Professional Development of Teachers Guiding Studies in Mathematical Education by Collaborative Training

Authors

  • Neura Maria De Rossi Giusti Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Curso de Matemática, Campus Canoas, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Brazil https://orcid.org/0000-0003-2621-0877
  • Jutta Cornelia Reuwsaat Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Curso de Pedagogia, Campus Canoas, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Brazil https://orcid.org/0000-0001-5110-1571

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.20933

Keywords:

mathematical education, professional development, collaborative education, elementary school

Abstract

The article aims to show how elementary school teachers build their professional development in collaborative in-service education as study advisors. A qualitative investigation was performed based on the dynamics investigation-action-formation. The analysis of the findings was based on Clarke and Hollingsworth's professional development model, categorising the teachers' changes in the personal, practical, external and consequence-related domains. The study advisors were the protagonists of their professional development, as they mobilised part of their own knowledge that, explicitly and implicitly, generated changes in themselves and in the other teachers. Participants were mobilised, during the training, for the perspective of transformation. If the transformation extends to future educational practices, it is because the changes have been profound.

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Author Biographies

Neura Maria De Rossi Giusti, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Curso de Matemática, Campus Canoas, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Brazil

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Letras e Educação de Vacaria (Brasil). Licenciada em Matemática pela Universidade do Planalto Catarinense (Brasil). Realizou Mestrado e Doutorado na Universidade Luterana do Brasil. Foi professora da Educação Básica na rede pública de ensino. Atualmente, professora tutora do curso de Matemática na Universidade Pitágoras (Polo Vacaria – Brasil). Pesquisadora da formação de professores em Educação Matemática e de aprendizagem social.

Jutta Cornelia Reuwsaat, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Curso de Pedagogia, Campus Canoas, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Brazil

Licenciada em Pedagogia e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil). Realizou Pós-Doutorado na Universidade de Utrecht (Países Baixos). Foi professora da Educação Básica e na Universidade Luterana do Brasil. Pesquisadora da formação de professores, especialmente com enfoque em Educação Matemática e Educação em Ciências; publicou vários artigos e capítulos de livros sobre o tema.

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Published

2021-06-30