Boomerang Effect

Educational Trajectories of Individuals Classified with Intellectual Disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.17666

Keywords:

education trajectories, adult education, lifelong education, intellectual disability

Abstract

This paper is based on a research project whose main purpose was to understand the biographical itineraries of a group of twenty individuals classified with intellectual disability (ID) in transition to adult life. In a permanent dance between the macro and micro dimensions, it analysis the evolution of the educational responses targeted at individuals with these specific characteristics, their educational and training trajectories and their importance in the processes of access to the adult condition. Referring to the image of a boomerang throw, which has the particularity of coming back to that one who fails the target, the education and training trajectories that accompany the life course of these individuals reveal an unshakable faith in education. The participants in the research, repeatedly, attend and leave school, until they obtain the certification that they think they are able to reach, conciliating the condition of students with the one of workers.

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Author Biographies

Maria Forreta, Agrupamento de Escolas Luísa Todi, Setúbal, Portugal

Docente de educação especial no Agrupamento de escolas Luísa Todi e formadora na área da Reabilitação Profissional, em Setúbal.  Bacharelato em Professores do 1º Ciclo do Ensino Básico e Especialização em Integração Escolar pela ESE do IPS de Setúbal. Mestre em Educação e Sociedade pelo ISCTE e Doutorada em Educação, especialidade Formação de Adultos, pela Universidade de Lisboa

Natália Alves, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal

Professora Associada do Instituto de Educação, Universidade de Lisboa e investigadora da UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Licenciada e Mestre em Sociologia pelo ISCTE e Doutorada em Ciências da Educação, especialidade Sociologia da Educação pela Universidade de Lisboa.

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Published

2019-06-29