Oficina Pedagógica sobre Educação em Direitos Humanos

Espaço para Ouvir e ser Ouvido

Authors

  • Ana Tereza Ramos de Jesus Ferreira Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e Universidade de Brasília
  • Mária Jéssica Rocha Lago Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e Universidade de São Paulo
  • Fabrícia Teixeira Borges Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.31423

Abstract

Emergency Remote Learning (ERE) became a reality for most students in the Federal District (DF) of Brazil and lasted until the end of the first semester of 2021, when the gradual return to face-to-face teaching and learning began in DF, which in our evaluation had a significant impact on classroom relations and learning mediation. Added to this, we realize that coexistence based on respect and solidarity has been something increasingly challenging in our society, because the collective interests have been gradually replaced by individualistic standards, being aggravated after the isolation period due to the pandemic caused by the Coronavirus. This article aims to narrate, through an experience report, pedagogical workshops anchored in Education in and for Human Rights, as well as in the construction of a culture of peace. The workshops were held at a public school of the Final Years of Elementary Education of the Secretariat of Education of the Federal District during the first semester of 2022 and were conducted by the Educational Guidance Service and the Learning Support Specialized Team in order to promote at school a favorable space for the convergence of singularities, with respect, without violence and intolerance (whether racial, gender, religious or of any other kind), in response to the request of teachers faced with the difficulty of resolving the various conflicts in the classroom. The work showed the need to establish dialogic channels between teachers and students, maintaining spaces for listening to the students and using contextualized strategies and activities.

Author Biographies

Ana Tereza Ramos de Jesus Ferreira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e Universidade de Brasília

Doutoranda em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2013). Professora de educação básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Integrante do grupo de pesquisa Laboratório de Novas Epistemologias e Desenvolvimento Humano - LabNEDH e Dzeta Investigações em Educação Matemática - DIEM.

Mária Jéssica Rocha Lago, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e Universidade de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Brasília - UnB (2012). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade de Brasília - UnB (2015). Especialização em andamento em Problemas do desenvolvimento na infância e adolescência - Centro Lydia Coriat (2016). Mestrado em Educação, eixo de Subjetividade e Complexidade na Abordagem Psicanalítica, pela Universidade de Brasília - UnB (2017),  estudante de doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Tem experiência nas áreas de Educação, com ênfase em Psicanálise, atuando principalmente nos seguintes temas: autismo, psicose infantil, educação inclusiva; escolarização de crianças com TEA; e na área de Educação Superior, com ênfase nos programas de acesso ao ensino superior.

Fabrícia Teixeira Borges, Universidade de Brasília

Pós-doutora pela Universidade Autônoma de Madrid (UAM) e Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília, Mestre em Psicologia pela Universidade e Professora da Universidade de Brasília no departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento (PED) do Instituto de Psicologia (IP). 

Published

2023-08-23

How to Cite

Ramos de Jesus Ferreira, A. T., Rocha Lago, M. J., & Teixeira Borges, F. (2023). Oficina Pedagógica sobre Educação em Direitos Humanos: Espaço para Ouvir e ser Ouvido. Interacções, 19(64), 1–24. https://doi.org/10.25755/int.31423

Issue

Section

Número 64 - Recomposição das Aprendizagens & Renovação de Práticas Metodológicas