REFLEXÃO TEÓRICA SOBRE O PAPEL DA DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA E DA INVESTIGAÇÃO NA FORMAÇÃO DE UMA CIDADANIA SUSTENTÁVEL EM TETE (MOÇAMBIQUE)

Authors

  • Elton Laissone Faculdade de Gestão dos Recursos Naturais e Mineralogia, Universidade Católica-Tete
  • Filomena Amador Departamento de Educação e Ensino a Distância, Universidade Aberta e Investigadora no Centro de Investigação Didática Tecnologia e Formação de Formadores, Universidade de Aveiro
  • Teresa Joaquim Departamento de Ciências Sociais e de Gestão, Universidade Aberta e Centro das Migrações e Relações Interculturais (CEMRI)

DOI:

https://doi.org/10.18055/Finis18637

Abstract

ABSTRACT – THEORETI CAL REFLECTION ON THE ROLE OF THE UNIVERSIT Y TEACHER AND RESEAR CHER IN FORMATI ON OF A SUSTAINA BLE CITIZENSHIP (MOZAMBIQUE). The crisis of modern society advises researchers not to confine themselves to explaining the facts but to assume a role of social intervention in the construction of identities and senses. Thus, this study intends to discuss the role of the researcher in the formation of active and engaged citizenships in Tete (Mozambique). On the one hand, the social crisis awakens the need for local citizen intervention, and, on the other hand, the discourse on development issues points to the need to value local knowledge without losing the sense of the global. Through a theoretical reflection, supported by empirical data, we sought to discuss the ambivalence of the context and to look to the researcher as a subject who seeks the sense of being a citizen, with a view to an engaged practice, in the
present and in the space in which he/she is to work.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-20

How to Cite

Laissone, E., Amador, F., & Joaquim, T. (2019). REFLEXÃO TEÓRICA SOBRE O PAPEL DA DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA E DA INVESTIGAÇÃO NA FORMAÇÃO DE UMA CIDADANIA SUSTENTÁVEL EM TETE (MOÇAMBIQUE). Finisterra, 54(112), 163–176. https://doi.org/10.18055/Finis18637

Issue

Section

Articles