Challenges of curriculum innovation: Perspectives of veteran teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.23263

Keywords:

Veteran teachers, Curriculum innovation, Curriculum autonomy and flexibility, Use of digital technologies

Abstract

The marked ageing of teachers in Portugal has been recognised as one of the obstacles to the change of the educational paradigm to which many European educational systems are committed. The growing generational differences between teachers and students, the constant pressures for the educational use of technologies and the intensification of the teaching work have contributed to a feeling of inefficiency of the curricular work and a certain professional disenchantment in many teachers. In this context, the REKINDLE+50 project worked with veteran teachers seeking to enhance the relationship between their curricular agency and teaching practices through the use of digital technologies, with a view to promoting professional (re)enchantment through curricular innovation. This text analyses veteran teachers’ perspectives about the challenges of curricular innovation through the use of technologies, including practices, perceived risks, obstacles and overcoming strategies that they identify in their agency towards curricular innovation. Assuming a qualitative methodology of interpretative nature, a content analysis was conducted to the murals on padlet and the individual reflections of 36 teachers who participated in a training course, organized within the project, as well as to the transcripts of three focus groups. From this analysis it was found that the curricular agency of veteran teachers is enhanced by innovation practices through technologies, especially when they perceive the sustainability of these practices and their effects on a more active participation of students in teaching activities and the improvement of their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Torres, CIIE- Centro de Investigação e Intervenção Educativas, FPCEUP

Investigadora do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da FPCEUP, onde co representa a área estratégica "Gestão pedagógica e participação democrática”. Doutorada em Didática e Formação, na especialidade de Educação em Ciências, pela Universidade de Aveiro e licenciada em Ensino da Biologia e Geologia pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. Autora de diversos artigos e comunicações nacionais e internacionais nas áreas de Currículo e Escola, desenvolvimento profissional de professores, educação em ciências e educação para a sustentabilidade, colaborando também na docência de unidades curriculares da FPCEUP nestas áreas.

Ana Mouraz, Universidade Aberta & CIIE-FPCEUP, Universidade do Porto

Professora Auxiliar na Universidade Aberta e investigadora no Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da FPCEUP, onde coordenou o projeto Rekindle+50 (PTDC/CED-EDG/28017/2017). Colabora ainda com o Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D). É Doutorada em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra e licenciada em Filosofia pela mesma universidade. É autora de diversas publicações e comunicações nacionais e internacionais nas áreas de Currículo, Formação de Professores, Avaliação de Escolas e Pedagogia do Ensino Superior.

Angélica Monteiro, CIIE- Centro de Investigação e Intervenção Educativas, FPCEUP

Investigadora auxiliar do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da FPCEUP (2020.01982.CEECIND), onde co representa a área estratégica "Empoderamento e inclusão através da educação digital e artística”. Doutorada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP). Mestre em Educação Multimédia pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. Autora de diversos artigos e livros nacionais e internacionais na área da Inclusão digital, Tecnologias em Educação e do e-learning, colaborando também na docência de unidades curriculares da FPCEUP nestas áreas.

References

Abrantes, P., Figueiredo, C., & Simão, A. (2001). Reorganização curricular do ensino básico: Princípios, medidas e implicações. Ministério da Educação, Departamento da Educação Básica.

Bardin, L. (2006). Análise de conteúdo. Edições 70.

Canário, R. (1999). Exclusão social e exclusão escolar. Noesis, 49, 48-50.

Carrillo, C., & Flores, M. A. (2018). Veteran teachers’ identity: What does the research literature tell us? Cambridge Journal of Education, 48(5), 639-656. https://doi.org/10.1080/0305764X.2017.1394982

Decreto-Lei n.º 54/2018. (2018). Diário da República n.º 129/2018, Série I de 2018-07-06, 2918-2928. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/54/2018/07/06/p/dre/pt/html

Decreto-Lei n.º 55/2018. (2018). Diário da República n.º 129/2018, Série I de 2018-07-06, 2928-2943. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/55/2018/07/06/p/dre/pt/html

European Commission. (2018). Supporting school innovation across Europe. Publications Office of the European Union.

Figueiredo, A. D. (2017). Que competências para as novas gerações? In P. Hanenberg, A. Matos, & G. Martins (Eds.), O futuro ao nosso alcance: Homenagem a Roberto Carneiro (pp. 325-333). Universidade Católica Portuguesa.

Freires, T., Bento, M., Morgado, J. C., & Lencastre, J. A. (2019). Professores veteranos e inovação curricular: Desafios do recurso à tecnologia como instrumento pedagógico. In C. Leite, P. Fernandes (Coords.), C. Figueiredo, F. Sousa-Pereira, F. Costa, & M. Pinto (Orgs.), Currículo, avaliação, formação e tecnologias educativas (CAFTe): Contributos teóricos e práticos (pp. 749-760). CIIE, FPCE, Universidade do Porto.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). Teachers College Press.

Jacobs, H. H. (2014). Un nuevo currículo esencial para un mundo en cambio. In H. H. Jacobs (Ed.), Curriculum XXI: Lo esencial de la educación para un mundo en cambio (pp. 11-19). Narcea Ediciones.

Jarvis, P. (2007). Globalisation, lifelong learning and the learning society: Sociological perspectives. 1st edition. Routledge.

