Digital inequalities among public university students in Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0218e.41296

Keywords:

student; higher education; internet; digital device; inequality

Abstract

Introduction: Considering the growing use of digital technologies in education, ensuring access to this resource has become essential. This article focuses on the effort to align with the sustainability principles of the UN 2030 Agenda, with regard to reducing inequalities.

Objective: The present study aims to measure the levels of inequality in access to digital technologies and the internet among public university students in Angola.

Methods: In this way, we seek to answer the following questions: 1) What are the levels of access to digital technologies and the internet among students? 2) Is the student's socioeconomic condition a factor in inequality of digital skills? 3) Are students from rural areas (geographic location) disadvantaged in accessing digital resources? This is an exploratory study and adopts a descriptive approach.

Results: The main results of the study reveal that most students have access to a mobile phone, which is also the main means of accessing the internet. On the other hand, socioeconomic conditions and geographic location have an impact on the ownership of and access to digital technologies and the internet.

Conclusion: The study data reveal that inequalities in access to digital technologies exist. On the other hand, socioeconomic conditions and geographical location have an influence on digital exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbante, C. J. S. (2021). Projetos de inclusão digital na educação em Angola: Avanços e recuos. Revista Brasileira de Estudos Africanos, 6(11), 259-275. https://doi.org/10.22456/2448-3923.104401

Barbante, C. J. S., & Oliveira, L. R. (2021). Educação online em tempos pandémicos: Condições TIC por parte dos alunos do Ensino Superior em Angola. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 11(1), 171-180. https://doi.org/10.25757/invep.v11i1.238

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Braga, W. dos S., & Duarte da Silva, B. (2017). Social x Digital: uma análise do uso das TIC no contexto escolar. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (13), 119–123. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2536

Comissão das Comunidades Europeias. (2007). Relatório conjunto sobre a inclusão social: Análise de acções nacionais para a inclusão social (2003-2005). Europa Eu. https://abrir.link/BcqUx

Coutinho, C. P. (2014). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: Teoria e prática (2ª ed). Edições Almedina.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. SAGE.

Ferreira, M. J., & Campos, P. (2009). O inquérito estatístico: Uma introdução à elaboração de questionários, amostragem, organização e apresentação dos resultados. Um mundo para conhecer os números. Instituto Nacional de Estatística. http://homepage.ufp.pt/cmanso/ALEA/publicacao_2009.pdf

Ghiglione, R., Matalon, B., Pires, C. L., & de Saint-Maurice, A. (1993). O inquérito: Teoria e prática. Celta Editora.

Gil, H. (2015). A inclusão digital como “passaporte” para uma mais adequada inclusão social dos cidadãos mais idosos. https://abrir.link/hwipy

Governo de Angola. (2024). Nova divisão político-Administrativa. https://governo.gov.ao/noticias/1991/governo/nova-divisao-politico-administrativa/vinte-e-duas-novas-administracoes-municipais-vao-ser-construidas-no-pais

Groshek, J. (2010). Encyclopedia of Science and Technology Communication. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781412959216.n81

Instituto Angolano das Comunicações. (2022). Estatística móvel celular. INACOM. https://www.inacom.gov.ao/ao/mercado/estatistica/movel-celular/

Instituto Nacional de Estatística. (2016). Resultados definitivos do recenseamento geral da população e da habitação de Angola 2014. https://abrir.link/iHVAs

Internet World Statistics. (2022). Africa 2022 population and internet users statistics. https://www.internetworldstats.com/stats1.htm

Jackins, T. (2025). Abordar a desigualdade digital na educação com acesso remoto. Slashtop. https://www.splashtop.com/pt/blog/addressing-digital-inequality-education#heading-1

Lopes, L. R. (2020). A inclusão digital tem de passar também pela Inclusão de género. Observador. https://observador.pt/opiniao/a-inclusao-digital-tem-de-passar-tambem-pela-inclusao-de-genero/

Lopes, S. (2024). Desigualdade digital tópicos para a superação e inclusão. Samilo. https://abrir.link/WfTfg

Ministério das Telecomunicações, Tecnologias de Informação e Comunicação Social. (2022). Angola Online. https://minttics.gov.ao/ao/projectos/#/

Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação. (2019). Anuário Estatístico do Ensino Superior 2018. Edições Ministério do Ensino Superior de Angola. https://www.ine.gov.ao/publicacoes/detalhes/MTUyODc%3D

Miranda, A. L. S., & Dias, K. L. (2021). Info quiz: um aplicativo ativo e inteligente para exercitar a resolução de problemas de informática básica. In A. J. Osório, M. J. Gomes, A. Ramos, & A. L. Valente (Eds.), Challenges 2021, desafios do digital: Livro de atas (1.a ed., pp. 23-32). Universidade do Minho.

Moreira, J. A., & Schlemmer, E. (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 20(26), 1-35. https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438

Neto, V. (2023). O presente e o futuro da Educação. Observatório. https://observador.pt/opiniao/o-presente-e-o-futuro-da-educacao/

Oliveira, N. R., Maia, M & Fernandes, F. (2021). Aprendizagem colaborativa em contexto pandémico: caso de estudo numa instituição de ensino superior privada. In A. J. Osório, M. J. Gomes, A. Ramos, & A. L. Valente (Eds.), Challenges 2021, desafios do digital: Livro de atas (pp. 23-32). Universidade do Minho.

ONU Angola. (2021). Os desafios do crescimento populacional em Angola. https://angola.un.org/pt/171711-directo-ao-ponto-os-desafios-do-crescimento-populacional-em-angola

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2022). Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. UNESCO e Fundação SM. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115

Organização das Nações Unidas. (2015). Objectivos de desenvolvimento sustentável. https://angola.un.org/pt/sdgs

Ponte, C. & Castro, T. S. (2021). Analisando desigualdades e competências digitais em tempos de pandemia. https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/52282660/EE2020_WEB_04275.pdf

Porfírio, F. (2022). “Desigualdade social"; Brasil Escola. https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/desigualdade-social.htm

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. (2022). Relatório de Desenvolvimento Humano 2021-22. PNUD. https://www.undp.org/pt/angola/publications/relatorio-do-desenvolvimento-humano-2021/2022

Ramos, M. P. (2014). Pesquisa social: Abordagem quantitativa com uso do SPSS. Escritos Editora.

Sales, B. S, Sales, T. B., & Cruz, A. L. (2021). Processos formativos online em contexto de pandemia: oportunidades para a construção dos sujeitos e o desenvolvimento do currículo. In A. J. Osório, M. J. Gomes, A. Ramos, & A. L. Valente (Eds.), Challenges 2021, desafios do digital: Livro de atas (pp. 691 - 706). Universidade do Minho.

Sampaio, M. (2023). Desigualdade digital. Observatório das Desigualdades. https://www.observatorio-das-desigualdades.com

União Internacional de Telecomunicações. (2023). Global Digital Regulatory Outlook 2023 https://www.itu.int/en/Pages/default.aspx

Vilaça, M. L. C., & Araújo, E. V. F. (2016). Sociedade Conectada: Tecnologia, Cidadania e Infloinclusão. https://abrir.link/mDRnk

Published

2025-09-08

How to Cite

Barbante, C., & Oliveira, L. (2025). Digital inequalities among public university students in Angola. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(18e), e41296. https://doi.org/10.29352/mill0218e.41296

Issue

Section

Education and Social Development Sciences