Possibility of Educational Use of Facebook Zero in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.25316

Keywords:

communication, higher education, students, internet, social networks

Abstract

The use of social networks is part of the routine of most people, including higher education students. Due to limiting restrictions on internet access in Angola, Facebook Zero, a Facebook extension that allows user access without the cost of internet, has been an alternative means of network communication for many people. Thus, this study aimed to raise the possibility of using Facebook for educational purposes in higher education in Angola. The methodology of this research is in keeping with a quantitative perspective of an empirical-descriptive type. The results reveal that most participants were subscribers of at least one social network, with a higher incidence of the social network Facebook; on the other hand, the use of Facebook Zero, being free to access, easy to use and via mobile devices, can be leveraged for education, in a context of emergency education, as an incremental resource for promoting greater inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesário José Sanjambo Barbante, Departamento de Ciências Exactas, Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo, Huambo, Angola

Concluiu o Doutoramento em Ciências da Educação em 2018/03/12 pelo(a) Universidade do Minho, Instituto de Educação, Braga, Portugal. É Professor Auxiliar no Departamento de Ciências Exactas, no(a) Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo, em Angola. Tem publicações - mais de uma dezena de artigos -  em revistas especializadas e anais/ atas em conferências nacionais e internacionais. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais, com ênfase em Ciências da Educação. CV completo: https://www.cienciavitae.pt/pt/9C1E-0C8D-03F1

Lia Raquel Oliveira, Departamento de Estudos Curriculares e Tecnologia Educativa, Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, Portugal

Assistant Professor with Aggregation at University of Minho. Works in Sciences of Education in the field of Curriculum and Educational Technology. She is author of two books and editor of eleven. Has received four awards. Her interests focus on Educational Technology as a cultural artefact, opens educational resources and new literacies, tactile surfaces, audiovisual language (movie, video and vodcasting), e-portfolios, gamification. She was responsible for the POAW project (Production of Learning Objects for the Web, 2006/08, 17 months, 390 018,76 euros). CV completo: https://www.cienciavitae.pt/9614-F628-4D41

References

Amaral, I. (2016). Redes sociais na internet: sociabilidades emergentes. Covilhã: Universidade da Beira Interior/Labcom.IFP. Retirado de: http://hdl.handle.net/1822/45388

Agência Brasil. (2018). Mais de 5 bilhões de pessoas usam aparelho celular. Retirado de: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2019-09/mais-de-5-bilhoes-de-pessoas-usam-aparelho-celular-revela-pesquisa

Agostinho, F. V., & Saveta, I. A. (2020). O Uso do Facebook Durante o Estado de Emergência pela COVID-19: Experiência Com os Estudantes de Geografia do Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela. Revista Angolana de Extensão Universitária, 2(3), 106-130.

Babbie, E. (1997). Survey research methods. (2ª Edition). Belmont, California: Wadsworth Publishing Company.

Barbante, C. J. S. (2018). A tecnologia educativa no ensino superior público na província do Huambo: caraterização e perspetivas de futuro. (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, Portugal. Retirado de: http://hdl.handle.net/1822/55804

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação – Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Capobianco, L. (2010). Comunicação e literacia digital na internet: estudo etnográfico e análise exploratória de dados do Programa de Inclusão Digital AcessaSP-PONLINE (Tese de Doutoramento). Universidade de São Paulo, Brasil. DOI: 10.11606/D.27.2010.tde-16062010-110410

Castells, M. (2004). A Galáxia Internet Reflexos sobre Internet, Negócios e Sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Castells, M. (2020). O digital é o novo normal. In Fronteira do Pensamento. Retirado de: https://www.fronteiras.com/artigos/o-digital-e-o-novo-normal

Coutinho, C. P. (2014). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas. Lisboa: Almedina.

Eison, J. (2010). Using active learning instructional strategies to create excitement and enhance learning. Jurnal Pendidikantentang Strategi Pembelajaran Aktif (Active Learning) Books, 2(1), 1-10.

