The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21782

Keywords:

collaboration, professional development, mathematical discourse

Abstract

This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.

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Author Biographies

Adair Mendes Nacarato, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba/SP, Brazil

Licenciada em Matemática pela PUC Campinas, Mestra e Doutora em Educação pela Unicamp. Atualmente atua como docente no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, na linha de pesquisa Formação de professores, trabalho docente e práticas educativas, Universidade São Francisco. É líder dos grupos de pesquisa Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática (Hifopem) e Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat). É pesquisadora produtividade nível 2 do CNPq.

Iris Aparecida Custódio, Colégio Bom Jesus – Unidade Itatiba/SP, Brazil

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade São Francisco (USF), na linha de pesquisa Educação Sociedade e Processos Formativos; Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Atualmente atua como professora na Educação Básica, lecionando nos anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. É integrante dos grupos de pesquisa: Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática (Hifopem) e Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat), neste último, atuando como vice-líder.

Rosangela Bertoldo Frare, E .E. Monsenhor Honório Heinrich Bernard Nacke/SEE-SP, Morungaba, Brazil

Possui Graduação em Matemática pelas Faculdades Integradas de Amparo, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade São Francisco. É professora na rede pública do estado de São Paulo, atualmente designada como vice-diretora na mesma rede. Participa do Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat) da Universidade São Francisco – Itatiba.

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Published

2021-06-30