Training of Elementary School Teachers’ in Mathematical Modeling

Authors

  • Magna Natalia Marin Pires Centro de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil https://orcid.org/0000-0001-6755-5674
  • Karina Alessandra Pessoa da Silva Departamento Acadêmico de Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brazil https://orcid.org/0000-0002-1766-137X
  • Joice Caroline Sander Pierobon Gomes Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil https://orcid.org/0000-0002-5373-6076

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21788

Keywords:

mathematics education, mathematical modeling, teacher training, elementary school, collaborative group

Abstract

This paper aims to discuss how a collaborative group of teachers from the Early Years of Elementary Education helps in the training in Mathematical Modeling of their participants. For this purpose, we present results of a research study developed in the scope of an extension project configured as a collaborative group. We draw on Mathematical Modeling as a pedagogical alternative and on the understanding of teacher training in a collaborative group based on three aspects: learning about, learning through and teaching by using Mathematical Modeling. Through the analysis of the dialogues and actions of nine teachers in the selected episodes, we built trees of association of ideas that revealed that the actions of developing, planning, analyzing and making suggestions together in a collaborative group help in the training of teachers in Mathematical Modeling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magna Natalia Marin Pires, Centro de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil

Docente do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT/UEL). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina, especialista em Educação Matemática pela UEL, mestre em Educação pela UFPR e doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL. Já atuou na Educação Básica. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação da Aprendizagem em Matemática, Formação de Professores, Modelagem nos Anos Iniciais e Estratégias de Ensino de Matemática.

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Departamento Acadêmico de Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brazil

Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina, Paraná, Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR. Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina, especialista em Educação Matemática pela UEL, mestre e doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR.

Joice Caroline Sander Pierobon Gomes, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil

Doutoranda pela UEL (Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná, Brasil). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela FAP (Faculdade de Apucarana). Mestrado Profissional em Ensino de Matemática pela UTFPR  (Universidade Tecnológica Federal, câmpus Londrina). Professora da rede básica de ensino. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática e Formação de professores. Membro do Grupo de pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática.

References

Almeida, L. M. W. (2018). Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM, 50(1/2), 19-30. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0902-4

Almeida, L. M. W., & Silva, K. A. P. (2015). Práticas de professores com Modelagem Matemática: Algumas configurações. Educação Matemática em Revista, 20(46), 6-15. Retirado de: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/498

Almeida, L. W., Silva, K. P., & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem Matemática na educação básica. São Paulo: Contexto.

Blum, W., & Borromeu Ferri, R. (2016). Advancing the teaching of mathematical modeling: Research based concepts and examples. In C. R. Hirsh & A. McDuffie (Eds.), Mathematics modeling and modeling mathematics (pp. 55-77). Reston: NCTM.

Coelho, M. A. V. M. P. (2017). Grupos colaborativos na formação de professores: uma revisão sistemática de trabalhos brasileiros. Zetetiké, 25(2), 345-361. https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8647600

Cyrino, M. C. C. T., Garcia, T. M. R., Oliveira, L. M. P., & Rocha, M. R. (2014). Formação de professores em comunidades de prática: frações e raciocínio proporcional. Londrina: EDUEL - Universidade Estadual de Londrina.

Dawn, N. K. E. (2018). Towards a professional development framework for mathematical modeling: the case of Singapore teachers. ZDM, 50(1/2), 287-300. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0910-z

Ferreira, A. C. (2006). Trabalho colaborativo e desenvolvimento profissional de professores de Matemática: Reflexões sobre duas experiências brasileiras. Quadrante, 15(1/2), 121-144. https://doi.org/10.48489/quadrante.22803

Fiorentini, D. (2004). Pesquisar Práticas Colaborativas ou Pesquisar Colaborativamente? In M. C. Borba & J. L. Araujo (Eds.), Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática (pp. 47-76). Belo Horizonte: Autêntica.

Forner, R., & Malheiros, A. P. S. (2020). Constituição da Práxis Docente no contexto da Modelagem Matemática. Bolema, 34(67), 501-521. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a08

Gomes, J. C. S. P. (2018). Professoras dos anos iniciais em práticas de Modelagem Matemática. (Dissertação de mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brasil. Retirado de: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3901

Gomes, J. C. S. P., Silva, K. A. P., & Dalto, J. O. (2019). Professoras dos anos iniciais em uma experiência com Modelagem Matemática. Zetetiké, 27, 1-23. https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8651829

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez.

Jesus, C. C. (2017). Perspectiva do Ensino Exploratório: Promovendo aprendizagens de professores de Matemática em um contexto de Comunidade de Prática. (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brasil. Retirado de: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000216849

Malheiros, A. P. S., Souza, L. B., & Forner, R. (2021). Olhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-22. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a04

Martins, S. R., Mutti, G. S. L., Carvalho, F. J. R., & Klüber, T. E. (2018). Grupos de estudos em contextos de formação em modelagem matemática: o sentido atribuído por professores a partir de artigos publicados em periódicos. Contexto & Educação, 33(104), 417-457. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.417-457

Mendonça, L. O., & Lopes, C. E. (2017). Reflexões sobre a ação pedagógica no desenvolvimento da modelagem matemática. Zetetiké, 25(2), 305-323. https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8648493

Mutti, G. S. L., & Klüber, T. E. (2021). Adoção da Modelagem Matemática para professores em um contexto de formação continuada. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-27. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a07

Nunomura, A. R. T. (2021). Modelagem Matemática nos Anos Iniciais: um olhar para os registros de representação semiótica. (Dissertação de mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brasil. Retirado de: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24665

Oliveira, W. P. (2017). Prática de modelagem matemática na formação inicial de professores de matemática: relato e reflexões. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 98(249), 503-521. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2630

Rosa, C. C. (2018). Modelagem matemática e formação de professores: um diálogo entre ensinar e aprender. Perspectivas da Educação Matemática, 11(25), 241-258. Retirado de: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/6614

Silva, K. A. P., Pires, M. N. M., & Gomes, J. C. S. P. (2020). Pensando a Modelagem Matemática na Educação Infantil. Perspectivas da Educação Matemática, 13(32), 1-23. https://doi.org/10.46312/pem.v13i32.9981

Silva, V. S. (2018). Modelagem Matemática na formação inicial de pedagogos. (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Brasil. Retirado de: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2640

Silva, V. S., & Klüber, T. E. (2012). Modelagem matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: uma investigação imperativa. Revista Eletrônica de Educação, 6(2), 228-249. Retirado de: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/394/199

Souza, T. J., Oliveira, J. S., & Atiie, J. P. (2017). Grupo colaborativo contribuindo para a formação dos Licenciandos em Matemática. Revista de Educação Matemática, 14(16), 93-101. Retirado de: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/36/pdf

Spink, M. J. (2013). Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais.

Stillman, G. A. (2017). Enabling Anticipation Through Visualisation in Mathematising Real-World Problems in a Flipped Classroom. In G. A. Stillman, W. Blum & G. Kaiser (Eds.), Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education (pp. 163-173). New York: Springer.

Teodoro, F. P., & Kato, L. A. (2021). A recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-27. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a03

Published

2021-06-30