Implications of educational teams on teacher learning and classroom practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.33097

Keywords:

Educational Teams, Collaboration, Deep Learning, Pedagogical Practices

Abstract

In recent decades, collaboration between teachers has been the subject of global study, and the literature has shown that most teachers already collaborate with each other and seem to have a more collegiate and collaborative mentality. However, collaboration takes place within a rigid Organisational Grammar, and it is a complex concept that can take place in different ways, depending on the context in which it takes place, the participants, and the intensity of the different interactions, their content and objectives. In this study, we sought to understand the type of collaborative interactions that exist between teachers working in educational teams, as well as their effects on their learning and on their classroom practices. To this end, we adopted a qualitative research paradigm, which we operationalised through a case study, combining a quali-quanti approach. To analyse the frequency and extent of interactions between teachers, we opted for descriptive statistics, which we subjected to structural and semantic analysis and interpretation. We also used a qualitative approach to delve deeper into some unique contexts and the perspective of individual actors: the principal; coordinators of educational teams; teachers; educational technicians; and students. After analysing the data, we concluded that simple collaborative practices continue to predominate in educational teams, based essentially on the exchange of information and materials, in a context of artificial, comfortable, balkanised, weakly convergent, and sparsely active collaboration, with moments of co-construction being rare. These collaborative dynamics may be limiting teachers' deep learning and explaining the tenuous and slow change in classroom practices.

Downloads

Author Biographies

Generosa Pinheiro Pinheiro, Universidade Católica Portuguesa, Portugal

Generosa Pinto Silva Vilela Pinheiro é professora do 3º ciclo do Ensino Básico do Quadro do Agrupamento de Escolas de Lobão, licenciada em Línguas e Literaturas Moderna (Variante de Português/Francês) pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa. Neste momento, é doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade Católica Portuguesa e membro do Centro de Investigação em Desenvolvimento Humano da Universidade Católica Portuguesa.

José Matias Alves, Universidade Católica Portuguesa, Portugal

José Matias Alves é Professor Associado da Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa. Membro Integrado do Centro de Investigação em Desenvolvimento Humano da Universidade Católica Portuguesa. É autor de dezenas de artigos científicos, livros e capítulos de livros. Coordenador da Comissão de Avaliação de Relatórios Finais da área Ciências e Políticas de Educação_Fundação para a Ciência e Tecnologia do Governo de Portugal [2016-18; 2019_22].  

References

Afonso, N. (2014). Investigação naturalista em educação: Um guia prático e crítico. Fundação Manuel Leão.

Almeida, L., & Freire, T. (2017). Metodologia da investigação em psicologia e educação (5.ª Ed.). Psiquilíbrios.

Alves, J. M. (2017a). Autonomia e flexibilidade: Pensar e praticar outros modos de gestão curricular e organizacional. In C. Palmeirão & J. M. Alves (Coords.), Construir a autonomia e flexibilização curricular: Os desafios da escola e dos professores (pp.6-14). Universidade Católica Editora. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/25161/1/9789898835321.pdf

Alves, J. M. (2017b). Avaliação pedagógica: Alargar os horizontes da avaliação ao serviço das aprendizagens. In I. Cabral & J. M. Alves (Coords.), Da construção do sucesso escolar: Uma visão integrada (pp.141-172). Fundação Manuel Leão.

Alves, J. M. (2021). Uma gramática generativa e transformacional para gerar outra escola. In C. Palmeirão & J. M. Alves (Coords.), Mudança em movimento: Escolas em tempo de incerteza (pp.25-48). Universidade Católica Editora.

Bardin, L. (2013). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads., 2.ª Ed.). Edições 70.

Bolivar, A. (2016). Prefácio. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Eds.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp. 7-11). Fundação Manuel Leão.

Cabral, I., & Alves, J. M. (2016a). Condições políticas, organizacionais e profissionais da promoção do sucesso escolar: Ensaio de sínteses. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp. 161-179). Fundação Manuel Leão.

