Validation study of the scale Child’s satisfaction with the diabetes nursing consultation
Keywords:
Patient satisfaction, Education nursing, Diabetes mellitus, Validation of testsAbstract
Introduction: The implementation of quality in hospitals has stimulated the evaluation of user satisfaction, so the use of validated instruments is of extreme importance.
Objective: To validate the scale “Child’s satisfaction with the diabetes nursing consultation”.
Methods: Quantitative, cross-sectional and analytical study conducted in a non-probability sample of 135 children, average age of 13.45 years (SD= 2.83), who attend the diabetes consultation in 6portuguese public hospitals. An adapted version of the Users’ Satisfaction Scale with the Diabetes Nursing Consultation (Chaves et al., 2012) was used and it has made its psychometric study of scale.
Results: The final factorial study presented 13 items distributed by 3 factors (Initial assessment, guidelines and relationship/ communication) that explain 49.95% of the total variance. The global adjustment indices were configured as good. The scale showed reliability of construct appropriate with composite reliability above 0.70 and reasonable convergent validity (approximately 0.50). The global Cronbach’s alpha coefficient proved good (α= 0.847).
Conclusions: The results of the psychometric study let us consider this scale as an appropriate tool to use in studies in this context.
Downloads
References
Aparício, G., Cunha, M., Duarte, J., & Pereira, A. (2012). Conhecimento dos pais sobre alimentação: Construção e validação de um questionário de alimentação infantil. Referência, 3(6), 55-68.
Chaves, C., Duarte, J., Mateus, T., Castro, C., Marques, C., Costa, C., … Santos, V. (2012). Satisfação dos utentes da unidade de saúde de Tondela. Millenium, 43, 47-77.
Correia, C. S. (2007). Adesão e gestão do regime terapêutico em diabéticos tipo 2: O papel do suporte social e da satisfação com os cuidados de enfermagem (Dissertação de mestrado, Universidade Aberta). Acedido em http://repositorioaberto. uab.pt/handle/10400.2/707
Costa, M. L. G. V. da (2011). Mais saber, melhor enfermagem: A repercussão da formação na qualidade de cuidados (Dissertação
de mestrado, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa). Acedido em: http://recil.ulusofona.pt/bitstream/handle/10437/1576/Tese%20Doutoramento%20-%20Mais%20Saber,%20Melhor%20Enfermagem.
pdf?sequence=1
Covinhas, A. L. S. (2007). Representações parentais, adesão e controlo metabólico de crianças com diabetes Tipo 1 (Dissertação de mestrado, Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa). Acedido em http://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/462
Freitas, F. V., & Sabóia, V. M. (2007). Vivências de adolescentes diabéticos e contribuições da prática educativa da enfermeira. Revista de Enfermagem UERJ, 15(4), 569-573. Acedido em http://www.facenf.uerj.br/v15n4/v15n4a15.pdf
Marôco, J. (2014). Análise estatística com utilização do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo Lda.
Observatório Nacional de Diabetes. (2013). Factos e números da diabetes do Observatório Nacional: 2013. Acedido em http://www.stopdiabetes.pt/pt/noticias/noticia/1
Ordem dos Enfermeiros. (2011). Regulamento dos padrões de qualidade dos cuidados especializados em enfermagem de saúde da criança e do jovem. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros. Acedido em http://www.ordemenfermeiros.pt/colegios/documents/pqceesaudecriancajovem.pdf
Pereira, J. A. P. M. A. (2012). Avaliação da qualidade de vida em crianças e jovens com diabetes mellitus tipo 1 e conhecimentos sobre a doença (Dissertação de mestrado, Universidade de Coimbra). Acedido em https://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/22017
Pestana, M. H., & Gageiro, J. N. (2014). Análise categórica, árvores de decisão e análise de conteúdo em ciências sociais e da saúde com o SPSS. Lisboa: Edições Lidel.
Portugal, Direção Geral da Saúde. (2012). Programa nacional para a diabetes e programa nacional de saúde escolar: Orientações. Lisboa: DGS. Acedido em https://www.dgs.pt/ms/7/pagina.aspx?codigoms=5519&back=1&codigono=0005AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Zanetti, M. L., Otero, L. M., Biaggi, M. V., Santos, M. A., Péres, D. S., & Guimarães, F. P. M. (2007). Satisfação do paciente diabético em seguimento em um programa de educação em diabetes. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 15(4). Acedido em http://www.scielo.br/pdf/rlae/v15n4/pt_v15n4a10.pdf
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit proposals for this journal agree to the following terms:
a) Articles are published under the Licença Creative Commons (CC BY 4.0), in full open-access, without any cost or fees of any kind to the author or the reader;
b) The authors retain copyright and grant the journal right of first publication, allowing the free sharing of work, provided it is correctly attributed the authorship and initial publication in this journal;
c) The authors are permitted to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, post it to an institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal;
d) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their website) as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation of published work
Documents required for submission
Article template (Editable format)