Training of Elementary School Teachers’ in Mathematical Modeling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21788

Keywords:

mathematics education, mathematical modeling, teacher training, elementary school, collaborative group

Abstract

This paper aims to discuss how a collaborative group of teachers from the Early Years of Elementary Education helps in the training in Mathematical Modeling of their participants. For this purpose, we present results of a research study developed in the scope of an extension project configured as a collaborative group. We draw on Mathematical Modeling as a pedagogical alternative and on the understanding of teacher training in a collaborative group based on three aspects: learning about, learning through and teaching by using Mathematical Modeling. Through the analysis of the dialogues and actions of nine teachers in the selected episodes, we built trees of association of ideas that revealed that the actions of developing, planning, analyzing and making suggestions together in a collaborative group help in the training of teachers in Mathematical Modeling.

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Author Biographies

Magna Natalia Marin Pires, Centro de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil

Docente do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT/UEL). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina, especialista em Educação Matemática pela UEL, mestre em Educação pela UFPR e doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL. Já atuou na Educação Básica. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação da Aprendizagem em Matemática, Formação de Professores, Modelagem nos Anos Iniciais e Estratégias de Ensino de Matemática.

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Departamento Acadêmico de Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brazil

Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina, Paraná, Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR. Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina, especialista em Educação Matemática pela UEL, mestre e doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR.

Joice Caroline Sander Pierobon Gomes, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil

Doutoranda pela UEL (Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná, Brasil). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela FAP (Faculdade de Apucarana). Mestrado Profissional em Ensino de Matemática pela UTFPR  (Universidade Tecnológica Federal, câmpus Londrina). Professora da rede básica de ensino. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática e Formação de professores. Membro do Grupo de pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática.

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Published

2021-06-30