Inclusive curriculum management and teacher training in the 2nd Cycle of Basic Education in Portugal: Perceptions of coordinators of initial training courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.21952

Keywords:

Diversity, Teacher training, Curricular management, Inclusion

Abstract

This article focuses on a study on the perceptions of the coordinators of initial training courses for teachers of the 2nd Cycle of Basic Education (CEB), particularly on the way that the courses they coordinate prepare future teachers to work with students who show learning difficulties and need inclusive education measures. The question formulated – How do coordinators of initial training courses for 2nd CEB teachers perceive curricular and pedagogical differentiation in terms of working with students who need specific pedagogical support? – is part of a broader research project. In this text, the results of a qualitative empirical study are presented. The data were collected through an interview survey, carried out with coordinators (n=5) of Portuguese public higher education courses (four universities and a polytechnic institute). The results show that the coordinators identify a process of improvement in the initial training of teachers and in the specific area of curriculum management based on diversity, which involves students with learning difficulties or disabilities, so their conceptions are favourable to the relevance of the inclusion, anchored in a more comprehensive review of initial teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Inês, Agrupamento de Escolas 4 de Outubro

PhD student in Educational Sciences at the University of Minho (Portugal). The Public Proof of thesis presentation is scheduled for January 15, 2021 (University of Minho).

Special education teacher at the 4 de Outubro School Group (Portugal).

Filipa Seabra, Universidade Aberta

PhD in Educational Sciences from the University of Minho (Portugal).

Professor at Universidade Aberta (Portugal).

Researcher at LE @ D (Universidade Aberta, Portugal) and CIEd (Universidade do Minho, Portugal).

José-Augusto Pacheco, Universidade do Minho

PhD in Educational Sciences from the University of Minho (Portugal).

Professor and researcher at the Institute of Education, and CIEd (University of Minho, Portugal).

Member of the Advisory Council of the Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture.

References

Abdalla, M. (2004). En las redes de la profesión – Resignificando el trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(20), 159-181.

Alarcão, I. (Org.). (2013). Formação reflexiva de professores – Estratégias de supervisão. Porto Editora.

American Educational Research Association. (2011). Code of ethics. Educational Researcher, 40(3), 145-156. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X11410403?journalCode=edra

Bogdan, R. C., & Biklen, S. P. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Cantorani, J., Pilatti, L., Helmann, C., & Silva, S. (2020). A acessibilidade e a inclusão em uma instituição federal de ensino superior a partir da lei n.º 13.409. Revista Brasileira de Educação, 25, e250016. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250016

Carmo, H., & Ferreira, M. (2008). Metodologia da investigação – Guia para auto-aprendizagem (2.ª ed.). Universidade Aberta.

Comissão Europeia. (2018). Study on supporting school innovation across Europe. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/resources/innovation

Conseil National d’Évaluation du Système Scolaire. (2016). Préconisations du CNESCO en faveur d’une école inclusive pour les élèves en situation de handicap.

http://www.cnesco.fr/wp-content/uploads/2016/02/Pr%C3%A9conisations_Handicap.pdf

Decreto-Lei n.º 43/2007, de 22 de fevereiro. Diário da República, 1.ª série, n.º 38.

Decreto-Lei n.º 54/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª série, n.º 129.

Decreto-Lei n.º 55/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª série, n.º 129.

Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio. Diário da República, 1.ª série, n.º 92.

Dreyer, L. (2017). Inclusive education. In L. Ramrathan, L. Le Grange, & P. Higgs (Eds.), Education studies for initial teacher development (pp. 383-400). Juta. https://www.researchgate.net/publication/316352226_Inclusive_Education

Fernandes, P. (2011). O currículo do ensino básico em Portugal: Políticas, perspetivas e desafios. Porto Editora.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Formosinho, J., & Niza, S. (2010). Iniciação à prática profissional nos cursos de formação inicial de professores. In J. Formosinho (Dir.), Formação de professores –Aprendizagem profissional e acção docente (pp. 119-141). Porto Editora.

Hehir, T., Grindal, T., Freeman, B., Lamoreau, R., Borquaye, Y., & Burke, S. (2016). Os benefícios da educação inclusiva para estudantes com e sem deficiência. Instituto Alana.

Henkel, K. (2017). A categorização e a validação das respostas abertas em surveys políticos. Opinião Pública, 23(3), 786-808. http://dx.doi.org/10.1590/1807-01912017233786

Hernández, F., & Ventura, M. (2017). A organização do currículo por projetos de trabalho: O conhecimento é um caleidoscópio. Penso Editora.

Inês, H. (2021). A formação inicial e contínua de professores do 2.º ciclo do ensino básico e a gestão curricular pelos professores do ensino regular do atendimento a alunos com dificuldades de aprendizagem ou incapacidades [Tese de doutoramento]. Universidade do Minho.

Inês, H., & Seabra, F. (2017). Formação para docentes do ensino regular do 2.º CEB sobre necessidades educativas especiais. In. M. L. Borges, C. Luísa, & M. H. Martins (Coords.), II Congresso Internacional Direitos Humanos e Educação Inclusiva: Múltiplos olhares (pp. 479-494). Universidade do Algarve.

Landry, R. (2003). A análise do conteúdo. In B. Gauthier (Dir.), Investigação social. Da problemática à colheita de dados (pp. 45-372). Lusociência.

Leite, C. (2013). Currículo, didática e formação de professores: Algumas ideias conclusivas. In M. R. Oliveira & J. A. Pacheco (Org.), Didática e formação de professores (pp. 193-207). Papirus.

