Hybrid Education and the Articulation between University, Technology, Society, and Non-formal Education Contexts
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.41866Keywords:
hybrid education, educational research, digital culture, curriculum, citizenshipAbstract
This article explores hybridity in education from a critical and post-digital perspective, based on pedagogical experiences developed in the project “Hybrid Uses of the Curriculum,” in courses offered by a postgraduate program at a Brazilian university. The study, which adopts a qualitative and hermeneutic approach, focuses on three cases analysed from the narratives produced by students, within the scope of their projects and productions, in which the dimensions of hybrid education are identified, its potential, and its challenges for sociopolitical and scientific action across different fields of knowledge. The findings highlight the importance of hybridity for intercultural dialogue, the articulation between university, school, technology, society, and non-formal educational contexts, offering suggestions for the practice of teachers, researchers, and students.
Downloads
References
Accursio, A. F. R., Farias, A. P. S., & Ferreira, J. E. M. (2024). O criar à luz de Deus. In Anais… VIII Seminário Web Currículo 2023 [e-book]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Almeida, F. J. (2023). Meninas Mahin. In F. J. Almeida (Org.), Cultura, educação e tecnologias no coletivo Meninas Mahin (pp. 13-16). Centro de Pesquisa e Formação do Sesc São Paulo, PUC-SP.
Almeida, F. J. (2025). Licença para criticar: Escolas e suas tecnologias. Cajuína.
Almeida, F. J., Almeida, M. E., & Silva, M. G. M. (2023). Educação Aberta no Brasil: Um compromisso com a realidade. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 760-777. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS07
Almeida, F. J., Silva, M. G. M., & Soster, T. S. (2022a). Construção social do currículo: O que os alunos fazem. Revista Espaço do Currículo, 15(3), 1-14. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/64673
Almeida, F. J., Silva, M. G. M., & Soster, T. S. (2022b). Des-cidadanização digital: Entre algoritmos e ausências. TIC Educação. CGI.br.
Almeida, M. E. B. (2021). Narrativa das relações entre currículo e cultura digital em tempos de pandemia: Uma experiência na pós-graduação. Práxis Educacional (Online), 17, 1-29. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8324
Almeida, M. E. B. (2024). Bases teórico-metodológicas da escolarização aberta na escola. In M. E. B. Almeida (Org.), Escolarização aberta: um estudo de articulação entre universidade, escola, tecnologia e sociedade (Volume 1, pp. 23-41). EDUC.
Almeida, M. E. B., Gonçalves, L. M., & Perrier, G. R. F. (2022). Web currículo e a tríade pesquisa-ação-formação / Web Curriculum and Research-Action-Training Triad. Revista Cocar, 16(34).
Apple, M. W. (2017). A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, 15(4), 894-926. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p894-926
Apple, M. W., Biesta, G., Bright, D., Giroux, H., Heffernan, A., McLaren, P., Riddle, S., & Yeatman, A. (2022). Reflections on contemporary challenges and possibilities for democracy and education. Journal of Educational Administration and History, 54(3), 245-262. https://doi.org/10.1080/00220620.2022.2052029.
Arroyo, M. G. (2011). Currículo: Território em disputa. (2ª Edição). Vozes.
Arroyo, M. G. (2014). Outros sujeitos, outras pedagogias. (2ª Edição). Vozes.
Bakhtin, M. M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. (M. Holquist & C. Emerson, Trans.; M. Holquist, Ed.). University of Texas Press.
Bardin, L. (2023). Análise de conteúdo. (3ª Edição). Almedina Brasil.
Bhabha, H. K. (2001). O local da cultura. Editora UFMG.
Bíblia. (2020). Bíblia sagrada. (Tradução de João Ferreira de Almeida). (3ª Edição). Sociedade Bíblica do Brasil.
Biesta, G. (2022). World-centred education: A view for the present. Routledge.
Burke, P. (2003). Hibridismo cultural. (Tradução de L. S. Mendes). Editora UNISINOS.
Canclini, N. G. (2000). Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade (Tradução de H. P. Cintrão e A. R. L. Ioriatti). Edusp.
