Implications of educational teams on teacher learning and classroom practices
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.33097Keywords:
Educational Teams, Collaboration, Deep Learning, Pedagogical PracticesAbstract
In recent decades, collaboration between teachers has been the subject of global study, and the literature has shown that most teachers already collaborate with each other and seem to have a more collegiate and collaborative mentality. However, collaboration takes place within a rigid Organisational Grammar, and it is a complex concept that can take place in different ways, depending on the context in which it takes place, the participants, and the intensity of the different interactions, their content and objectives. In this study, we sought to understand the type of collaborative interactions that exist between teachers working in educational teams, as well as their effects on their learning and on their classroom practices. To this end, we adopted a qualitative research paradigm, which we operationalised through a case study, combining a quali-quanti approach. To analyse the frequency and extent of interactions between teachers, we opted for descriptive statistics, which we subjected to structural and semantic analysis and interpretation. We also used a qualitative approach to delve deeper into some unique contexts and the perspective of individual actors: the principal; coordinators of educational teams; teachers; educational technicians; and students. After analysing the data, we concluded that simple collaborative practices continue to predominate in educational teams, based essentially on the exchange of information and materials, in a context of artificial, comfortable, balkanised, weakly convergent, and sparsely active collaboration, with moments of co-construction being rare. These collaborative dynamics may be limiting teachers' deep learning and explaining the tenuous and slow change in classroom practices.
Downloads
References
Afonso, N. (2014). Investigação naturalista em educação: Um guia prático e crítico. Fundação Manuel Leão.
Almeida, L., & Freire, T. (2017). Metodologia da investigação em psicologia e educação (5.ª Ed.). Psiquilíbrios.
Alves, J. M. (2017a). Autonomia e flexibilidade: Pensar e praticar outros modos de gestão curricular e organizacional. In C. Palmeirão & J. M. Alves (Coords.), Construir a autonomia e flexibilização curricular: Os desafios da escola e dos professores (pp.6-14). Universidade Católica Editora. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/25161/1/9789898835321.pdf
Alves, J. M. (2017b). Avaliação pedagógica: Alargar os horizontes da avaliação ao serviço das aprendizagens. In I. Cabral & J. M. Alves (Coords.), Da construção do sucesso escolar: Uma visão integrada (pp.141-172). Fundação Manuel Leão.
Alves, J. M. (2021). Uma gramática generativa e transformacional para gerar outra escola. In C. Palmeirão & J. M. Alves (Coords.), Mudança em movimento: Escolas em tempo de incerteza (pp.25-48). Universidade Católica Editora.
Bardin, L. (2013). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads., 2.ª Ed.). Edições 70.
Bolivar, A. (2016). Prefácio. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Eds.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp. 7-11). Fundação Manuel Leão.
Cabral, I., & Alves, J. M. (2016a). Condições políticas, organizacionais e profissionais da promoção do sucesso escolar: Ensaio de sínteses. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp. 161-179). Fundação Manuel Leão.
Cabral, I., & Alves, J. (2016b). Um Modelo Integrado de Promoção do Sucesso Escolar (MIPSE): A voz dos alunos. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (16), 81-113. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3422
Christodoulou, P., & Papanikolaou, A. (2023). Examining pre-service teachers’ critical thinking competences within the framework of education for sustainable development: A qualitative analysis. Education Sciences, 13(12), e1187. https://doi.org/10.3390/educsci13121187
Chua, W. C., Thien, L. M., Lim, S. Y., Tan, C. S., & Guan, T. E. (2020). Unveiling the practices and challenges of professional learning community in a Malaysian Chinese secondary school. SAGE Open, 10(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2158244020925516
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24(1), 249-305. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0091732X024001249
Coutinho, C. (2022). Metodologia de investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e prática (2.ª Ed.). Almedina.
Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: Os desafios da aprendizagem permanente (M. A. Flores, Trad.). Porto Editora.
Day, C. (2023). Professionalism in practice: Contextual differences in understandings, practices, and effects of teacher autonomy. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 787-808). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf
Drossel, K., Eickelmann, B., van Ophuysen, S., & Bos, W. (2019). Why teachers cooperate: An expectancy-value model of teacher cooperation. European Journal of Psychology of Education, 34(1), 187-208. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0368-y
Fernandes, D. (2005). Avaliação das aprendizagens: Desafios às teorias, práticas e políticas. Texto Editores.
Figueiredo, A. D. (2017). Que competências para as novas gerações?. In A. Matos, G. Martins & P. Hanenberg (Coords.), O Futuro ao nosso alcance: Homenagem a Roberto Carneiro (pp. 325-333). Universidade Católica Portuguesa.
Figueiredo, A. D. (2021, fevereiro 5). A universidade em tempos de incerteza: Modelos e pedagogias [Apresentação em conferência]. In Workshop DEI. Universidade do Porto. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10150.86087
Formosinho, J., & Machado, J. (2009). Equipas educativas: Para uma nova organização da escola. Porto Editora.
Formosinho, J., & Machado, J. (2016a). Tipos de organização dos alunos na escola pública. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp.19-38). Fundação Manuel Leão.
Formosinho, J., & Machado, J. (2016b). Diversidade discente e equipas educativas. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp.39-69). Fundação Manuel Leão.
