Opinions and Perceptions of Teachers on Bullying

Some Results of a Qualitative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.18223

Keywords:

bullying, perception, teachers, school

Abstract

Current literature considers it relevant to give attention to teachers' opinions and perceptions about bullying, since teachers interact daily with students and are often responsible for identifying and responding to bullying. This time, the primary objective of the study was to know the teachers' perception of the occurrence of bullying.
In order to carry out the present investigation, the semi-structured interview was used as a data collection technique. The first part was used to collect personal information about the ten teachers who participated in the study, and a second part was composed of ten open-ended questions.
The main results point to the need for better teacher training on bullying, as well as the need for greater dissemination of the theme in order to alert schools to the consequences of these practices, particularly the development of prevention and intervention.

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Author Biographies

Pedro Cunha, Universidade Fernando Pessoa, Portugal

Psicólogo e Sociólogo. Professor Associado com Agregação na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Fernando Pessoa. Prof. Convidado na Porto Business School da Universidade do Porto. Doutor em Psicologia pela Universidade de Santiago de Compostela.
Os seus interesses de investigação direcionam-se para as áreas de gestão de conflitos, paz, negociação e mediação em diferentes contextos. Autor de Conflito e Negociação e Coautor de Manual de Gestão Construtiva de Conflitos, Gestão de Conflitos na Escola e Processos de Grupo: Um Manual para Estudantes e Profissionais. Tem várias publicações nacionais e internacionais, sendo revisor em revistas com fator de impacto.

Sandra Pires, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Mestre em Psicologia - Especialização em Psicologia da Educação. Experiência Profissional como Psicóloga em Contexto Escolar.

Ana Paula Monteiro, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Professora Auxiliar na Escola de Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Doutorada em Psicologia Social pela Universidade de Santiago de Compostela. Desenvolve investigação no campo da gestão de conflitos, negociação e mediação em diferentes contextos, sendo a sua principal área de investigação. Outras áreas de interesse são a psicossociologia do rumor e a psicologia dos comportamentos online. Coautora das obras Gestão de Conflitos na Escola e Processos de Grupo: Um Manual para Estudantes e Profissionais. Tem várias publicações nacionais e internacionais, sendo revisora em revistas com fator de impacto.

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Published

2019-10-31