Facebook. (2020). Facebook Reports First Quarter 2020 Result. Retirado de: https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebook-Reports-First-Quarter-2020-Results/default.aspx

Fernandes, L. (2011). Redes Sociais Online e Educação: Contributo do Facebook no Contexto das Comunidades Virtuais de Aprendentes. Retirado de: http://www.trmef.lfernandes.info/ensaio_TRMEF.pdf

Garcia, E., Elbeltagi, I. M., Dungay, K., & Hardaker, G. (2015). Student use of Facebook for informal learning and peer support. International Journal of Information and Learning Technology, 32(5), 286-299.

Global System for Mobile Communications Association. (2019). Publicações. Retirado de: https://www.gsma.com/latinamerica/pt-br/la-resources/

Internet World Stats. (2020). Internet Usage and Population Statistics Table for Africa. Retirado de: https://www.internetworldstats.com/africa.htm

Kelly, B. (2007). Introduction To Facebook: Opportunities and Challenges For The Institution. Retirado de: http://www.ukoln.ac.uk/web-focus/events/meetings/bath-facebook-2007-08/

Levy, M. (1997). Computer-assisted language learning: Context and conceptualization. Oxford: Oxford University Press.

Lorenzo, E. M. (2011). A utilização das redes sociais na educação: importância, recursos, aplicabilidade, dificuldades. Joinville/SC: Clube de Autores.

Marconi, M. D. A., & Lakatos, E. M. (2004). Metodologia científica. (Vol. 4). São Paulo: Atlas.

Mattar, J. (2013). Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional.

Mazman, S. G., & Usluel, Y. K. (2009). The usage of social networks in educational context. World Academy of Science, Engineering and Technology, 49(1), 338-342. Retirado de: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.193.834&rep=rep1&type=pdf

Miranda, L., Morais, C., Alves, P., & Dias, P. (2011). Redes sociais na aprendizagem. Educação e tecnologia: reflexão, inovação e práticas. Retirado de: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/4687/1/EBook_RedesSociaisAprendizagem.pdf

Movicel. (2020). Facebook flex. Retirado de: https://movicel.co.ao/servicos/movi-mais.html#facebook-gratis

Olson, W. (2004). Triangulation in Social Research: Qualitative and Quantitative Methods Can Really Be Mixed. Retirado de: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/13055/3/livro_CAV-MO-MO.pdf

Patrício, M. R., & Gonçalves, V. (2010). Facebook: rede social educativa? Retirado de: http://hdl.handle.net/10198/3584

Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of engineering education, 93(3), 223-231.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. (2020). Taxa de alfabetismo em Angola. Retirado de: https://www.ao.undp.org

Rosa, J. P. O. D., & Vital, R. A. D. (2017). The use of Facebook in argumentative writing: towards an instructional design model. AsTEN Journal of Teacher Education, 1(2). Retirado de: http://po.pnuresearchportal.org/ejournal/index.php/asten/article/view/306

Santos Neto, J. A. D., & Almeida Júnior, O. F. D. (2017). Bibliotecas universitárias das instituições estaduais de ensino superior paranaenses e a mediação da informação no facebook. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 15(2), 442-468.

Saramago, J. (2016). Ensaio sobre a Cegueira. Lisboa: Leya, SA.

Sousa, M. J., & Baptista, C. S. (2012). Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios: Segundo Bolonha. Lisboa: Pactor.

Teixeira, M., & Ramos, A. (2019). O grupo virtual do Facebook no ensino da disciplina de Informática Aplicada. Retirado de: http://hdl.handle.net/1822/63395

Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – a literature review. Computers in Human Behaviour, 29, 60-68.

Unitel. (2020). Facebook zero. Retirado de: https://www.unitel.ao/particulares/servicos/

Xavier, R. F. A. de A. (2016). Participação estudantil no Facebook: processos, modalidades e motivações. (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, Portugal. Retirado de: http://hdl.handle.net/1822/41523

Published

2021-10-29