“Becoming” a Pedagogue

A Non-Formal Professional Experience

Authors

  • Marlene Daroz Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado Profissional em Educação, Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brazil https://orcid.org/0000-0002-8017-5681
  • Adolfo A. Hickmann Programa de Pós-Graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4179-6212

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21918

Keywords:

pedagogue, profession, non-formal, professional experience

Abstract

Graduating is a path that entails several stages, in a permanent exercise. For the present study, it focused on the formation of the Pedagogue within the profession, in a non-formal context. The objective is to present reflections based on the profession's experiences, in a Civil Society Organization that serves socially vulnerable children and adolescents, in Curitiba, Brazil. One of the authors is the interlocutor of the reflections, which were based on the productions of António Nóvoa (2006, 2009, 2017). The analysis was based on records from a work diary. The results indicate the need for a differentiated formation of the Pedagogue to work in non-formal spaces. The University needs to look beyond its walls and understand its true social role. With non-formal experience, it is confirmed that true training is learned within the profession, in interaction with learning subjects.

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Author Biographies

Marlene Daroz, Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado Profissional em Educação, Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brazil

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Especialista da infância. Mestra (2008) e Doutora em Educação (2013) pela UFPR. Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Centro Oeste (2019-UNICENTRO). Realizou Estágio Científico Avançado na UMinho, Braga-Portugal. É docente colaboradora no Mestrado Profissional em Educação da UFPR, Departamento de Teoria e Prática de Ensino. Docente visitante na Universidade UNILOGOS. Pedagoga colaboradora em instituições de acolhimento. Pesquisadora da infância de e em risco e formação de professores. Docente na Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Departamento de Educação-Pedagogia.

Adolfo A. Hickmann, Programa de Pós-Graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brazil

Licenciado em Letras - Língua e Literatura Portuguesa (UFAM). Licenciado em Pedagogia (UniBF). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (FSDB). Mestre em Educação e Doutor em Educação, linha de pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Paraná (UFPR). Editor e revisor de textos acadêmicos e de livros; Pesquisador e conferencista na área das Relações Interpessoais, dos Valores Humanos e do Desenvolvimento Humano. Atua nos seguintes temas: Educação; Teoria Histórico-Cultural; Bioecologia do Desenvolvimento Humano; Inserção Ecológica; Emoções; Vivências; Interações; Adolescência; Educação Preventiva Integral; Linguística Textual; Metodologia Científica e Análise de Conteúdo.

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Published

2021-06-30