The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.21782Keywords:
collaboration, professional development, mathematical discourseAbstract
This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.
Downloads
References
Abreu, A. et al. (2014). Obmep: banco de questões- 2014. Rio de Janeiro: Impa.
Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-Based Research: A Decade of Progress in Education Research? Educational Researcher, 41(Jan/Feb.), 16-25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813
Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal. (6ª Edição). São Paulo: Martins Fontes.
Bannan-Ritland, B. (2008). Teacher design research: An emerging paradigm for teachers’ professional development. In A. E. Kelly, R- A. Lesh & J. Y. Baek (Eds.), Handbook of Design Research Methods in Education (pp. 246-262). New York: Routledge.
Boavida, A. M., & Ponte, J. P. (2002). Investigação Colaborativa: potencialidades e problemas. In GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 43-55). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.
Chapman, O. (2008). Narratives in mathematics teacher education. In D. Tirosh & T. Wood (Eds.), The international handbook of mathematics teacher education: Tools and processes in mathematics teacher education (Vol. 2, pp. 15-38). Dordrecht: Sense Publishers.
Cochran-smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge of practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305. https://doi.org/10.2307/1167272
Coelho, M. A. V. M. P. (2017). Grupos colaborativos na formação de professores: uma revisão sistemática de trabalhos brasileiros. Zetetiké, 25(2), 345-361. https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8647600
Contreras Domingo, J. (2013). El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 125-136.
Cyrino, M. C. C. T. (2017). Identidade Profissional de (futuros) Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 10(24), 699-712.
Fiorentini, D. (2004). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In M. C. Borba & J. L. Araújo (Orgs.), Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática (pp. 47-76). Belo Horizonte: Autêntica.
Frare, R. E. B. (2019). Tarefas sobre sequências no ensino médio: identificando regularidades e fazendo generalizações. In A. M. Nacarato & I. A. Custódio (Orgs.), Narrativas de aulas de Matemática de uma comunidade de investigação como prática de formação docente (pp. 161-177). Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Hargreaves, A. (1998). Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: MacGraw-Hill.
Haug, B. S., & Mork, S. M. (2021). Taking 21st century skills from vision to classroom: What teacher highlight as supportive professional development in the light of new demands from educational reforms. Teaching and Teacher Education, 100, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103286
Hiebert, J. et al. (1997). Making sense: Teaching and learning mathematics. Heinemann: Portsmouth.
Ibiapina, I. M. L. M. (2008). Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, DF: Liber Livro Editora.
Jaworski, B. (2008). Building and sustaining inquiry communities in mathematics teaching development: teachers and didacticians in collaboration. In K. Krainer & T. Wood (Eds.), The international handbook of mathematics teacher education (Vol. 3, pp. 309-330). Rotterdam: Sense Publishers.
Molina, M., Castro, E., & Castro, E. (2007). Teaching Experiments within Design Research. The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review, 2(4), 435-440.
Oliveira, H. M., & Cyrino, M. C. C. T. (2011). A formação inicial de professores de matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, 18, 104-130. https://doi.org/10.25755/int.461
Passos, C. L. B., Nacarato, A. M., Fiorentini, D., Miskulin, R. G. S., Grando, R. C., Gama, R. P., & Melo, M. V. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, 15(1-2), 193-219. https://doi.org/10.48489/quadrante.22800
Powell, A. (2019). Tarefas para promover e dar suporte à Agência Matemática de Aprendizes. In A. M. Nacarato & I. A. Custódio (Orgs.), Narrativas de aulas de Matemática de uma comunidade de investigação como prática de formação docente (pp. 190-208). Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Powell, A., & ALI, K. V. (2018). Design Research in mathematics Education: investigating a measuring approach to fraction sense. In J. F. Custódio et al. (Orgs.), Programa de pós-graduação em educação científica e tecnológica (PPGECT): contribuições para pesquisa e ensino (pp. 221-242). São Paulo: Editora Livraria da Física.
Robutti, O., Cusi, A., Clark-Wilson, A., Jaworski, B., Chapman, O., Esteley, C., Goos, M., Isoda, M., & Jouber, M. (2016). ICME international survey on teachers working and learning through collaboration. ZDM Mathematics Education, 48, 651-690. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0797-5
Sancar, R., Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103305
Sfard, A. (2001). There is more to discourse than meets the ears: looking at thinking as communicating to learn more about mathematical learning. Educational Studies in Mathematics, 46, 13-57. https://doi.org/10.1023/A:1014097416157
Smolka, A. L. B. (2000). O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos Cedes, 50, 26-40. https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100003
Sobral, A., & Giacomelli, K. (2020). Educação dialógica alteritária: uma reflexão. Línguas e Letras, 21(49), 7-21. Retirado de: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24675
Van de Walle, J. (2009). Matemática no ensino fundamental. Formação de professores e aplicação em sala de aula. (6ª Edição). Porto Alegre: Artmed.
Vygotski, L. S. (2007). A formação social da mente. (7ª Edição). São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sisyphus — Journal of Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.