Entreatuar com máscaras e mascaramentos: por artes de cena mais-que-humanas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2025.3.4.2

Keywords:

Mask, Expanded Masking, Ecocriticism, Theater, Performance

Abstract

The paper presents six experiences of Brazilian performance art experiences that features mask compositions and expanded masking, with reflections in light of ecological in-betweenness and ecocritical thinking. It is based on on creative observations, affective perceptions and speculative reflections from practical artistic and theoretical studies carried out by the author in performative mask playing and the relationship between performing arts and ecological issues. It points for “interacting” as an important mode of existence in performing arts during the 21st century, aiming at more-than-human scenes and performances. It indicates performative masking play as a mode of cosmocentric aesthetic mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Beatriz Braga Mendonça, Universidade Federal de Minas Gerais e CNPq (Brasil)

Atriz e diretora cênica. Professora Associada na Universidade Federal de Minas Gerais-Brasil. Área de Teatro (atuação performativa, improvisação, máscara, direção, teatro físico e pesquisa-criação). Pesquisadora em Artes/Teatro pelo CNPq-Brasil. Doutora em Artes Cênicas. Pós-Doutora em Estudos da Performance pela New York University. Foi diretora da Escola de Belas Artes da UFMG. Líder do Grupo LAPA-UFMG (Laboratório de pesquisa em atuação). Criou e coordena o “Colóquio Internacional Mascaramento na Cena Expandida”, com três edições. Integra o Duo Mimexe com Alexandre Brum Correa, cujos dois últimos espetáculos criados são “It takes two to tangle” e “Ô, bença!”.

Published

2025-06-22

How to Cite

Braga Mendonça, M. B. (2025). Entreatuar com máscaras e mascaramentos: por artes de cena mais-que-humanas. Sinais De Cena, 3(4). https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2025.3.4.2