Let's talk! Clinical research project of therapeutic occupation activities on conversation and social interaction

Authors

  • Carlos Melo-Dias Escola Superior de Enfermagem de Coimbra (ESEnfC); Investigador responsável do Projeto PBE-MENTAL (Prática Baseada na Evidência em Enfermagem de Saúde Mental e Psiquiátrica) na UICISA-E (Unidade de Investigação em Ciências da Saúde-Enfermagem); Centre for Evidence Based Practice: A JBI Collaborating Centre, Portugal
  • Cândida Canotilho Centro Hospitalar Universitário de Coimbra – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T), Coimbra, Portugal.
  • Delfim Sousa Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal
  • Glória Pereira Centro Hospitalar Universitário de Coimbra – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T), Coimbra, Portugal
  • Joaquim Ferreira Enfermeira/o Especialista ESMP, CHUC – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T),
  • Jorge Façanha Centro Hospitalar Universitário de Coimbra – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T), Coimbra, Portugal.
  • Amorim Rosa Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal
  • Alberto Pinto Enfermeiro Especialista ESMP, Professor Adjunto na Escola Superior de Enfermagem de Coimbra (ESEnfC),
  • Ana Carvalho Centro Hospitalar Universitário de Coimbra – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T), Coimbra, Portugal.
  • Joaquim Rodrigues Centro Hospitalar Universitário de Coimbra – Unidade de Reabilitação do CRI de Psiquiatria e Unidade de Cuidados Avançados de Esquizofrenia Resistente ao Tratamento (UCAERe-T), Coimbra, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0210.04.00239

Keywords:

Nursing, Conversation, Therapeutic Occupation Activities, Personal and Social Functioning, Rehabilitation

Abstract

Introduction: Impairments in thought processes, perception, interaction skills, and social functioning are common in individuals with schizophrenia. The Therapeutic Occupation Activities (TOA) promote, prevent, empower, and recover their social skills and appropriate verbal and nonverbal behaviors. This study reviews the evidence on the relevance, effectiveness, and benefits of this learning and training.

Development: A single-case experimental study was conducted with individuals with schizophrenia admitted to the Rehabilitation Unit (UCAERe-T), with the purpose of assessing the effectiveness of the structured TOA program of Conversation and Social Interaction for learning and training communication/conversation skills with individuals with schizophrenia.

Conclusion: This continuous improvement project, in both areas related to clinical research and outreach partnership services, intends to improve several clinical outcomes, namely personal and social functioning, social involvement, social interaction skills, personal well-being, interpersonal behavior, mood equilibrium, motivation, self-esteem, and personal autonomy, as well as achieve production indicators.

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Published

2019-09-30

How to Cite

Melo-Dias, C., Canotilho, C., Sousa, D., Pereira, G., Ferreira, J., Façanha, J., Rosa, A., Pinto, A., Carvalho, A., & Rodrigues, J. (2019). Let’s talk! Clinical research project of therapeutic occupation activities on conversation and social interaction. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(10), 39–52. https://doi.org/10.29352/mill0210.04.00239

Issue

Section

Life and Healthcare Sciences