Education and Training Integrated Programs in the School and Social Inclusion of Young People
The Action of Local Intervention Technicians
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.29980Keywords:
education and training integrated programs, school and social inclusion, socio-educational risk/danger, local intervention technician, perceptions of professional practicesAbstract
We chose the Education and Training Integrated Programs (PIEF), a last resort socio-educational measure of for school inclusion, with a view to finding out if the close monitoring of the local intervention technician (TIL) facilitates the connection between school, family, and social partners, creating conditions for the social inclusion of young people “at the end of the line at school”. We intend to understand the importance of this social intervention, based on an ecological perspective, in the fight against exclusion from school and social exclusion. The qualitative approach through TIL interviews of PIEF classes, in a group of schools in the Northern region, allowed us to know the perceptions of their professional practices in the construction of a more equitable and inclusive school. The results indicate clues in the fight against school failure and school dropouts and reveal TIL perceptions about the program, indicating the implementation of new methodologies that promote school and social inclusion, guaranteeing longer, quality school courses.
Downloads
References
Abrantes, P., & Roldão, C. (2016). Old and new faces of segregation of Afro-descendant population in the Portuguese education system: a case of institutional racism? Comunicação proferida na conferência Educação Comparada para Além dos Números contextos locais, realidades nacionais, processos transnacionais. CeiED, Lisboa, de 25 a 27 de janeiro de 2016. SPCE-SEC.
Abrantes, P., & Sebastião, P. (2010). Portões que se abrem e que se fecham: Processos de inclusão e de segregação na escola pública portuguesa. In A. Dornelas et al. (Orgs.), Portugal Invisível (pp. 75-93). Mundos Sociais.
Allen-Meares, P. (1994). Social Work Services in Schools: a national study of entry-level tasks. Social Work, 39(5, September), 560-565. https:doi.org/10.1093/sw/39.5.560
Almeida, J. L. (2011). Perdidos e Achados - A experiência de exclusão dos jovens do PIEF, na sua relação com saber: escola e trabalho. Um estudo de caso no Vale do Sousa. ICBAS.
Almeida, J. L., & Sousa, P. (2018). A Intervenção do Serviço Social nas Escolas. In J. L. Almeida & P. Sousa (Orgs.), Serviço Social na Escola. Contributos para o campo profissional (pp. 187‐200). Humus.
Alves, N., & Canário, R. (2004). Escola e exclusão social: das promessas às incertezas. Análise Social, XXXVIII (169), 981-1010. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1218650678S9rNN2al1Cx82TV2.pdf
Amaro, M. I., & Pena, M. J. (2018). Intervenção do Serviço Social em Meio Escolar: da tradição à inovação. In M. I. Carvalho (Coord.), Serviço Social na Escola (pp. 25-39). Pactor.
Amaro, S. (2011). Serviço social na educação: bases para o trabalho profissional. UFSC.
Azevedo, J. (1999). Inserção precoce dos jovens no mundo do trabalho. PEETI.
Bastos, J. (Org.) (2012). Portugueses Ciganos e Ciganofobia em Portugal. Edições Colibri.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The Bioecological Model of Human Development. In R. M. Lerner & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 793-828). John Wiley & Sons Inc.
Cambeiro, J. (2007). Os Profissionais de Serviço Social nas Escolas. http://www.debatereducacao.pt (acedido em 15/10/2022).
Canhão, A. M. (2007). Modelo Ecológico de Avaliação e Intervenção nas Situações de Risco e de Perigo para a Infância. Pretextos, 28, 10-12. https://www.seg-social.pt/documents/10152/63350/revista_pretextos_28/cd6272d8-8c4e-425d-948a-09ddcef7e213/cd6272d8-8c4e-425d-948a-09ddcef7e213
Carvalho, F. (2012). O Serviço Social e a Interdisciplinaridade. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária, 18(1). http://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/viewFile/3915/2392
Casa-Nova, M. J. (2008). Família, etnicidad, trabajo y educación. Estudio etnográfico sobre los modos de vida de una comunidad gitana del Norte de Portugal. (Tese de Doutoramento). Departamento de Antropologia Social, Universidad de Granada, Espanha.
Charlot, B. (2002). Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspetiva, 20(Especial, Jul/Dez), 17-34.
