Collaboration and Professional Development of Future Mathematics Teachers

An Experience in Supervised Curricular Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21678

Keywords:

pre-service mathematics teacher education, professional development, professional knowledge, Professional identity, collaboration

Abstract

This article presents a study group formed by teachers and future mathematics teachers involved in the Supervised Internship and analyzes the contributions of that experience to the professional development of undergraduates by revisiting planning meetings and class observations. Qualitative research was carried out in a public school located in the interior of the state of Minas Gerais (Brazil). A triangulation strategy was adopted to analyze the data obtained through the following instruments: written narratives of the undergraduates, transcription of audio recordings of study group meetings, and field diary of one of the researchers. The study showed elements that contributed to the professional development of future mathematics teachers, especially for the mobilization of undergraduates’ professional knowledge and the constitution of their professional identities; it also revealed the importance of training spaces – such as the study group constituted during the Internship – for strengthening collaborative partnerships between the university and schools.

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Author Biographies

Cirléia Pereira Barbosa, Área Acadêmica de Matemática, Campus Formiga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Formiga, Brazil

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul. Mestre em Educação Matemática, Especialista em Educação Matemática e Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto. É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Campus Formiga, atuando na área acadêmica de Matemática nos cursos técnicos integrados ao Ensino Médio e na Licenciatura em Matemática.

Celi Espasandin Lopes, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, Brazil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-doutora pela The University of Georgia. Foi Vice-Presidente da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM-Brasil). Atualmente é Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências na Universidade Cruzeiro do Sul e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Estatística e Matemática (GEPEEM) e Coordenadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Estatística (CEPEME). Tem experiência como docente e pesquisadora na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e Educação Estatística atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores; educação estatística; educação matemática.

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Published

2021-06-30