Information as support for peer supervision in nursing
DOI:
https://doi.org/10.29352/mill0201.08.00006Keywords:
clinical supervision, nursing care, health information, quality of health care, professional competenceAbstract
Introduction: Quality of care is currently a focus of attention for all health professionals including nurses. Evidence has shown that implementing a supervisory process between peers, promotes the development of professional skills, allowing nurses to provide an appropriate professional and critical-reflexive practice, which in turn, will have positive impact on the quality of nursing care. Resulting from the demographic, technological and scientific changes today information integrates the discourse of health professionals.
Development: It is a fact that information is an essential tool in guiding nursing care and it is important to find out what information will be the basis for nurses’ decision-making. This question also helps to identify of these professionals’ training needs, in order to enhance personal development and professional skills and consequently to improve the quality of nursing care. With this narrative review, we intend to reflect on the relevance of implementing a peer supervision process in nursing, as well as, the support that information provides to identify areas of knowledge that need to be addressed with a view to transforming practices.
Conclusions: It is worth noting that the dearth of literature available regarding evidence about the use of information, especially with respect to its support of peer CS in nursing is a limitation in implementing this article. This makes us believe that it is necessary to develop research that combines these two areas.
Downloads
References
Abreu, W. (2002). Supervisão clínica em enfermagem: Pensar as práticas, gerir a formação e promover a qualidade. Revista Sinais Vitais, 45 (11), p. 53-57
Abreu, W. (2007). Formação e aprendizagem em contexto clínico: Fundamentos, teorias e considerações didácticas. Coimbra: Formasau Abreu, W., Barroso, C., Segadães, M. F., & Teixeira, S. (2015). Promotion of self-care in clinical practice: Implications of clinical supervision in nursing. International Journal of Information and Education Technology, 5(1), 6-9: doi: 10.7763/IJIET.2015.V5.466
Alarcão, I. (1996). Formação reflexiva de professores: Estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, Lda.
Alarcão, I. & Canha, B. (2013). Supervisão e colaboração: Uma relação para o desenvolvimento. Porto: Porto Editora, Lda.
Brunero, S. & Stein-Parbury, J. (2008). The effectiveness of clinical supervision in nursing: An evidenced based literature review. Australian Journal of Advanced Nursing, 25 (3), p.86-94
Chilvers, R. & Ramsey, S. (2009). Implementing a clinical supervision programme for nurses in a hospice setting. International Journal of Palliative Nursing, 15(12), p. 615-619
Cunha, A. (2008). Supervisão das práticas clínicas: O caso particular da utilização dos sistemas de informação em enfermagem, (Dissertação de Mestrado), Universidade de Aveiro, Portugal
Cunha, A., Ferreira, J., & Rodrigues, M. (2010). Atitudes dos enfermeiros face ao sistema informatizado de informação em enfermagem. Revista de Enfermagem Referência, 3(1), 7-16
Cunha, G., Eiras, M., & Teixeira, N. (2011). Bioestatística e qualidade na saúde. Lisboa: Lidel
Direção Geral da Saúde (2012). Plano nacional de saúde 2012-2016. Índice Geral e Cadernos do PNS. Direção Geral da Saúde (DGS) Web site. Acedido Abril 25, 2015, Retirado em: WWW: http://pns.dgs.pt/
Fradique, M., & Mendes, L. (2013). Efeitos da liderança na melhoria da qualidade dos cuidados de enfermagem. Revista de Enfermagem Referência, 3(10), 45-53
Garrido, A. (2004). A supervisão clínica e a qualidade de vida dos enfermeiros. (Tese de Doutoramento), Universidade de Aveiro
Garrido, A., Simões, J., & Pires, R (2008). Supervisão clínica em enfermagem: Perspectivas práticas. Aveiro: Universidade de Aveiro, Portugal
Henriques, C., & Oliveira, N. (2011). Supervisão clínica: Que estratégias? Medwav, 11(5), 1-3
Lakeman, R., & Glasgow, C. (2009). Introducing peer-group clinical supervision: An action research project. International Journal of Mental Health Nursing, 18, 204–21
Lyth, G. M. (2000). Clinical supervision: A concept analysis. Journal of Advanced Nursing, 31(3), 722–729. doi: 10.1046/j.1365-2648.2000.01329.x
Jesus, É. H., & Sousa, P. F. (2011). Sistemas de informação e profissionais de saúde - Visão dos enfermeiros. In D. Pereira, & J. C. Nascimento, Sistemas de informação na saúde: Perspetivas e desafios em Portugal (p. 225-242). Lisboa: Edições Sílabo
Ordem dos Enfermeiros (2001). Padrões de qualidade dos cuidados de enfermagem: Enquadramento conceptual: Enunciados descritivos. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros. Retirado em: http://www.ordemenfermeiros.pt/publicacoes/Documents/divulgar%20%20padroes%20de%20qualidade%20dos%20cuidados.pdf
Ordem dos Enfermeiros (2009). Entrevista à Enf.ª Lucília Nunes, Presidente do Conselho de Enfermagem da OE. Revista da Ordem dos Enfermeiros: Modelo de Desenvolvimento Profissional: pela segurança dos cuidados, 32, 4-12
Pereira, F. (2009). Informação e qualidade: Do exercício profissional dos enfermeiros. Coimbra: Formasau
Pires, R., Morais, E., Santos, M. R., Koch, M. C., Sardo, M. D., Machado, P. P. (2004). Supervisão clínica de alunos de enfermagem. Revista Sinais Vitais, 54, 15-17
Rocha, A. C. (2014). Supervisão clínica em enfermagem para a segurança e qualidade dos cuidados: Perspetiva dos supervisionados. (Dissertação de Mestrado), Escola Superior de Enfermagem do Porto, Portugal
Serrano, M. T. P., Costa, A., & Costa, N. (2011). Cuidar da enfermagem: Como desenvolver a(s) competência(s). Revista de Enfermagem Referência, 3 (3), p. 15-23
Sloan, G. (1999). Understanding clinical supervision from a nursing perspective. British Journal of Nursing, 8, p. 524-528
Silva, R., Pires, R., & Vilela, C. (2011). Supervisão de estudantes de enfermagem em ensino clínico – Revisão sistemática da literatura. Revista de Enfermagem Referência, 3(3), 113-122
Teixeira, M. J., Soares, T., Ferreira, A., & Pinto, J. (2012). Os contributos dos sistemas de apoio à tomada de decisão para a prática de enfermagem. Journal of Health Informatics, 4(2), 59-63
Walley, P., & Gowland, B. (2004). Completing the circle: from PD to PDSA. International Journal of Health Care Quality Assurance, 17(6), 349-358. Doi: http://dx.doi.org/10.1108/09526860410557606
Walker, J. (2009). Examining the benefits of professional clinical supervision. Kai Tiaki Nursing New Zealand, 15(5), 12-14
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit proposals for this journal agree to the following terms:
a) Articles are published under the Licença Creative Commons (CC BY 4.0), in full open-access, without any cost or fees of any kind to the author or the reader;
b) The authors retain copyright and grant the journal right of first publication, allowing the free sharing of work, provided it is correctly attributed the authorship and initial publication in this journal;
c) The authors are permitted to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, post it to an institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal;
d) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their website) as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation of published work
Documents required for submission
Article template (Editable format)