Open Schooling in Times of Pandemic

Mobilizing Media Scientific Literacy Practices on the Topic of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.41865

Keywords:

digital technologies, digital media, science education, open schooling

Abstract

This work presents an analysis of productions developed by third-year high school students from a public school in Maricá (RJ/Brazil), during an activity carried out in the context of emergency remote teaching, focusing on the identification of features of media scientific literacy (LeCiM). The activity #Midiciência, which had the COVID-19 pandemic as its generative theme, was designed and analysed based on the cultural, conceptual, creative, and civic dimensions of LeCiM. A total of 35 responses to didactic cases and 20 podcasts developed by 84 students were analysed using Bardin’s thematic analysis. The results revealed both significant markers of LeCiM—media ambivalence, the social nature of science, the relationship between educational gaps and misinformation, the ability to relate scientific concepts to everyday situations, practices of information verification, and digital engagement with socio-scientific issues—as well as learning difficulties that call for open schooling practices in this direction.

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Author Biographies

Laís Gonçalves Berruezo, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Doutoranda e Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ). Graduada em Ciências Biológicas e Fisioterapia pela UFRJ. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6782098581601487

Rafaela Ferreira dos Santos, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Doutoranda e Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Opinião Pública pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Graduada em Ciências Biológicas pela UFRJ e em Comunicação Social pela Faculdade CCAA. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8631976612929889

Samara Rodrigues de Brito, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Aluna de Iniciação Científica pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UFRJ. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6852856624768089

Taís Rabetti Giannella, Laboratório de Tecnologias Cognitivas, Instituto NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil

Professora do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Doutora em Educação, Difusão e Gestão em Biociências pela UFRJ. Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da UFRJ Graduada em Ciências Biológicas pela UFRJ. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3610751337445829

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Published

2025-10-31