Assessement tests in the 5th year of schooling

perceptions of students and teachers of portuguese and history and geography of Portugal

Authors

  • Marlene Magalhães Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação, Viseu, Portugal
  • João Rocha Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação, CI&DEI, Viseu, Portugal https://orcid.org/0000-0002-0454-5038
  • Henrique Ramalho Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação, CI&DEI, Viseu, Portugal https://orcid.org/0000-0002-5512-1278

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill029e.23740

Keywords:

2nd cycle of basic education, evidence of measurement, 2nd ceb teachers, 5th and 6th year students

Abstract

Introduction: The external evaluation of learning in basic and secondary education comprises the assessment tests (Normative Order Number 3-A / 2019, of 26 February). These tests have the main function of regulating and measuring students' learning and enhancing the internal evaluation carried out in schools.

Objectives: Know the perceptions of students and teachers about the realization of assessment tests, in the 5th year of schooling; Verify the relevance, effects and impact attributed to the performance of the measurement tests and their results; Understand how benchmarking tests can improve the quality of the education system; Analyse whether the results of the assessment tests are considered necessary to rethink the work performed by the teachers.

Methods: A mixed, descriptive, interpretive and comprehensive methodology was used, using the questionnaire and interview. Two classes of 20 students attending the 5th and 6th grades and 4 teachers from the 2nd Cycle of Basic Education (2nd CEB) participated in the study.

Results: The teachers of the 2nd CEB are not in favour of carrying out the assessment tests, nor do they find great benefits in them. Students do not understand the purpose of the instrument for measuring results, resembling it as an evaluation test with a greater number of evaluated contents and without any weight in the final classification.

Conclusion: The study participants have an unfavourable opinion in relation to the instrument for regulating and measuring the learning of students in the 5th year of schooling and enhancing the internal evaluation carried out by schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A., Esteves, A., Carvalho, F., Monteiro, L., Queirós, M., Martins, L., Brízido, P., Neves, P. & Rodrigues, S. (2018). Entrevista Ministro da Educação. Visão Júnior, (168), 8-9.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (35.ª reimp. da 1.ª ed.). S. Paulo: Edições 70.

Carmo, H., & Ferreira, M. (1998). Metodologia da Metodologia da Investigação. Guia para Investigação. Guia para Auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta.

Despacho normativo n.º 1-F/2016, de 5 de abril. Regime de avaliação e certificação das aprendizagens desenvolvidas pelos alunos do ensino básico e medidas de promoção do sucesso educativo

Decreto de Lei n.º 17/2016, de 4 de abril. Princípios orientadores da avaliação das aprendizagens nos ensinos básico e secundário.

Despacho Normativo n.º 3-A/2019, 26 de fevereiro- Regulamento das provas de avaliação externa e das provas de equivalência a frequência dos ensino básico e secundário.

Dias, M. (1999). Avaliação da aprendizagem. Que significado lhe atribuem os docentes das tecnologias da saúde? Lisboa: Escola Superior de Educação Almeida Garrett.

Fernandes, D. (2007). A avaliação das aprendizagens no Sistema Educativo Português. Lisboa: Universidade de Lisboa.

Ferro, N., & Roldão, M. (2015). O que é avaliar? Reconstrução de práticas e conceções de avaliação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas.

Fiorese, R. (2003). Metodologia da pesquisa: como planejar, executar e escrever um trabalho científico. João Pessoa: EDU.

Guinote, P. (2019, 10 de junho). A aferição inútil. Jornal Público. Disponível em: https://www.publico.pt/2019/06/10/sociedade/opiniao/afericao-inutil-1875792.

Giugni, G. (1986). A qualificação de um atleta profissional. Torino: Scuola Viva.

Gronlund, N., & Linn, R. (1990). Measurement and evaluation in teaching. New York: Macmillan Publishing Company.

Hill, M., & Hill, A. (2009). Investigação por questionário. Lisboa: Edições Sílabo.

Instituto de Avaliação Educativa (IAVE) (2017). Resultados Nacionais das Provas de Aferição, 2017. ME: Lisboa.

Instituto de Avaliação Educativa (IAVE) (2018). Resultados Nacionais das Provas de Aferição. ME: Lisboa.

Ketele, J. M., & Roegiers, X. (1999). Metodologia da recolha de dados: Fundamentos dos métodos de observações, de questionários, de entrevistas e de estudo de documentos. Lisboa: Instituto Piaget.

Kotowicz, A. (2018). Provas de aferição. Onde falham os alunos? Quando é preciso raciocinar. Observador. Disponível em: https://observador.pt/especiais/provas-de-afericao-onde-falhamos-alunos-quando-e-preciso-raciocinar/.

Kraemer, M. (2006). Avaliação da aprendizagem como construção do saber. Buenos Aires: Universidade Nacional de Mar del Plata.

Lafond, M. A. (1998). A avaliação dos estabelecimentos de ensino: novas práticas, novos desafios para as escolas e para a administração. In M. A. Lafond, E. M. Ortega, G. Marieau, Y. Shovsgaard, J. Formosinho, & J. Machado, Autonomia, gestão e avaliação das escolas (pp. 9-24). Porto: ASA.

Lincoln, Y., Lynham, S., & Guba, E. (2011). Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences, Revisited. In N. K. Dezin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of qualitative research (pp.97-128). London: Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

Machado, J. (2001). Escola e avaliação interna. In J. Machado, Formação e avaliação institucional (pp. 53-65). Braga: Centro de Formação de Associação de Escolas Braga/sul.

Ministério da Educação (2004). Provas de aferição do Ensino Básico - 4.º ano, 6.º ano e 9.º anos - língua portuguesa e matemática: relatório nacional. Lisboa: Direção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular.

Rocha, J. (2016). Prática de Ensino Supervisionada: Que Possibilidades de Desenvolvimento Profissional na Formação Inicial?. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Santos, J., Erdmann, A., Meirelles, B., Lanzoni, G., Cunha, V. & Ross, R. (2017). Integração entre dados quantitativos e qualitativos em uma pesquisa de métodos mistos. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2021-11-30

How to Cite

Magalhães, M., Rocha, J., & Ramalho, H. (2021). Assessement tests in the 5th year of schooling: perceptions of students and teachers of portuguese and history and geography of Portugal . Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(9e), 271–279. https://doi.org/10.29352/mill029e.23740

Issue

Section

Education and Social Development Sciences