Fullan, M., & Hargreaves, A. (2001). Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola (J. A. Lima, Trad.). Porto Editora.
Fullan, M., & Langworthy, M. (2014). A rich seam: How new pedagogies find deep learning. Pearson. https://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf
Gräsel, C., Fußangel, K., & Pröbstel, C. (2006). Lehrkräfte zur kooperation anregen: Eine aufgabe für Sisyphos?. Zeitschrift für Pädagogik, 52(2), 205-219. https://doi.org/10.25656/01:4453
Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603-621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499
Kelchtermans, G. (2009). O comprometimento profissional para além do contrato: Autocompreensão, vulnerabilidade e reflexão dos professores. In M. A. Flores & A. Veiga Simões (Orgs.), A aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores: Contextos e perspectivas (pp. 61-98). Pedago.
Kelchtermans, G. (2023). Continuing professional development: Negotiating the zip. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 551-574). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf
Lima, J. A. (2002). As culturas colaborativas nas escolas: Estruturas, processos, conteúdos. Porto Editora.
Lund, L. (2020). When school-based, in-service teacher training sharpens pedagogical awareness. Improving Schools, 23(1), 5-20. https://doi.org/10.1177/1365480218772638
Machado, J., & Formosinho, J. (2016). Equipas educativas e comunidades de aprendizagem. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (16), 11-31. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3419
Menter, I., & Flores, M. A. (2020). Connecting research and professionalism in teacher education. European Journal of Teacher Education, 44(1), 115-127. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1856811
Mezza, A. (2022). Reinforcing and innovating teacher professionalism: Learning from other professions. (OECD Education Working Paper No. 276). OCDE Publishing. https://dx.doi.org/10.1787/117a675c-en
Mockler, N. (2005). Trans/forming teachers: New professional learning and transformative teacher professionalism. Journal of In-service Education, 31(4), 733-746. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13674580500200293
Nilsson Brodén, D. (2022). Cross-sector and interprofessional collaborations: A powerful tool for the teaching profession?. (OECD Education Working Paper No. 283). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/7144c6ac-en
Nóvoa, A. (2022). Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 27, e270129. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270129
Nóvoa, A., & Alvim, Y. (2022). Escolas e professores. Proteger, transformar, valorizar. SEC/IAT. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf
OECD. (2019). Trends shaping education 2019. OECD Publishing. https://dx.doi.org/10.1787/trends_edu-2019-en
OECD. (2020). TALIS 2018 results: Teachers and school leaders as valued professionals (Vol. II). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en
Oliveira, M. (2021). Atribuição de causalidade, desempenho escolar e currículos socioemocionais: Aproximações críticas entre sociologia e psicologia da educação. Revista Educação Online, 16(37), 35-54. https://doi.org/10.36556/eol.v16i37.953
Pacheco, J. (2019). Inovar para mudar a escola. Porto Editora.
Palmeirão, C., & Alves, J. M. (2017). Construir a autonomia e flexibilização curricular: Os desafios da escola e dos professores. Universidade Católica Editora. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/25161/1/9789898835321.pdf
Pellegrino, J. W. (2017). Teaching, learning and assessing 21st century skills. In Guerriero, S. (Ed.), Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession (pp. 223-251). OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264270695-en
Pozas, M., & Letzel-Alt, V. (2023). Teacher collaboration, inclusive education and differentiated instruction: A matter of exchange, co-construction, or synchronization?. Cogent Education, 10(2), e2240941. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2240941
Roldão, M. C. (2005). Profissionalidade docente em análise: Especialidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: Estudos sobre a Educação, 12(13), 105-126. https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692
Roldão, M. C. (2007). Função docente: Natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 94-181. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008
Roldão, M. C. (2017). Conhecimento, didática e compromisso: O triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1134-1149.
http://dx.doi.org/10.1590/198053144367
Roldão, M. C., & Almeida, S. (2018). Gestão curricular para a autonomia das escolas e professores. Direção Geral de Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/AFC/livro_gestao_curricular.pdf
Sachs, J. (2016). Teacher professionalism: Why are we still talking about it?. Teachers and
Teaching, 22(4), 413-425. http://dx.doi.org/10.1080/13540602.2015.1082732
Schön, D. (1997). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (3.ª Ed., pp. 79-91). Dom Quixote.
Tracy, S. J. (2020). Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact (2nd Ed.). Wiley-Blackwell.
Trindade, R. (2017). A revolução pedagógica do século XXI: Continuidades e ruturas. In I. Cabral & J. M. Alves (Coords.), Da construção do sucesso escolar: Uma visão integrada (pp.173-184). Fundação Manuel Leão.
Vedder-Weiss, D., Sabag-Cohen, R., & Feniger, Y. (2020). The role of motivational structures in teacher professional learning communities. In M. Gresalfi & I. S. Horn (Eds.), The interdisciplinarity of the learning sciences (pp. 2221-2224). International Society of the Learning Sciences.
Verdasca, J. L. C., & Cruz, T. (2006). O projeto “TurmaMais”: Dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (5), 114-128. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285
Viesca, K. M., Goodwin, A. L., Warinowski, A., & Mikkilä-Erdmann, M. (2023). Towards internationally shared principles of quality teacher education: Across Finland, Hong Kong, and the United States. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 317-340). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Generosa Pinheiro Pinheiro, José Matias Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)