Constable, R. (2008). The Role of the School Social Worker. In C. Massat, M. Kelly & R. Constable (Coords.), School Social Work, Practice, Policy and Research (pp. 3-29). Oxford University Press.
Cortesão, L., Stoer, S., Casa-Nova, M. J., & Trindade, R. ( (2005). Escola e Comunidade Cigana: Representações Recíprocas. ACIME.
Diogo, E., & Valduga, T. (2021). O/a assistente social na educação: implicações para uma escola inclusiva. Aprender, 41(maio), 49-63.
Dubet, F. (2003). A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, 9, 29-45.
Dupper, D. (2002). School Social Work: Skills and interventions for effective practice. Wiley.
Felício, L. (2007). O Programa Integrado de Educação e Formação (PIEF): um contributo para a (re)integração de jovens no sistema educativo: estudo de caso. (Dissertação de Mestrado). Universidade Aberta, Lisboa, Portugal
Franklin, C., Kim, J. S., & Tripodi, S. J. (2009). A Meta-analysis of Published School Social Work Practice Studies 1980-2007. Research of Social Work Practice, 19(6), 667-677.
Frey, A. J., Raines, J. C., Sabatino, C. A., Alvarez, M., Lindsey, B., McInerney, A., & Streeck, F. (2013). The national school social work practice model. In L. Villarreal Sosa, T. Cox & M. Alvarez, School Social Work. National Perspectives on Practice in Schools (pp. 131-134). Oxford University Press.
Kelly, M. S., Berzin, S. C., Frey, A., Alvarez, M., Shaffer, G., & O’Brien, K. (2010). The State of School Social Work: Findings from the National School Social Work Survey. Springer Science Business Media, LLC.
Kelly, M. S., Thompson, A.M., Frey, A., Klemp. H., Alvarez, M., & Berzin, S. C. (2015). The State of School Social Work: Revisited. School Mental Health, 7, 174-183. https://doi.org/10.1007/s12310-015-9149-9
Lemos, V. (2013). Políticas públicas de Educação. Equidade e sucesso escolar. Sociologia, Problemas e Práticas, 73, 151-169. https://doi.org/10.7458/SPP2013732812
Marques, J. (2012). O Programa Integrado de Educação e Formação (PIEF): um campo de intervenção das Ciências da Educação? UP-FPCE.
Massat, C. R., Constable, R., McDonald, S., & Flynn, J. P. (2008). School Social Work: Practice, Policy and Research. Lyceum Books, Inc.
Ministério da Educação / Ministério da Segurança Social e do Trabalho. (2003). Despacho conjunto Nº 223—26 de setembro. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EPIPSE/despacho_conjunton_948-2003.pdf
Nogueira, C., & Nogueira, M. (2002). A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: Limites e Contribuições. Educação & Sociedade, 78, 15-36.
Pereira, G., & Pereira, L. (2015). Trabalho Social: uma emergência na escola. Praxis Educare, 2, 13-20. http://www.aptses.pt/wp-content/uploads/2019/12/PRAXIS-EDUCARE-n.%C2%BA-2-2015.pdf
Perrenoud, P. (2002). Programas escolares orientados para as competências. O que fazer da ambiguidade? Pátio. Revista Pedagógica, 23(setembro-outubro), 8-11.
Roldão, M. C. (2008). Ensinar em Turmas PIEF. Metodologias, recursos e modos de organizar o trabalho. Documento de Apoio e Formação. Proposta de material de formação a disponibilizar a todas as equipas PIEF. Universidade de Évora. https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/14952/5/Ap%C3%AAndice%204%20-%20curriculo%20pief.pdf
Seabra, T. (2012). Desigualdades de desempenho escolar: etnicidade, género e condição social em escolas básicas da AML. Sociologia: Imigração, Diversidade e Convivência Cultural, 185-21.
Vieira, R., & Vieira, A. (2010b). A Escola e a Educação Social: narrativas (auto)biográficas sobre mediação sociopedagógica. IV CIPA Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica. Espaço (auto)biográfico: artes de viver, conhecer e formar. http://www.ivcipa.fe.usp.br
Vieira, R., & Vieira, A., (2017). Construindo pontes e travessias: das mediações sociais à mediação intercultural. Mediações, 5(1), 44-53. https://doi.org/10.60546/mo.v5i1.150
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sisyphus — Journal of Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.