Health of immigrant families: pedagogical strategies in nursing training

Authors

  • Alcinda Reis IPSantarém, ESSS, UI-IPS, UMIS - Santarém, Portugal
  • Ana Spínola IPSantarém, ESSS, UI-IPS, UMIS - Santarém, Portugal

Keywords:

Emigrants and immigrants, Cultural competency, Teaching methods, Health promotion, Nursing students

Abstract

Introduction: Clinical practice of nurses with immigrant families presents difficulties in promoting their health. This statement gave support to teaching strategies in nursing education context – promoting the construction of cultural competencies. In the research developed, elements were identified as facilitators of communication and initial assessment of families, promoting adhesion and continuity in care.

Objective: To analyse the construction of cultural competencies in 1st cycle students, sustained by scientific evidence, starting from stimulus situations in classroom – narratives of immigrant families.

Methods: Qualitative and ethnographic study; data collection techniques: narratives, participant observation, focus groups and interviews. Mobilization of the case study analysis in classroom context, framed by narratives produced by nurses – stimulus situations. Use of the instrument for evaluation of immigrant family/person, suggested by Campinha-Bacote (2011) – LEARN (Listen, Explain, Acknowledge, Recommend, Negociate). Results: Knowledge emerges in the intervention with families – values, customs, beliefs and practices of health, for decision making and problem solving.

Conclusions: The strategy proved to be a facilitator of cultural competences in students by providing guidelines objectives to be achieved in theoretical teaching and clinical teaching mobilization, regarding health promotion with immigrant families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, W. (2011). Transições e contextos multiculturais (2ª ed.).Coimbra, Portugal: Formasau.

Amendoeira, J., Godinho, C., Reis, A., Pinto, R., Silva, M., & Santos, J. (2013). Simulação na educação em enfermagem: Conceitos em transição. Revista da UIIPS, 1(4), 212-228. Acedido em http://www.ipsantarem.pt/wp-content/uploads/2013/07/Revista-da-UIIPS_N4_Vol1_2013_ISSN-2182-9608.pdf

Bogdan, R., & Biklen, S. (2010). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora.

Campinha-Bacote, J. (2002). The process of cultural competence in the delivery of healthcare services: A model of care. Journal of Transcultural Nursing, 13(3), 181-184. doi:10.1177/10459602013003003

Campinha-Bacote, J. (2011). Delivering patient-centered care in the midst of a cultural conflict: The role of cultural competence. The Online Journal of Issues in Nursing, 16(2), 1-8. doi:10.3912/OJIN.Vol16No02Man05

Costa, A. (2008). Aprender a cuidar: Consonâncias e dissonâncias de um binómio desafiante. In L.M. Gomes (Ed.), Enfermagem e úlceras de pressão: Da reflexão sobre a disciplina às evidências nos cuidados (pp. 81-102). Islas Canarias, Espanha: ICE.

Declaração de Helsínquia da Associação Médica Mundial: Princípios éticos para a investigação médica em seres humanos. (2008). Acedido em http://portal.arsnorte.min saude.pt/portal/page/portal/ARSNorte/Comiss%C3%A3o%20de%20%C3%89tica/Ficheiros/Declarcao_Helsinquia_2008.pdf

Degazon, C.E. (2011). Diversidade cultural na comunidade. In M. Stanhope, & J. Lancaster (Eds.), Enfermagem de saúde pública: Cuidados de saúde na comunidade centrados na população (7ªed., pp. 148-172). Loures, Portugal: Lusociência.

Durand, C., & Blais, A. (2003). A medida. In B. Gauthier (Ed.), Investigação social: Da problemática à colheita de dados (3ª ed., pp.175-200). Loures, Portugal: Lusociência.

Durieux-Paillard, S. (2011). Differences in language, religious beliefs and culture: The need for culturally responsive health services. In B. Rechel, P. Mladovsky, W. Devillé, B. Rijks, R. Petrova-Benedict, & M. McKee (Eds), Migration and health in the European Union (pp. 203-212). Berkshire, USA: McGraw Hill. Acedido em http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/161560/e96458.pdf

Flick, U. (2005). Métodos qualitativos na investigação científica. Lisboa, Portugal: Monitor.

Geoffrion, P. (2003). O grupo de discussão. In B. Gauthier (Ed.). Investigação social: Da problemática à colheita de dados (3ª ed., pp. 319-344). Loures, Portugal: Lusociência.

Ingleby, D. (2011). Good practice in health provision for migrants. In B. Rechel, P. Mladovsky, W. Devillé, B. Rijks, R. PetrovaBenedict, & M. McKee (Eds), Migration and health in the European Union (pp. 227-241). Berkshire, USA: McGraw Hill. Acedido em http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/161560/e96458.pdf

Leininger, M. (2001). A mini journey into transcultural nursing with its founder. Nebraska Nurse, 34(2), 16-17.

Machado, M. C., Pereira, F., & Machaqueiro, S. (2010). Approaches to migrant health in Portugal. Eurohealth, 16(1), 30-31. Acedido em http://www.lse.ac.uk/LSEHealthAndSocialCare/pdf/eurohealth/VOL16No1/Machado.pdf

Madeira, A.C.S. (2015). O estudante de enfermagem no processo de cuidados em ensino clínico. Sarbrucken: Novas Edições Acadêmicas.

Reis, A. (2015), Da multiculturalidade em cuidados às competências nos enfermeiros: A prática clinica dos enfermeiros em CSP. Saarbrucken: Novas Edições Acadêmicas.

Portugal, Serviço de Estrangeiros e Fronteiras. (2012). Relatório de imigração, fronteiras e asilo: 2011. Oeiras, Portugal: SEF. Acedido em http://sefstat.sef.pt/Docs/Rifa_2011.pdf

Spradley, J. P. (1980). Participant observation. New York, USA: Holt, Rinehart and Winston.

Stake, R. E. (2012). A arte da investigação com estudos de caso (3ª ed.). Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian.

Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2013). Investigação qualitativa em enfermagem: Avançando o imperativo humanista (5ª ed). Loures, Portugal: Lusociência.

Vega, A. (2010). Soignants soignés: Pour une approche anthropologique des soins infirmiers. Bruxelles, Belgique: De Boeck.

How to Cite

Reis, A., & Spínola, A. (2016). Health of immigrant families: pedagogical strategies in nursing training. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, (1), 63–69. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/13915

Issue

Section

Life and Healthcare Sciences