Cardoso da Silva, S. S. (2023). Tecnologias e artes no educativo da exposição Darwin, o original: Um sítio arqueológico no tanque de areia. In Anais… VIII Seminário Web Currículo 2023 [e-book]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Cerny, R. Z., Almeida, E. V., & Espíndola, M. R. (2023). O Desenvolvimento de Tecnologias pela Escola como um Processo de Luta e Resistência Contra-Hegemônica. Sisyphus - Journal of Education, 11(3), 109-133. https://doi.org/10.25749/sis.29422
Choi, M., & Cristol, D. (2021). Digital citizenship with intersectionality lens: Towards participatory democracy driven digital citizenship education. Theory Into Practice, 60(4), 361-370. https://doi.org/10.1080/00405841.2021.1987094
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. Jossey-Bass Company.
Cobo, C. (2019). Ciudadanía digital y educación: Nuevas ciudadanías para nuevos entornos. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 11(21). https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2019.21.68214
Collins, P. H. (2015). Intersectionality’s definitional dilemmas. Annual Review of Sociology, 41(1), 1-20. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-073014-112142
Cortesi, S., Hasse, A., Lomabana-Bermudez, A., Kim, S., & Gasser, U. (2020). Youth and digital citizenship+ (plus): Understanding skills for a digital world. Berkman Klein Center for Internet & Society. http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:42638976
Costa, D. (2019). A educação para a cidadania digital na escola: Análise multidimensional da atuação dos professores enquanto mediadores da cultura digital nos processos de ensino e de aprendizagem. (Tese de Doutorado). PUC-SP, Brasil.
Dewey, J. (1979). Democracia e educação. Editora Ática.
Di Felice, M., Pireddu, M., de Kerckhove, D., Bragança de Miranda, J., Sanchez Martinez, J. A., & Accoto, C. (2018). Manifesto pela cidadania digital. Lumina, 12(3), 3-7. https://doi.org/10.34019/1981-4070.2018.v12.21565
Fazenda, I. C., & Godoy, H. P. (2016). Interdisciplinaridade: Pensar, pesquisar e interagir. Cortez Editora.
Floridi, L. (Ed.). (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. (17ª Edição). Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Artmed.
Iturbe-Sarunic, C., Silva-Hormazábal, M., & Soto-Puras, P. (2024). Controversias sociocientíficas como una oportunidad de conectar con el territorio e innovar a través de comunidades de aprendizaje profesional. Sisyphus – Journal of Education, 12(3), 164-190. https://doi.org/10.25749/sis.36574
Jæger, B. (2021). Digital Citizenship: A Review of the academic literature. Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, 14(1), 24-42. https://doi.org/10.3224/dms.v14i1.09
Jandrić, P., Hayes, S., & Peters, M. A. (2022). Postdigital critical pedagogy. In M. A. Peters (Ed.), The Palgrave Handbook on Critical Theories of Education (pp. 321-336). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86343-2_18
Jenkins, H. (2008). Cultura da convergência. Aleph.
Kolber, S. (2024). Ancient methods & modern memes: using Socratic circles and TikTok within classes to democratise your teaching. Curric Perspect, 44, 217-228. https://doi.org/10.1007/s41297-024-00247-w
Latour, B. (1994). Jamais fomos modernos: Ensaio de antropologia simétrica. (Tradução de Carlos Irineu da Costa). Ed. 34.
Latour, B. (2012). Reagregando o social: Uma introdução à Teoria Ator-Rede. UFBA.
Latour, B. (2020). Onde aterrar? Como se orientar politicamente no antropoceno. (Tradução de M. Vieira). Bazar do Tempo.
Lemos, A. (2022). Cibercultura: Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. (2ª Edição). Sulina.
Lévy, P. (2003). A inteligência coletiva: Por uma antropologia do ciberespaço. (4ª Edição). Loyola.
Libâneo, J. C. (2018). Didática. (2ª Edição). Cortez.
Lima, M. B., & Struchiner, M. (2018). Pressupostos teóricos e propostas para discutir questões sociocientíficas: Construção do modelo e-CRIA e sua aplicação no ensino superior. Revista e-Curriculum, 16(2), 393-419. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i2p393-419
Martinez-Tessori, A. L. (2024). Crianças e cidadania digital: Fundamentos para a integração curricular da cidadania digital na educação básica. (Dissertação de Mestrado). PUC-SP, Brasil.
