Constituent Elements of Continuing Education Activity in Mathematics in the University-School Partnership

Authors

  • Maria Elídia Teixeira Curso de Licenciatura em Matemática, Unidade Acadêmica Especial de Ciências Exatas, Universidade Federal de Jataí/Jataí-GO, Brazil https://orcid.org/0000-0001-7552-7833
  • Neusa Maria Marques de Souza Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, IME-Instituto de Matemática e Estatística, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Campo Grande-MS, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4775-7548

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21794

Keywords:

university and school partnership, activity theory, collectivity, continuing education in mathematics, historical-cultural theory

Abstract

The article’s purpose is to unveil and describe the constituent elements of a continuing education proposal for mathematics teachers, organized by a university-school partnership, which are characterized as structuring of an activity in Leontiev’s perspective. The ongoing discussions are anchored in Historical-Cultural Theory assumptions, specifically Activity Theory, and in Petrovski’s collectivity studies, sustained in Historical-Dialectical materialism. The analyses considered the audio-recordings’ content, the written production and the observations collected in the training process, and were structured in three axes: context, social relations and evaluation of the training activity. Results show that the feasibility of a continuing education project constituting a training activity resides in considering that its structuring is collectively established in order to preserve the quality of social relations in objective conditions that enable the generation of needs and collective motives oriented by this training object.

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Author Biographies

Maria Elídia Teixeira, Curso de Licenciatura em Matemática, Unidade Acadêmica Especial de Ciências Exatas, Universidade Federal de Jataí/Jataí-GO, Brazil

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (2001), mestrado em Educação: Educação Matemática, pela Universidade Estadual de Campinas (2007) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2019). Atualmente, também, é professora da Universidade Federal de Jataí. Tem experiência nas áreas de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas e linhas de pesquisa: Formação de Professores, Parceria Universidade e Escola e Teoria Histórico-cultural. 

Neusa Maria Marques de Souza, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, IME-Instituto de Matemática e Estatística, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Campo Grande-MS, Brazil

Licenciada em Matemática e Pedagogia, possui pós-doutorado em Educação Matemática pela Faculdade de Educação da USP – Universidade de São Paulo (2013), doutorado em Educação: Currículo pela PUC – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003) e mestrado em Educação pela UNESP – Universidade Estadual Paulista Campus de Marília-SP (1994). Atualmente, atua como docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na UFMS – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande-MS-Brasil, onde orienta pesquisas de Mestrado e Doutorado  na vertente da Teoria Histórico-Cultural, com ênfase na Teoria da Atividade, linha de pesquisa: Formação inicial e contínua de professores que ensinam Matemática.

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Published

2021-06-30