Cabral, I., & Alves, J. (2016b). Um Modelo Integrado de Promoção do Sucesso Escolar (MIPSE): A voz dos alunos. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (16), 81-113. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3422

Christodoulou, P., & Papanikolaou, A. (2023). Examining pre-service teachers’ critical thinking competences within the framework of education for sustainable development: A qualitative analysis. Education Sciences, 13(12), e1187. https://doi.org/10.3390/educsci13121187

Chua, W. C., Thien, L. M., Lim, S. Y., Tan, C. S., & Guan, T. E. (2020). Unveiling the practices and challenges of professional learning community in a Malaysian Chinese secondary school. SAGE Open, 10(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2158244020925516

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24(1), 249-305. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0091732X024001249

Coutinho, C. (2022). Metodologia de investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e prática (2.ª Ed.). Almedina.

Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: Os desafios da aprendizagem permanente (M. A. Flores, Trad.). Porto Editora.

Day, C. (2023). Professionalism in practice: Contextual differences in understandings, practices, and effects of teacher autonomy. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 787-808). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf

Drossel, K., Eickelmann, B., van Ophuysen, S., & Bos, W. (2019). Why teachers cooperate: An expectancy-value model of teacher cooperation. European Journal of Psychology of Education, 34(1), 187-208. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0368-y

Fernandes, D. (2005). Avaliação das aprendizagens: Desafios às teorias, práticas e políticas. Texto Editores.

Figueiredo, A. D. (2017). Que competências para as novas gerações?. In A. Matos, G. Martins & P. Hanenberg (Coords.), O Futuro ao nosso alcance: Homenagem a Roberto Carneiro (pp. 325-333). Universidade Católica Portuguesa.

Figueiredo, A. D. (2021, fevereiro 5). A universidade em tempos de incerteza: Modelos e pedagogias [Apresentação em conferência]. In Workshop DEI. Universidade do Porto. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10150.86087

Formosinho, J., & Machado, J. (2009). Equipas educativas: Para uma nova organização da escola. Porto Editora.

Formosinho, J., & Machado, J. (2016a). Tipos de organização dos alunos na escola pública. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp.19-38). Fundação Manuel Leão.

Formosinho, J., & Machado, J. (2016b). Diversidade discente e equipas educativas. In J. Formosinho, J. M. Alves & J. Verdasca (Orgs.), Uma nova organização pedagógica da escola: Caminhos de possibilidades (pp.39-69). Fundação Manuel Leão.

Fullan, M., & Hargreaves, A. (2001). Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola (J. A. Lima, Trad.). Porto Editora.

Fullan, M., & Langworthy, M. (2014). A rich seam: How new pedagogies find deep learning. Pearson. https://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf

Gräsel, C., Fußangel, K., & Pröbstel, C. (2006). Lehrkräfte zur kooperation anregen: Eine aufgabe für Sisyphos?. Zeitschrift für Pädagogik, 52(2), 205-219. https://doi.org/10.25656/01:4453

Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603-621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499

Kelchtermans, G. (2009). O comprometimento profissional para além do contrato: Autocompreensão, vulnerabilidade e reflexão dos professores. In M. A. Flores & A. Veiga Simões (Orgs.), A aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores: Contextos e perspectivas (pp. 61-98). Pedago.

Kelchtermans, G. (2023). Continuing professional development: Negotiating the zip. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 551-574). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf

Lima, J. A. (2002). As culturas colaborativas nas escolas: Estruturas, processos, conteúdos. Porto Editora.

Lund, L. (2020). When school-based, in-service teacher training sharpens pedagogical awareness. Improving Schools, 23(1), 5-20. https://doi.org/10.1177/1365480218772638

Machado, J., & Formosinho, J. (2016). Equipas educativas e comunidades de aprendizagem. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (16), 11-31. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3419

Menter, I., & Flores, M. A. (2020). Connecting research and professionalism in teacher education. European Journal of Teacher Education, 44(1), 115-127. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1856811

Mezza, A. (2022). Reinforcing and innovating teacher professionalism: Learning from other professions. (OECD Education Working Paper No. 276). OCDE Publishing. https://dx.doi.org/10.1787/117a675c-en

