Education and Training Integrated Programs in the School and Social Inclusion of Young People

The Action of Local Intervention Technicians

Authors

  • Maria Sidalina Almeida Instituto Superior de Serviço Social do Porto / Centro Lusíada de Investigação em Serviço Social e Intervenção Social, Portugal https://orcid.org/0000-0003-4315-5232

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.29980

Keywords:

education and training integrated programs, school and social inclusion, socio-educational risk/danger, local intervention technician, perceptions of professional practices

Abstract

We chose the Education and Training Integrated Programs (PIEF), a last resort socio-educational measure of for school inclusion, with a view to finding out if the close monitoring of the local intervention technician (TIL) facilitates the connection between school, family, and social partners, creating conditions for the social inclusion of young people “at the end of the line at school”. We intend to understand the importance of this social intervention, based on an ecological perspective, in the fight against exclusion from school and social exclusion. The qualitative approach through TIL interviews of PIEF classes, in a group of schools in the Northern region, allowed us to know the perceptions of their professional practices in the construction of a more equitable and inclusive school. The results indicate clues in the fight against school failure and school dropouts and reveal TIL perceptions about the program, indicating the implementation of new methodologies that promote school and social inclusion, guaranteeing longer, quality school courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Sidalina Almeida, Instituto Superior de Serviço Social do Porto / Centro Lusíada de Investigação em Serviço Social e Intervenção Social, Portugal

Docente do Instituto Superior de Serviço Social do Porto. Doutorada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto. É membro integrado do Centro Lusíada de Investigação em Serviço Social e Intervenção Social da Universidade Lusíada. Autora de artigos científicos nas áreas da intervenção social em contexto escolar, da infância e juventude em risco e das transições de jovens entre a escola, a formação profissional e o mundo do trabalho, participa no desenvolvimento de projetos de investigação e de investigação-ação em diversas áreas de intervenção social.

References

Abrantes, P., & Roldão, C. (2016). Old and new faces of segregation of Afro-descendant population in the Portuguese education system: a case of institutional racism? Comunicação proferida na conferência Educação Comparada para Além dos Números contextos locais, realidades nacionais, processos transnacionais. CeiED, Lisboa, de 25 a 27 de janeiro de 2016. SPCE-SEC.

Abrantes, P., & Sebastião, P. (2010). Portões que se abrem e que se fecham: Processos de inclusão e de segregação na escola pública portuguesa. In A. Dornelas et al. (Orgs.), Portugal Invisível (pp. 75-93). Mundos Sociais.

Allen-Meares, P. (1994). Social Work Services in Schools: a national study of entry-level tasks. Social Work, 39(5, September), 560-565. https:doi.org/10.1093/sw/39.5.560

Almeida, J. L. (2011). Perdidos e Achados - A experiência de exclusão dos jovens do PIEF, na sua relação com saber: escola e trabalho. Um estudo de caso no Vale do Sousa. ICBAS.

Almeida, J. L., & Sousa, P. (2018). A Intervenção do Serviço Social nas Escolas. In J. L. Almeida & P. Sousa (Orgs.), Serviço Social na Escola. Contributos para o campo profissional (pp. 187‐200). Humus.

Alves, N., & Canário, R. (2004). Escola e exclusão social: das promessas às incertezas. Análise Social, XXXVIII (169), 981-1010. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1218650678S9rNN2al1Cx82TV2.pdf

Amaro, M. I., & Pena, M. J. (2018). Intervenção do Serviço Social em Meio Escolar: da tradição à inovação. In M. I. Carvalho (Coord.), Serviço Social na Escola (pp. 25-39). Pactor.

Amaro, S. (2011). Serviço social na educação: bases para o trabalho profissional. UFSC.

Azevedo, J. (1999). Inserção precoce dos jovens no mundo do trabalho. PEETI.

Bastos, J. (Org.) (2012). Portugueses Ciganos e Ciganofobia em Portugal. Edições Colibri.

Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The Bioecological Model of Human Development. In R. M. Lerner & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 793-828). John Wiley & Sons Inc.

Cambeiro, J. (2007). Os Profissionais de Serviço Social nas Escolas. http://www.debatereducacao.pt (acedido em 15/10/2022).

Canhão, A. M. (2007). Modelo Ecológico de Avaliação e Intervenção nas Situações de Risco e de Perigo para a Infância. Pretextos, 28, 10-12. https://www.seg-social.pt/documents/10152/63350/revista_pretextos_28/cd6272d8-8c4e-425d-948a-09ddcef7e213/cd6272d8-8c4e-425d-948a-09ddcef7e213

Carvalho, F. (2012). O Serviço Social e a Interdisciplinaridade. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária, 18(1). http://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/viewFile/3915/2392

Casa-Nova, M. J. (2008). Família, etnicidad, trabajo y educación. Estudio etnográfico sobre los modos de vida de una comunidad gitana del Norte de Portugal. (Tese de Doutoramento). Departamento de Antropologia Social, Universidad de Granada, Espanha.