Morin, E. (2008). Ciência com consciência. (Tradução de M. D. Alexandre & M. A. S. Dória) (11ª Edição). Bertrand Brasil.
Okada, A., Pereira Okada, A. E., & De Oliveira Campolina, L. (2023a). Escolarização aberta para a educação digital com ciência e tecnologia: Reflexões sobre os planos europeu e brasileiro de políticas públicas. EccoS – Revista Científica, [S. l.], 65, e24689. https://doi.org/10.5585/eccos.n65.24689
Okada, A., Struchiner, M., Almeida, M. E. B., Castro, T., & Pianovski, V. A. M. D. (2023b). Práticas emancipatórias abertas para sustentabilidade com ciência e tecnologias emergentes. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 627-637. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AP01
Pietrocola, M., & Sousa, C. R. de. (2019). A sociedade de risco e a noção de cidadania: Desafios para a educação científica e tecnológica. Linhas Críticas, 25, e19844. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19844
Pino Gavidia, L. A., & Adu, J. (2022). Critical narrative inquiry: An examination of a methodological approach. International Journal of Qualitative Methods, 21. https://doi.org/10.1177/16094069221081594
PUC-SP (2022). Projeto Usos Híbridos no Currículo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo.
Quintanilla-Gatica, M. (2024). Las controversias sociocientíficas en la formación del profesorado de ciencias: Experiencias de investigación y perspectivas. Sisyphus – Journal of Education, 12(3), 6-7. https://doi.org/10.25749/sis.38629
Reis, P. (2021). Desafios à educação em ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação, 27, e21000. https://doi.org/10.1590/1516-731320210000
Rheingold, H. (2002). Smart mobs: The next social revolution. Perseus Publishing.
Ricoeur, P. (1991). Do texto à ação: Ensaios de hermenêutica II. Edições Loyola.
Riddle, S., Mills, M., & McGregor, G. (2023). Curricular justice and contemporary schooling: Towards a rich, common curriculum for all students. Curriculum Perspectives, 43, 137-144. https://doi.org/10.1007/s41297-023-00186-y
Rojo, R. (Org.). (2013). Escola conectada: Os multiletramentos e as TICs. Parábola Editorial.
Rosa, G. L. R. (2024). Perspectiva ético-ontoepistemológica e a contribuição da filosofia da práxis para análise do ensino da política educacional. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 9, 1-14. https://doi.org/10.5212/retepe.v.9.22954.007
Santomé, J. T. (1998). Globalização e interdisciplinaridade: O currículo integrado. (Tradução de C. Schilling). Artes Médicas.
Santos, P. C. (2021). Redes sociais da internet e políticas públicas educacionais: Influências recíprocas. (Tese de Doutorado). PUC-SP, Brasil.
Selwyn, N. (2021, November 11). Resetting ed-Tech … what is digital technology really good for in education? Critical Studies of Education & Technology. https://criticaledtech.com/2021/11/11/resetting-ed-tech-what-is-digital-technology-really-good-for-in-education%EF%BF%BC/
Sidi, P. M., & Conte, E. (2017). A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 12(4), 1942-1954. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270/6932
Silva, M. G. M., Almeida, M. E. B., & Almeida, F. J. (2025). Um diálogo crítico sobre educação híbrida na realidade brasileira: Três olhares. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 34(78), 210-226. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2025.v34.n78.p210-226
Silva, T. T. (1995). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.
Souza, R. A., & Almeida Moraes, R. de. (2022). Políticas de educação, tecnologia e inovação: Contribuições para uso emancipatório das tecnologias. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(2), 1457-1472. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i2.15876
Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press.
Venturini, T. (2010). Diving in magma: How to explore controversies with actor-network theory. Public Understanding of Science, 19(3), 258-273. https://doi.org/10.1177/0963662509102694
Vieira Pinto, A. (2005). O conceito de tecnologia. (Volume 1). Contraponto.
Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. (5ª Edição). Bookman.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.