Mockler, N. (2005). Trans/forming teachers: New professional learning and transformative teacher professionalism. Journal of In-service Education, 31(4), 733-746. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13674580500200293

Nilsson Brodén, D. (2022). Cross-sector and interprofessional collaborations: A powerful tool for the teaching profession?. (OECD Education Working Paper No. 283). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/7144c6ac-en

Nóvoa, A. (2022). Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 27, e270129. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270129

Nóvoa, A., & Alvim, Y. (2022). Escolas e professores. Proteger, transformar, valorizar. SEC/IAT. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf

OECD. (2019). Trends shaping education 2019. OECD Publishing. https://dx.doi.org/10.1787/trends_edu-2019-en

OECD. (2020). TALIS 2018 results: Teachers and school leaders as valued professionals (Vol. II). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en

Oliveira, M. (2021). Atribuição de causalidade, desempenho escolar e currículos socioemocionais: Aproximações críticas entre sociologia e psicologia da educação. Revista Educação Online, 16(37), 35-54. https://doi.org/10.36556/eol.v16i37.953

Pacheco, J. (2019). Inovar para mudar a escola. Porto Editora.

Palmeirão, C., & Alves, J. M. (2017). Construir a autonomia e flexibilização curricular: Os desafios da escola e dos professores. Universidade Católica Editora. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/25161/1/9789898835321.pdf

Pellegrino, J. W. (2017). Teaching, learning and assessing 21st century skills. In Guerriero, S. (Ed.), Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession (pp. 223-251). OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264270695-en

Pozas, M., & Letzel-Alt, V. (2023). Teacher collaboration, inclusive education and differentiated instruction: A matter of exchange, co-construction, or synchronization?. Cogent Education, 10(2), e2240941. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2240941

Roldão, M. C. (2005). Profissionalidade docente em análise: Especialidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: Estudos sobre a Educação, 12(13), 105-126. https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692

Roldão, M. C. (2007). Função docente: Natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 94-181. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

Roldão, M. C. (2017). Conhecimento, didática e compromisso: O triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1134-1149.

http://dx.doi.org/10.1590/198053144367

Roldão, M. C., & Almeida, S. (2018). Gestão curricular para a autonomia das escolas e professores. Direção Geral de Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/AFC/livro_gestao_curricular.pdf

Sachs, J. (2016). Teacher professionalism: Why are we still talking about it?. Teachers and

Teaching, 22(4), 413-425. http://dx.doi.org/10.1080/13540602.2015.1082732

Schön, D. (1997). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (3.ª Ed., pp. 79-91). Dom Quixote.

Tracy, S. J. (2020). Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact (2nd Ed.). Wiley-Blackwell.

Trindade, R. (2017). A revolução pedagógica do século XXI: Continuidades e ruturas. In I. Cabral & J. M. Alves (Coords.), Da construção do sucesso escolar: Uma visão integrada (pp.173-184). Fundação Manuel Leão.

Vedder-Weiss, D., Sabag-Cohen, R., & Feniger, Y. (2020). The role of motivational structures in teacher professional learning communities. In M. Gresalfi & I. S. Horn (Eds.), The interdisciplinarity of the learning sciences (pp. 2221-2224). International Society of the Learning Sciences.

Verdasca, J. L. C., & Cruz, T. (2006). O projeto “TurmaMais”: Dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (5), 114-128. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285

Viesca, K. M., Goodwin, A. L., Warinowski, A., & Mikkilä-Erdmann, M. (2023). Towards internationally shared principles of quality teacher education: Across Finland, Hong Kong, and the United States. In I. Menter (Ed.), The palgrave handbook of teacher education research (pp. 317-340). Palgrave Macmillan. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/220332299/Complete_book_PDF.pdf

Published

2024-10-18

How to Cite

Pinheiro, G. P., & Matias Alves, J. (2024). Implications of educational teams on teacher learning and classroom practices. Portuguese Journal of Education, 37(2), e24035. https://doi.org/10.21814/rpe.33097