Interactions Between a School Teacher and a University Lecturer in a Shared Teaching Experience in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21357

Keywords:

teacher education, shared teaching, pre-service mathematics teacher education, interaction between teachers

Abstract

In this paper we analyze the dynamics of interaction between a school teacher and a university lecturer, teaching together a module in the Pre-service Mathematics Teachers Undergraduate Program at Federal University of Rio de Janeiro, in a shared teaching format. The experience was developed as part of a research project entitled Shared Teaching Practices. In particular, we aim to identify possible conflicts and / or consonances in this dynamic. The results indicate that, despite the recognition of obstacles in its implementation, the shared teaching format has revealed potentialities for pre-service mathematics teachers’ education, contemplating an interactive dynamic of knowledge of different natures and driving shifts in the centrality of knowledge in a single teacher. The interaction between the teachers’ particular forms of contribution, with the authority of each one being enacted at specific moments, produced a result that is greater than the juxtaposition of the contributions each teacher could separately put forward.

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Author Biographies

Lucas Melo, Departamento de Matemática, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Paracambi, Brazil

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), mestre e doutor em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, campus Paracambi (IFRJ-CPAR), onde leciona disciplinas nos cursos superiores de Licenciatura em Matemática e Bacharelado em Engenharia Mecânica, além da disciplina Matemática nos cursos de nível médio-técnico na Educação Básica. Integrante do grupo de pesquisas Laboratório de Práticas Matemáticas do Ensino (LaPraME), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PEMAT-UFRJ).

Victor Giraldo, Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil

Mestre em Matemática e Doutor em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com estágio doutoral no Institute of Education da University of Warwick. Atua em pesquisa em Educação, com ênfase em formação de professores, currículo e decolonialidade. É membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação e da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. É Professor Associado da UFRJ, onde leciona no curso de Licenciatura em Matemática, nos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Matemática e em Educação, e coordena o Laboratório de Práticas Matemáticas do Ensino (LaPraME).

Rodrigo Rosistolato, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil

Antropólogo brasileiro especializado em educação. Doutor em Ciências Humanas (antropologia), professor do Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE e do Departamento de Fundamentos da Educação, da Faculdade de Educação da UFRJ. Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq. Integra a equipe do LaPOpE (Laboratório de Pesquisa em Oportunidades Educacionais). Associado efetivo da ABA (Associação Brasileira de Antropologia), da SBS (Sociedade Brasileira de Sociologia), da REIPPE (Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais) e da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Editor de seção da revista Estudos em Avaliação Educacional, da Fundação Carlos Chagas.

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Published

2021-06-30