Collaboration in the Context of Initial Mathematics Teachers’ Education in Distance Education in Brazil

Authors

  • Uaiana Prates UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal https://orcid.org/0000-0003-4778-0772
  • João Filipe Matos UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21773

Keywords:

distance education, collaboration, mathematics teacher training, communities of practice

Abstract

This article discusses collaboration in the context of distance mathematics teacher education. From a qualitative approach methodology, the objective was to answer the following question: how do future Mathematics teachers perceive collaboration in the context of Distance Education? We interviewed seven students from the Federal University of Tocantins about the practices developed throughout the course. We used the theory of Communities of Practice as a guideline in the collection and analysis of data. Future mathematics teachers highlight collaboration between colleagues as the main reason for their stay throughout the course. In other words, the importance of collaboration between peers for the maintenance of communities of practice in initial mathematics teacher’s education is perceived. Despite this, students point to a lack of activities, proposed by the course, that support collaborative or even group work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uaiana Prates, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal

Estudante do programa de doutoramento FCT Technology Enhanced Learning and Societal Challenges do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos e licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Foi tutora da Universidade Aberta do Brasil, do projeto RedeFor (Unicamp) e supervisora de projetos da Universidade Virtual de São Paulo. Trabalhou na formação continuada de professores no projeto do governo federal Pacto Nacional para Alfabetização na Idade Certa. Realizou investigações que resultaram em publicações na área de ensino e aprendizagem de matemática, atividades orientadoras de ensino e educação a distância.

João Filipe Matos, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal

Professor Catedrático Jubilado da Universidade de Lisboa e Professor Catedrático Convidado da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Coordenou o programa de doutoramento FCT Technology Enhanced Learning and Societal Challenges. Dirigiu o e-Learning Lab e o Centro de Competência em Tecnologias e Inovação no Instituto de Educação de que foi presidente da Assembleia e membro do Conselho Científico. Lecionou nas Universidades de Lisboa, Madeira, Açores, Cabo Verde e Macau em educação matemática, metodologias de investigação e tecnologias digitais. Foi presidente do International Group for the Psychology of Mathematics Education e coordenou projetos de investigação dos quais resultaram múltiplas publicações científicas.

References

Almeida, H. R. F. L., & Borba, M. C. (2015). As Pesquisas Sobre a Licenciatura em Matemática na Universidade Aberta do Brasil. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), 8(16), 41-60.

Ávila, L. B., & Santos, J. R. V. (2014). Propostas de formação matemática em currículos prescritos de cursos de licenciatura em matemática na modalidade à distância. Amazônia, Revista de Educação em Ciências e Matemática, 11(21), 31-43.

Biza, I., Jaworski, B., & Hemmi, K. (2014). Communities in University Mathematics. Research in Mathematics Education, 16(2), 161-176. https://doi.org/10.1080/14794802.2014.918351

Brasil (2005). Decreto Nº 5.800. Retirado em maio de 2021 de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5800.htm

Brasil (2014). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Educacional de 2014. Retirado de: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard

Creswell, J., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. (5th revised edition). Los Angeles: SAGE.

Du, J., Liu, Y., & Brown, R. L. (2010). The Key Elements of Online Learning Communities. In H. Yang & S. Yuen (Eds.), Handbook of Research on Practices and Outcomes in E-Learning: Issues and Trends (pp. 61-75). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-60566-788-1.ch004

Ferreira, A. A., & Silva, B. D. (2014). Comunidade de Prática On-line: uma estratégia para o desenvolvimento profissional dos professores de história. Educação em Revista, 30(1), 37-64.

Garrison, D. R., & Anderson. T. (2003). E-learning in the 21st century: a framework for research and practice. London: Routledge Falmer.

Hjalmarson, M. A. (2017). Learning to teach mathematics specialists in a synchronous online course: a self-study. Journal of Mathematics Teacher Education, 20, 281-301. https://doi.org/10.1007/s10857-015-9323-x

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: University of Cambridge Press.

Llinares S., & Krainer K. (2006). Mathematics (student) teachers and teacher educators as learners. In A. Gutierrez & P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education: past, present and future (pp. 429-459). Rotterdam: Sense Publishers.

Miskulin, R. G. S., Penteado, M. G., Richit, A., & Mariano, C. R. (2011). A Prática do Professor que Ensina Matemática e a Colaboração: uma reflexão a partir de processos formativos virtuais. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 25(41), 173-186.

Polin, L. (2010). Graduate Professional Education from a Community of Practice Perspective: The Role of Social and Technical Networking. In C. Blackmore (Ed.), Social Learning Systems and Communities of Practice (pp. 163-178). London: Springer.

Prates, U., & Matos, J. F. (2019). Os projetos pedagógicos dos cursos de Licenciatura em Matemática da EaD e a participação em comunidade de prática. In D. K. Ramos & J. Mattar (Eds.), Educação, Tecnologias e Design: games, blended learning, metodologias ativas e formação de professores (pp. 37-47) São Paulo: Artesanato Educacional.

Prates, U., & Matos, J. F. (2020). A Educação Matemática e a Educação a Distância: uma revisão sistemática da literatura. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 522-543. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a09

Silva, J. F., & Schimiguel, J. (2016). Aprendizagem Problem-Based Learning, Educação Estatística e Educação a Distância: Um estudo teórico sobre possíveis convergências no ensino superior. REnCIMA, 7(3), 31-51.

Torres, P. L., & Irala, E. A. F. (2007). Aprendizagem Colaborativa. In P. L. Torres (Org.), Algumas vias para entretecer o pensar e o agir (pp. 65-98). Curitiba: SENAR-PR.

Tuckman, B. W., & Harper, B. E. (2012). Conducting Educational Research. (6th revised edition). Lanham: Rowman & Littlefield Publisher.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. (15th revised edition). New York: Cambridge University Press.

Wishart, J., & Thomas, M. (2017). E-research in educational contexts: the roles of technologies, ethics and social media. Abingdon: Routledge.

Published

2021-06-30