Leite, C., & Leal, A. R. (2017). Políticas da formação inicial de professores, em Portugal, decorrentes de Bolonha: Posições da comunidade científica. Interritórios - Revista de Educação, 3(4), 5-30.

Lessard, C., & Carpentier, A. (2016). Políticas educativas. A aplicação na prática. Editora Vozes.

Lima, N., & Dorziat, A. (2015). Formação docente para educar na diversidade: Concepções subjacentes nos documentos oficiais e na prática explicitada. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(87), 437-460.

https://www.scielo.br/j/ensaio/a/r7ZSnNfhnnycsTzNq9QkRTJ/?lang=pt&format=pdf

Marcos, J., Sánchez, R., & Rodríguez, M. (2019). La construcción de conocimiento pedagógico de los profesores en formación durante el prácticum. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 27, 1-13.

Morgado, J. C. (2018). Políticas, contextos e currículo: Desafios para o século XXI. In J. C. Morgado, J. Sousa, A. F. Moreira, & A. Vieira (Orgs.), Currículo, formação e internacionalização: Desafios contemporâneos. CIEd, Universidade do Minho. http://www3.uma.pt/jesussousa/Publicacoes/113.EBook.pdf

Mota, L. C., & Ferreira, A. G. (2017). A formação de professores em Portugal no quadro do espaço europeu do ensino superior. Revista Observatório, 3(36), 37-74.

Nussbaum, M. (2019). Sem fins lucrativos. Porque precisa a democracia das humanidades. Edições 70.

OECD. (2018a). Equity in education. Breaking down barriers to social mobility.

OECD. (2018b). PISA. Preparing our youth for an inclusive and sustainable world the OECD PISA global competence framework.

OECD. (2019a). Education at a glance. OECD indicators.

https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en

OECD. (2019b). TALIS 2018 results. Teachers and schools leaders as lifelong learners (Vol. 1). https://read.oecd-ilibrary.org/education/talis-2018-results-volume-i_1d0bc92a-en#page1

Oliveira, A., & Leite, L. (2007). Construção de um sistema educacional inclusivo: Um desafio político-pedagógico. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 15(57), 511-524.

Pacheco, J. A. (2005). Estudos curriculares. Para a compreensão crítica do currículo. Porto Editora.

Pacheco, J. A. (2013). Políticas de formação de educadores e professores em Portugal. In M. R. Oliveira & J. A. Pacheco (Org.), Didática e formação de professores (pp. 45-68). Papirus.

Pacheco, J. A. (2019). Inovar para mudar a escola. Porto Editora.

Pacheco, J. A. (2020). The “new normal” in education. Prospects - Comparative Journal of Curriculum, Learning, and Assessment, 51, 3-14. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09521-x

Pacheco, J. A., Roldão, M. C., & Estrela, M. T. (Coords.). (2018). Estudos de currículo. Porto Editora.

Pacheco, J. A., & Sousa, J. (2018). Políticas curriculares no período pós-LBSE (1996-2017). Ciclos de mudança na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. In J. A. Pacheco, M. C. Roldão, & M. T. Estrela (Org.), Estudos de currículo (pp. 129-176). Porto Editora.

Pegalajar, M., & Colmenero, M. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en educación secundaria obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97.

Pinto-Llorente, A. M., Gómez-Pablos, V., & Izquierdo-Álvarez, V. (2019). La mejora del aprendizaje y el desarrollo de competencias en estudiantes universitarios a través de la colaboración. Revista Lusófona de Educação, 45(45), 257-272. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.17

Quitembo, A. (2018). Currículo, formação de professores e desenvolvimento curricular no contexto africano. In J. C. Morgado , J. Sousa, A. F. Moreira, & A. Vieira (Orgs.), Currículo, formação e internacionalização: Desafios contemporâneos (pp. 198-216). CIEd, Universidade do Minho. http://www3.uma.pt/jesussousa/Publicacoes/113.EBook.pdf

Rodrigues, F., & Mogarro, M. J. (2019). Os currículos de formação inicial de professores: Aproximações e distanciamentos em dois países europeus. Revista Lusófona de Educação, 46(46), 75-91. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle46.05

Roldão, M. C. (2003). Diferenciação curricular revisitada. Conceito, discurso e práxis. Porto Editora.

Sahlberg, P. (2021). Does the pandemic help us make education more equitable?. Educational Research for Policy and Practice, 20, 11-18. https://doi.org/10.1007/s10671-020-09284-4

Seabra (2017). Equidade e inclusão: Sentidos e aproximações. In J. A. Pacheco, G. L. Mendes, F. Seabra, & I. C. Viana (Orgs.), Currículo, inclusão e educação escolar (pp. 763-781). CIEd, Universidade do Minho.

Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. (2014). Carta ética. Instrumento de regulação ético-deontológica.

Tardif, M. (2018). Saberes docentes e formação profissional (17.ª ed.). Editora Vozes.

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNESCO. (2018). Handbook on measuring equity in education.

UNESCO. (2020). Global education monitoring report. Inclusion and education: All means all. https://en.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion

United Nations. (2015). The sustainable development goals.

Zabala, A. (1998). A prática educativa – Como ensinar. Artmed.

Zeichner, K. (2018). The struggle for the soul of teacher education. Routledge.

Published

2022-06-30

How to Cite

Inês, H., Seabra, F., & Pacheco, J.-A. (2022). Inclusive curriculum management and teacher training in the 2nd Cycle of Basic Education in Portugal: Perceptions of coordinators of initial training courses. Portuguese Journal of Education, 35(1), 310–330. https://doi.org/10.21814/rpe.21952

Issue

Section

Artigos