolha de um caminho para uma Educação cidadã cosmopolita. Revista Ibero-americana de Educação, 71(1), 75-96. https://doi.org/10.35362/rie71149
Ongaro, V., Fantin, M., & dos Santos, J. D. A. (2024). The perception of misinformation by young students from a Brazilian sociocultural context: reflections and clues for media education. Observatório (OBS*), 18(5). https://doi.org/10.15847/obsOBS18520242435
Porto, C. M. (2011). Um olhar sobre a definição de cultura e de cultura científica. In C. M. Porto, A. M. P. Brotas & S. T. Bortoliero (Orgs.), Diálogos entre ciência e divulgação científica: leituras contemporâneas [online] (pp. 93-122). EDUFBA.
Pretto, N. L., Bonilla, M. H. S., & Sena, I. P. F. S. (2020). Educação em tempos de pandemia: Reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Edição do autor.
Reis, P. (2021). Desafios à educação em ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação, 27, e21000. https://doi.org/10.1590/1516-731320210000
Rojo, R., Karlo-Gomes, G., & Silva, A. M. S. H. (2022). Multiletramentos na escola: Uma entrevista com Roxane Rojo. Educitec – Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, 8, e199822. https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1998
Roy, G., Sikder, S., & Danaia, L. (2025). Adopting scientific literacy in early years from empirical studies on formal education: a systematic review of the literature. International Journal of STEM Education, 12(26), 1-24. https://doi.org/10.1186/s40594-025-00547-1
Sachinski, G. P., Kowalski, R. P. K., & Torres, P. L. (2023). Letramento Científico e Pesquisa e Inovação Responsáveis (RRI): uma experiência brasileira de Escolarização Aberta do Projeto Connect. Humanidades & Inovação, 10(5), 313-322. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/7898
Sager, M. T., Milton, S., & Walkington, C. (2025). Girls leading the conversation: harnessing the potential of podcasting for informal and project‑based learning. Discover Education, 4(1), 1-18. https://doi.org/10.1007/s44217-025-00406-9
Santaella, L. (2010). A ecologia pluralista da comunicação: Conectividade, mobilidade, ubiquidade. Paulus.
Santos, E. R. (2024). Desinteresse escolar: revisão de literatura (2007–2021) em teses, dissertações e artigos de periódicos da América Latina. Revista Brasileira de Educação, 29, e290078. https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290078
Santos, K. S., & Ribeiro, S. F. (2023). Os usos dos dispositivos móveis na educação de jovens e adultos: achados iniciais da pesquisa-ação responsável e inovadora. Revista Educação e Ciências Sociais, 6(10), 30-44. https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.17797
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. (1999). A dimensão social do ensino de Química: um estudo exploratório da visão dos professores. In Anais do II ENPEC (pp. 1-9). Valinhos. https://fep.if.usp.br/~profis/arquivo/encontros/enpec/iienpec/Dados/trabalhos/A57.pdf
Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474-550.
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2009). Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: Possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, 14(2), 191-218. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/355
Sarid, A., Boeve-de Pauw, J., Christodoulou, A., Doms, M., Gericke, N., Goldman, D., Reis, P., Veldkamp, A., Walan, S., & Knippels, M. C. P. J. (2025). Reconceptualizing open schooling: towards a multidimensional model of school openness. Journal of Curriculum Studies, 57(2), 227-245. https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2392592
Silva, R. S., & Bodart, C. das N. (2015). O uso do podcast como recurso didático de Sociologia: Aproximando habitus. Revista de Educação, Ciências e Cultura, 20(1). https://doi.org/10.18316/2236-6377.15.9
Sineiro, S. C. A., Struchiner, M., & Ciannella, D. (2024). Podcasts Sociocientíficos: articulando cultura científica e cultura digital no Ensino Fundamental. E-Curriculum, 22, 1-29. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e64079
Slot, E. M., Bronkhorst, L. H., Wubbels, T., & Akkerman, S. F. (2020). The role of school in adolescents’ interest in daily life. International Journal of Educational Research, 104, 101643. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101643
Spinelli, E. M., Hoff, T. M. C., Generali, S., & Portas, I. A. (2023). Literacia midiática: Desafios para uma cidadania digital inclusiva no contexto da educação básica brasileira. Comunicação Midiática, 18(1), 76-97. https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/572
Vilches, A., & Gil-Pérez, D. (2011). El trabajo cooperativo en las clases de ciencias: Una estrategia imprescindible pero aún infrautilizada. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 69, 73-79.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Yoon, S. A., Shim, J., & Noushad, N. (2019). Trade-Offs in Using Mobile Tools to Promote Scientific Action with Socioscientific Issues. TechTrends, 63, 602-610. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00408-z
Zeidler, D. L., & Sadler, T. (2023). Exploring and Expanding the Frontiers of Socioscientific Issues. In N. G. Lederman, D. L. Zeidler & J. S. Lederman, Handbook of Research on Science Education (volume III, pp. 899-929). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367855758
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.



