A The professional insertion of a PIBID scholarship Student: The case of a math teacher
The professional insertion of a PIBID scholarship Student: The case of a math teacher
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.18006Keywords:
Professional insertion of teachers, Math teacher, Ethnographic case studyAbstract
The paper focuses on the professional insertion of a mathematics teacher that held the PIBID scholarship and nowadays works on the second level of Elementary School in a municipal public school in Rio de Janeiro, Brazil.
An ethnographic case study was performed, in a way that the teacher’s experiences, education and expectations were understood by means of in-depth interviews and participating observation. Theoretically, the paper dialogues with Cochran-Smith, Fiorentini and Marcelo Garcia. The results show that: there’s a tendency to the isolation by the beginning teacher; there’s a force of the area and an epistemological belief in transmissive teaching; the PIBID scholarship appears as a contribution in what refers to the knowledge of the professional context.
Downloads
References
André, M. (2018). Professores iniciantes: Egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-20.
Becker, H. S. (1997). Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo, Brasil: Hucitec.
Campelo, T. S., & Cruz, G. B. (2017). O PIBID e a aprendizagem da docência: A intervenção do professor-supervisor. Crítica Educativa, 3(2, n.º especial), 188-203.
Cochran-Smith, M. (2012). A tale of two teachers: Learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, 48(3), 108-122.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305.
Cruz, G. B. (2019a). Prática, pesquisa & formação docente: Narrativas do PIBID Pedagogia da UFRJ. Curitiba, Brasil: CRV.
Cruz, G. B. (2019b). Professores principiantes e sua visão acerca da formação: Aspectos didáticos-pedagógicos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 93-112.
Ferreira, A. C., & Moreira, P. C. (2013). O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema, 27(47), 981-1005.
Fiorentini, D., & Oliveira, A.T. (2013). O lugar das matemáticas na licenciatura em matemática: Que matemáticas e práticas formativas? Bolema, 27(47), 917-938.
Fiorentini, D., Passos, C. L. B., & Lima, R.C. R. (Orgs.). (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: Período 2001-2012. Campinas, SP, Brasil: FE/UNICAMP.
Fonseca, C. (1999). Quando cada caso não é um caso: Pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, 10, 58-78.
Gatti, B. (2010). A formação de professores no Brasil: Características e problemas. Educação & Sociedade, 31(113), 1355-1379.
Gatti, B. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: Pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, 25(57), 24-54.
Gatti, B. A. (2008). Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 57-70.
Geertz, C. (1989). A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, Brasil: LTC.
Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org.), Vidas de professores (2.ª ed., pp. 31-61). Porto, Portugal: Porto Editora.
Marcelo, C. (1999). Formação de professores: Para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora.
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: Passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22.
Marcelo, C. (2010). O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, 3(3), 11-49.
Marcelo, C. (2011). Políticas de inserción en la docencia: De eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. In Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (PREAL). Serie Documentos n. 52. Disponível em http://www.ub.edu/obipd/docs/politicas_de_insercion_a_la_docencia_del_eslabon_perdido_al_puente_para_el_desarrollo_profesional_docente_garcia_c_m.pdf (acesso em 24 junho, 2019).
Marcelo, C., & Vaillant, D. (2017). Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1224-1249.
Nono, M. A., & Mizukami, M. G. N. (2006). Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 87(217), 382-400.
Nóvoa, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional (4.ª ed.). Rio de Janeiro, Brasil: Vozes.
Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178.
Velho, G. (1994). Projeto e metaforfose: Antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar Ed.
Weber, F. (2007). Guia para a pesquisa de campo: Produzir e analisar dados etnográficos. Petrópolis, Brasil: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)