Beyond the Plataforms and Techniques

Digital Storytelling and Critical-Reflective Education Teacher Education

Authors

  • Alessandra Rodrigues Centro de Educação, Instituto de Física e Química, Universidade Federal de Itajubá, Brazil https://orcid.org/0000-0001-5161-9792
  • Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida Departamento de Educação: formação de professores, gestão e tecnologias, Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brazil https://orcid.org/0000-0001-5793-2878

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.28803

Keywords:

plataformization, digital storytelling, teacher education

Abstract

The complexity of the digital culture crossed by the platformization of education has been the focus of research interest in different parts of the world. In this scenario, teacher education is also urged to go beyond the instrumental use of digital technologies towards critical reflection on their effects on teaching and learning processes in contemporary times. In this context, this study focuses on the understandings of Master's students in Science Education about the experience of producing and sharing digital storytellings in a curricular discipline called “Education and Technologies”. Data were collected through a questionnaire. The results indicate that the work with digital storytellings in teacher education was understood as promoting a contextualised, humanising, and emancipating praxis. They also suggest that experience boosted authorial construction as opposed to impulsive and thoughtless sharing of information. Thus, it overcame the instrumental logic of training focused on the use of 'prefabricated' technological resources by platforms and, often, without pedagogical reflexion.

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Author Biographies

Alessandra Rodrigues, Centro de Educação, Instituto de Física e Química, Universidade Federal de Itajubá, Brazil

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Educação e graduada em Letras pela Universidade do Planalto Caterinense. É professora adjunta da Universidade Federal de Itajubá (Unifei). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Unifei. Pesquisadora e vice-líder do Grupo de Pesquisa Tecnologias e Cultura Digital na Educação em Ciências (TeCDEC). 

Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida, Departamento de Educação: formação de professores, gestão e tecnologias, Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brazil

Professora associada da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Livre docente em Educação e tecnologias (PUC-SP), Doutora e mestra em Educação (Currículo) pela PUC-SP, graduada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Membro do Comitê Assessor da área de Educação do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq, 2014 a julho de 2017), pesquisador produtividade PQ 1D do CNPq.

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Published

2023-10-31