Charlot, B. (2002). Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspetiva, 20(Especial, Jul/Dez), 17-34.

Constable, R. (2008). The Role of the School Social Worker. In C. Massat, M. Kelly & R. Constable (Coords.), School Social Work, Practice, Policy and Research (pp. 3-29). Oxford University Press.

Cortesão, L., Stoer, S., Casa-Nova, M. J., & Trindade, R. ( (2005). Escola e Comunidade Cigana: Representações Recíprocas. ACIME.

Diogo, E., & Valduga, T. (2021). O/a assistente social na educação: implicações para uma escola inclusiva. Aprender, 41(maio), 49-63.

Dubet, F. (2003). A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, 9, 29-45.

Dupper, D. (2002). School Social Work: Skills and interventions for effective practice. Wiley.

Felício, L. (2007). O Programa Integrado de Educação e Formação (PIEF): um contributo para a (re)integração de jovens no sistema educativo: estudo de caso. (Dissertação de Mestrado). Universidade Aberta, Lisboa, Portugal

Franklin, C., Kim, J. S., & Tripodi, S. J. (2009). A Meta-analysis of Published School Social Work Practice Studies 1980-2007. Research of Social Work Practice, 19(6), 667-677.

Frey, A. J., Raines, J. C., Sabatino, C. A., Alvarez, M., Lindsey, B., McInerney, A., & Streeck, F. (2013). The national school social work practice model. In L. Villarreal Sosa, T. Cox & M. Alvarez, School Social Work. National Perspectives on Practice in Schools (pp. 131-134). Oxford University Press.

Kelly, M. S., Berzin, S. C., Frey, A., Alvarez, M., Shaffer, G., & O’Brien, K. (2010). The State of School Social Work: Findings from the National School Social Work Survey. Springer Science Business Media, LLC.

Kelly, M. S., Thompson, A.M., Frey, A., Klemp. H., Alvarez, M., & Berzin, S. C. (2015). The State of School Social Work: Revisited. School Mental Health, 7, 174-183. https://doi.org/10.1007/s12310-015-9149-9

Lemos, V. (2013). Políticas públicas de Educação. Equidade e sucesso escolar. Sociologia, Problemas e Práticas, 73, 151-169. https://doi.org/10.7458/SPP2013732812

Marques, J. (2012). O Programa Integrado de Educação e Formação (PIEF): um campo de intervenção das Ciências da Educação? UP-FPCE.

Massat, C. R., Constable, R., McDonald, S., & Flynn, J. P. (2008). School Social Work: Practice, Policy and Research. Lyceum Books, Inc.

Ministério da Educação / Ministério da Segurança Social e do Trabalho. (2003). Despacho conjunto Nº 223—26 de setembro. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EPIPSE/despacho_conjunton_948-2003.pdf

Nogueira, C., & Nogueira, M. (2002). A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: Limites e Contribuições. Educação & Sociedade, 78, 15-36.

Pereira, G., & Pereira, L. (2015). Trabalho Social: uma emergência na escola. Praxis Educare, 2, 13-20. http://www.aptses.pt/wp-content/uploads/2019/12/PRAXIS-EDUCARE-n.%C2%BA-2-2015.pdf

Perrenoud, P. (2002). Programas escolares orientados para as competências. O que fazer da ambiguidade? Pátio. Revista Pedagógica, 23(setembro-outubro), 8-11.

Roldão, M. C. (2008). Ensinar em Turmas PIEF. Metodologias, recursos e modos de organizar o trabalho. Documento de Apoio e Formação. Proposta de material de formação a disponibilizar a todas as equipas PIEF. Universidade de Évora. https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/14952/5/Ap%C3%AAndice%204%20-%20curriculo%20pief.pdf

Seabra, T. (2012). Desigualdades de desempenho escolar: etnicidade, género e condição social em escolas básicas da AML. Sociologia: Imigração, Diversidade e Convivência Cultural, 185-21.

Vieira, R., & Vieira, A. (2010b). A Escola e a Educação Social: narrativas (auto)biográficas sobre mediação sociopedagógica. IV CIPA Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica. Espaço (auto)biográfico: artes de viver, conhecer e formar. http://www.ivcipa.fe.usp.br

Vieira, R., & Vieira, A., (2017). Construindo pontes e travessias: das mediações sociais à mediação intercultural. Mediações, 5(1), 44-53. https://doi.org/10.60546/mo.v5i1.150

Published

2023-06-30