Martins, G. O. (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Ministério da Educação, Direção Geral de Educação.

McCulloch, G. (2015). History of curriculum. In D. Wyse, L. Hayward, & J. Pandya (Eds.), The SAGE handbook of curriculum, pedagogy and assessment (pp. 47-62). SAGE.

Morgado, J. C. (2007). Formação e desenvolvimento profissional docente: Desafios contemporâneos. In J. C. Morgado & M. I. Reis (Orgs.), Formação e desenvolvimento profissional docente: Perspetivas europeias (pp. 41-57). CIEd, Universidade do Minho.

Morgado, J. C., & Campani, A. (2018). Inovar o currículo para melhorar a aprendizagem: O caso do curso de Medicina da Universidade do Minho. Sensos-e, 5(2), 3-17. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v5i2.2746

Morgado, J. C., & Ferreira, J. B. (2006). Globalização e autonomia: Desafios, compromissos e incongruências. In A. F. Moreira & J. A. Pacheco (Orgs.), Globalização e educação: Desafios para políticas e práticas (pp. 61-86). Porto Editora.

Morgado, J. C., & Silva, C. (2019). Contextualização, articulação, flexibilidade e autonomia curricular: Pilares para a inovação e mudança educativa. In I. Viana, A. Costa, A. Serrano, A. Silva, B. Sampaio, C. Silva, I. Candeias, J. Sousa, J. Morgado, L. Palhares, M. Gomes, M. Magalhães, N. Correia, R. Pinheiro, T. Vilaça, & V. Timmerman, V. (Eds.), Ensino transversal: Flexibilidade curricular e inovação (pp. 39-51). CIEC-IE, Universidade do Minho.

Mouraz, A., & Cosme, A. (2021). The on-going curriculum reform in Portugal: Highlighting trends, challenges and possibilities. In M. Priestley, D. Alvunger, S. Philippou, & T. Soini (Orgs.), Curriculum making in Europe: Policy and practice within and across contexts (pp. 77-98). Emerald Publishing. https://doi.org/10.1108/978-1-83867-735-020211005

OECD (2019a). TALIS 2018 results (vol. I): Teachers and school leaders as lifelong learners. TALIS, OECD Publishing.

OECD (2019b). Country note. Portugal: Education at a glance 2019. OECD Publishing.

OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. The future we want. OECD Publishing.

Oliveira, I., & Courela, C. (2013). Mudança e inovação em educação: O compromisso dos professores. Interaccções, 27, 97-117, https://doi.org/10.25755/int.3404

Orlando, J. (2014). Veteran teachers and technology: Change fatigue and knowledge insecurity influence practice. Teachers and Teaching, 20(4), 427-439. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.881644

Pacheco, J. A. (2019). Inovar para mudar a escola. Porto Editora.

Pacheco, J. A., & Vieira, A. P. (2006). Europeização do currículo: Para uma análise das políticas educativas e curriculares. In A. F. Moreira & J. A. Pacheco (Orgs.), Globalização e educação: Desafios para políticas e práticas (pp. 87-126). Porto Editora.

Pascual, J. (2019). Innovación educativa: Un proceso construido sobre relaciones de poder. Revista Educación, Política Y Sociedad, 4(2), 9-30. https://revistas.uam.es/reps/article/view/12205

Portaria n.º 181/2019, de 11 de junho. (2019). Diário da República n.º 111/2019, Série I de 2019-06-11, 2954-2957. https://data.dre.pt/eli/port/181/2019/06/11/p/dre/pt/html

Priestley, M., Alvunger, D., Philippou S., & Soini, T. (2021). Curriculum making in Europe: Policy and practice within and across contexts. Emerald Publishing.

Priestley, M., Biesta, G., & Robinson, S. (2014). Teachers as agents of change: Teacher agency and emerging models of curriculum. In M. Priestley & G. Biesta (Orgs.), Reinventing curriculum: New trends in curriculum policy and practice (pp. 187-206). Bloomsbury.

Roldão, M. (2004). Competências na cultura de escolas do 1.º ciclo. In A. Cachapuz, I. Sá-Chaves, & F. Paixão (Eds.), Saberes básicos de todos os cidadãos no séc. XXI (pp. 177-197). Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação.

UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals learning objectives. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444

União Europeia. (2006). Recomendação do Parlamento Europeu e do Conselho, de 18 de dezembro de 2006 sobre as competências essenciais para a aprendizagem ao longo da vida, Jornal Oficial da União Europeia, L 394/10 (2006/962/CE). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=PT

Van Praag, L., Nouwen, W., Van Caudenberg, R., Clycq, N., & Timmerman, C. (Eds.). (2018). Comparative perspectives on early school leaving in the European Union. Routledge.

Young, M. (2011). What are schools for? Educação, Sociedade & Culturas, 32, 145-155. https://doi.org/10.34626/esc.vi32

Published

2022-06-30

How to Cite

Torres, A. C., Mouraz, A., & Monteiro, A. (2022). Challenges of curriculum innovation: Perspectives of veteran teachers. Portuguese Journal of Education, 35(1), 405–427. https://doi.org/10.21814/rpe.23263

Issue

Section

Núcleo temático